Anonym (Fundersam) skrev 2016-10-08 22:04:59 följande:
Har varitin tidigare, då för minskade fosterrörelser. Tappen var då något kort, 26mm. Det var en månad sedan. Nu då värkar och sd blivit värre/kraftigare känner jag att jag vill kolla upp hur läget är med tappen. Det jag försökte förklara för henne. För jag förstår ju själv att fl inte är på gång riktigt än. Men min mamma hade liknande och var då öppen 6cm när hon åkte in. Då i vecka 36 när hon väntade mig. Hade bara haft fler sd och lite mer förvärkar.
Jag har knappt några sd i vanliga fall men då de blev värre av varmt bad och trycket neråt ökade kände jag att jag vill kolla läget. Men jag tappade helt lusten att åka in. Ska ta upp det med min bm på tisdag.
Det kan helt enkelt vara så att de inte tycker att det är någon fara om tappen är påverkad nu. Bebis är ju så gott som färdig så de skulle nog bara låta förlossningen starta.
Min tapp var 17 mm i vecka 33, knappt två veckor senare kom ju tösen - men på morgonen för fl var tappen fortfarande lika lång. Påverkad tapp behöver inte betyda att fl är nära faktiskt.
De stoppade till och med in fingrar och bände upp min tapp lite för att slippa mjukna upp den med ballong - fy i helvete vad ont det gjorde!!!
Försök att se det som något positivt istället för att känna oro; en mjuk och påverkad tapp gör förlossningen lite enklare och förhoppningsvis går 1-6 cm lite fortare :)