• LovisaC

BF Oktober 2016

Mamma100207 skrev 2016-10-03 06:47:51 följande:

Igår hade jag bf men ingen bebis som kom.. har aldrig gått över med mina andra två, så trodde verkligen hon skulle vara här nu. Är så trött på att vara gravid nu! Vill ha henne i famnen istället.. :/

Håll ut! Jag önskar faktiskt hellre att jag var i din sits än att sondmata just nu...

Håller tummarna för att du har henne i famnen idag eller i alla fall den här veckan!
  • LovisaC
    orzia1 skrev 2016-10-04 21:07:05 följande:

Nu är äntligen Ada här. Efter en helvetes igångsättning, vatten som gick efter två doser cytotec, fostervattnet var väldigt missfärgat och jag hade kraftiga värkar ändå ger de mig ännu en dos cytotec... Blev påverkad på tappen men öppna mig ej som de ville, hade en förlossningsplan som jag o en dr gjort upp om pga min h.g (kraftiga graviditetsillamående) .där hade vi lyft upp om mina krafter blev sämre och jag önska sovande snitt så skulle jag få det.

Kl 14 gick vattnet de försäkrar både min man o mig att barnet mår bra. Får sen ännu mer intensiva värka pga mer medicin. Värk efter värk och ingen vila. Svimmar av vid upprepade tillfälle och det bestäms att jag ska få eda för att öppna mig sista biten. Innan den hinner läggas så bönar jag om snitt (jag o mannen hade ett kodord som jag skulle använda) . En jätte bra dr kommer in o säger du ska få snitt och få sova. Så om ca 30 min är det din tur. Kl var då ca 16. Andas lustgas konstant, bm går ut och säger hon kommer tillbaka sen. Efter ca 10 min kommer dr in o säger måste först ta ett annat snitt men det är max 40 min tills du får komma ner... Får maxdos bricanyl o även morfin för att dämpa värkarna. Ingen effekt.

Bm försvinner igen, sen kommer en annan bm in som vi träffat pga min mans förlossningsrädsla o min rädsla för vaket snitt. (Har förlorat mitt första barn då de spände fast en op duk framför mig o jag fick föda vaginalt, detta var utomlands)

Denna bm var ej i tjänst igår men säger jag stannar en stund.. Har lika täta värkar nu, den ena hinner ej ta slut innan nästa börjas.. Hon känner på mig. Är dock bara öppen ca 6 cm... Men har så ont. Och känner hur Ada börjar rotera neråt. Skriker efter snitt och mannen o bm som är hos mig säger att det är snart din tur. Andas nu lustgas på högsta styrka konstant.... Tar inga pauser som man ska... Är utmattad och skriker bara att jag wj klarar mer... Efter ca 3 tim kommer de äntligen och ska köra mig till op, får då höra att hennes huvud fortfarande är ganska högt uppe så det är ett bra beslut med snitt... Åker till op o där ska allt förberedas och narkos dr o barn dr ska tillkallas... Tyvärr spänns det för ett skynke framför mig på liknande sätt som jag har ångest över.. All panik kommer över mig totalt, är dessutom fastspänd över benen och armarna, och har fortfarande kraftiga intensiva värkar... En efter en...

Får till slut sova och ca kl 20 är hon ute, dock medtagen och slö delvis pga morfinet jag fick men även otroligt stressad och svalt det missfärgade fostervattnet. Hon får syrgas och ngr sprutor och sen får mannen gå upp med henne till BB medans jag är på uppvak, där har de sagt jag ska ligga ca 4-6 tim innan jag kan se henne. Men jag är ef en timme ganska klar i huvudet, så mannen o Ada får komma ner.

Nu är det en smärtsam process att komma tillbaka, har ont i hela kroppen efter hela gårdagen, eftervärkar utan dess like och ett snitt som gör ont..

Men huvudsaken är att hon är ute och mår bra. Och behöver ej syrgas.

3135 gram och 49 cm lång.

Här är en bild på storasyster Idun och lillasyster Ada

Usch vilken helveteshistoria, jag hoppas verkligen att du får och vill bearbeta den med någon :(

Grattis till det lilla underverket - hon och syster är ljuvliga!
  • LovisaC
    Anonym (Fundersam) skrev 2016-10-08 16:18:46 följande:

Ringde förlossningen nyss för jag har haft förvärkar i två veckor och de har blivit allt oftare. Idag har jag haft sd hela dagen fast jag inte alls brukar ha det. Låg i ett varmt bad i närmare en timme men det blev typ värre. Lite tryck neråt. Blev dumförklarad av de på fl. Nu vill jag aldrig dit.

Känn inte så. Tänk på att de finns där för att guida dig, hjälpa dig och förklara när du känner dig osäker. Du märker när det är allvar; då gör det så ont att du inte vill prata vid värkarna och måste koncentrera dig på andningen. 3 smärtsamma värkar på 10 minuter brukar vara tumregeln.

Jag hörde dock av mig vid sd utan någon som helst smärta nu eftersom det gick så fort med syster och pga prematur vattenavgång. 7h senare (bara 1.5h med förlossningsvärkar) var lillasyster här... Det behöver alltså inte vara "ingenting" vid sammandragningar.
  • LovisaC
    Anonym (Fundersam) skrev 2016-10-08 22:04:59 följande:

Har varitin tidigare, då för minskade fosterrörelser. Tappen var då något kort, 26mm. Det var en månad sedan. Nu då värkar och sd blivit värre/kraftigare känner jag att jag vill kolla upp hur läget är med tappen. Det jag försökte förklara för henne. För jag förstår ju själv att fl inte är på gång riktigt än. Men min mamma hade liknande och var då öppen 6cm när hon åkte in. Då i vecka 36 när hon väntade mig. Hade bara haft fler sd och lite mer förvärkar.

Jag har knappt några sd i vanliga fall men då de blev värre av varmt bad och trycket neråt ökade kände jag att jag vill kolla läget. Men jag tappade helt lusten att åka in. Ska ta upp det med min bm på tisdag.

Det kan helt enkelt vara så att de inte tycker att det är någon fara om tappen är påverkad nu. Bebis är ju så gott som färdig så de skulle nog bara låta förlossningen starta.

Min tapp var 17 mm i vecka 33, knappt två veckor senare kom ju tösen - men på morgonen för fl var tappen fortfarande lika lång. Påverkad tapp behöver inte betyda att fl är nära faktiskt.

De stoppade till och med in fingrar och bände upp min tapp lite för att slippa mjukna upp den med ballong - fy i helvete vad ont det gjorde!!!

Försök att se det som något positivt istället för att känna oro; en mjuk och påverkad tapp gör förlossningen lite enklare och förhoppningsvis går 1-6 cm lite fortare :)
  • LovisaC
    LisenB skrev 2016-10-14 06:08:35 följande:

Hej! Här ligger jag och väntar på snitt. Får träffa vår son på måndag!! Ni som precis fått barn, vad önskar ni att ni gjort innan barnet kom? Eller vad är ni glada att ni gjorde innan?

Ha det fint allihopa!

Jag hade ju ganska lång vattenavgång med båda (2 dagar respektive 3 dagar) så jag hann packa för lång vistelse på neo, plocka undan, slänga sopor. Önskar att jag hade haft med egna bindor, amningskläder (tuttarna ska ju fram en del även om man bara pumpar - vad tänkte jag?!). Åkte hem vid ett tillfälle och rensade kyl och bytte lakan i sängen. Det senare var uppskattat!
  • LovisaC
    LisenB skrev 2016-10-16 06:24:14 följande:

Tack för tipset! Ja bädda rent ska vi göra idag, ska bli jätteskönt tills vi kommer hem! Vi ska ju bara vara borta tre dagar hoppas vi så kylen behöver nog inte rensas. Handlat har vi gjort och städat igår! Så vi känner oss så redo vi kan vara. Nervös för dagen imorgon bara! Första barnet...

Imorgon kväll kommer du känna att din nervositet var obefogad - för han har väl alltid funnits hos er?! Man har liksom svårt att föreställa sig ett liv där det lilla knytet inte funnits och de känslorna kommer ganska omgående. Att hålla dem är som den naturligaste saken i världen och man lär sig snabbt deras signaler.

Inför bebisens ankomst behöver du inte vara nervös, han finns redan hos dig!
  • LovisaC
    LisenB skrev 2016-10-16 11:35:52 följande:

Tack för fina ord! Ja så är det ju. Men jag har haft svårt under hela graviditeten haft svårt att knyta an och känna att det är någon. Just nu känns det för sjukt att det faktiskt kommer komma ut en bebis imorgon. Men jag hoppas att det kommer känns som att vi haft honom länge när han väl kommer ut :)

Gå från att ej ha barn till att ha barn. Det känns som livets största skiljevägg - kanske är det därför det känns så oöverstigligt och svårt? Idag är vi ett par, imorgon har vi barn.

Jag fattar inte ens hetsen med att knyta an till en graviditet. Det viktiga är ju människan som kommer att lyftas från din livmoder! Jag har aldrig kunnat knyta an till ett foster och jag har iaf två barn som jag idag inte har något problem att älska.

Man knyter an till barnet ändå, hur man än kände för den växande livmodern!
  • LovisaC
    LisenB skrev 2016-10-19 09:38:28 följande:

I måndags kom han till oss! Vår Tage :) Vi är kvar på sjukhuset, det är lugnt och skönt här. Kanske åker hem idag kanske imorgon. Har inte pratat med bm idag än. :) alla mår va och det gick bra med snittet.

Dag 2 alltså; hur mår DU? Jag fick tredagarsgråten på dag 2 pga yttre stress jag inte kunde påverka (pappan till stora tjejen....). Visst är det lite skillnad på att ta ett fysiskt barn till sig jämfört en mage?!
  • LovisaC
    Tyret1501 skrev 2016-10-21 20:50:33 följande:

Hur har ni med storasyskon i lägre åldrar hanterat smittor och sjukdomar I kontakt med bäbis? De som är för små för att förklaras till? Har en 22 månaders hemma och bäbis Har såklart inte kommit än! Har köpt handsprit än så länge!

Jag har kunnat förklara för min tvååring. Vi har gått igenom tvättrutiner, badar oftare och leker med handspriten. Hon släpptes liksom inte in på neo utan redig skrubb av händer :)

Idag sa jag "Du har inte tvättat händerna sedan förskolan, du får inte klappa på din syster." varpå hon bad om att få "gnugga prit". Hon är jätteduktig och klok.

Jag har iofs gnatat förklaringar på precis allting sedan hon var runt året. Jag tror på pedagogiska vägledningar och tillrättavisningar.
  • LovisaC
    LisenB skrev 2016-10-21 14:36:39 följande:

Inga speciella humörsvängningar men gråt när det ska ammas. Han tar jättebra men der sticker och svider så! Der har blivit bättre nu när han faktiskt får i sig något. Nu är det inte lika hårt sugande gissar jag. Brösten gör ont men jag hoppas det snart reder upp sig och blir mindre i brösten. När brukar det ske tror ni?

Brösten är svullna i kanske en vecka, det är lite olika från person till person. Det är vävnaderna runt mjölkgångarna som blir svullna av att produktionen kommer igång så det kommer inte gå ned av att amma eller mjölka ur. Det lägger sig av sig själv och det bästa man kan göra är att duscha varmt. Ibland kan det lindra att handmjölka lite i duschen för då släpper lite av trycket på svullnaden.

Det blir bättre :)
  • LovisaC
    LisenB skrev 2016-10-22 17:35:35 följande:

Åh tack för ditt svar! Det är så ansträngande detta! Blodiga bröstvårtor och bröst som är superkänsliga och som knöliga ballonger.

Jag har köpt vårtnapp nu så jag hoppas de läker snart. Bara det inte hade gjort så ont att amma så hade det såklart inte varit så jobbigt. Jag går ju runt topless för att lufta så blir ju inte så mycket rörelse heller.

Jag hoppas på att det bara är några dagar kvar av detta då! Han är 5 dagar idag :)

Bröstvårtorna ska inte bli blodiga vännen! Kollade de hans tag på BB? Han ska gapa stort när han tar tag, ungefär som att han gäspar. Läpparna ska vara runt 3 cm ifrån varandra som på denna bilden;

mama.nu/wp-content/uploads/import/images/global/mama/bilder/2012/12/amning.jpg

Med fördel ligger du mage mot mage med Tage, det är bekvämast för båda. Du SKA sitta avslappnad, annars spänner du dig och det gör allt värre. Kolla gärna amningshjälpens hemsida för mer tips och gå för guds skull med i amningshjälpens slutna grupp på facebook. De är hemskt hjälpsamma! Ta propagandan om att flaskan är barnmisshandel med en nypa salt bara. Viktigast är att alla mår bra!
  • LovisaC

Kom ihåg att ni har hormon är i kroppen som hjälper er att vara vaken och att bara sova korta stunder. För mig blir det enklare att slappna av då, om jag liksom vet att kroppen är utrustad att klara det.

Första barnet gick jättebra för mig, av någon anledning. Med andra barnet hade jag vant mig vid att få sova hela nätter från ca 1.5 år.... Och så skulle jag på det igen. Mata i ca 50-60 minuter, pumpa i 20-30 minuter. Sova 1.5h, börja om. Gå upp 6-7 med tvååringen som somnade först vid 19.....

Det bara vände någonstans när bebis var 2 veckor. Nu funkar jag på 3-4h sömn, normalt behöver jag 8-9!

• LovisaC
    eagle87 skrev 2016-10-28 14:08:01 följande:

Är så trött på att ligga i sängen dagtid när mamma / mannen passar bebisen... ligga O försöka somna O kan inte somna skapar sååå mkt ångest... samtidigt orkar jsg inte vara uppe O göra ngt när jag e sååå trött... ingen kraft i kroppen O känns som hjärnan är full med bomull.... dagarna blir nätter som blir dagar.. Han e 8 dagar idag.. i och med att jag inte spenderar mkt tid me han förutom amning och blöjbyte så känns de intr heller som vi knutit an... tycker inte heller amningen e mysig.... snälla hjälp...

Det låter tufft! Tänk på att det är jätteviktigt med att få närhet av varandra, för både bebisens tillväxt (det är dokumenterat att spädisar andas jämnare, utvecklas jämnare och mår bättre av närhet) och för din anknytning. Lägg dig inte själv i sängen, ta med pojken! Han kan antingen ligga intill dig eller på ditt bröst. Bebisar på bröstet är dessutom rena sömnpillret, jag somnar direkt. Om det inte är kyligt kan du med fördel ta av dig tröjan och ha bebisen i bara blöja. Hud mot hud är som sirap för själen!

Oxytocin frigörs dessutom av det, ett må-bra-hormon som bland annat hjälper utdrivningen av mjölk. Jag som BARA pumpar denna gång märker otroligt skillnad på produktionen de dagar jag inte hinner ligga med bebisen på bröstet. :)
  • LovisaC
    Lilla Luna skrev 2016-10-29 00:53:32 följande:

Nu är min lilla kille 5 dagar. Redan? De senaste nätterna har han fått för sig att ligga vaken och spana då vi lagt oss. Han vill liksom inte somna. nu är kloclan snart 1 och han spanar än. Då kan ju inte jag/vi sova. Lite jobbigt då han lär vilja äta om 1-2h. Jag hoppas inte han fastnar i den där dygnsrytmen. :o

Min är kvar där och hon är 7 veckor imorgon......... :/ Bara att lägga sig tidigare så man orkar.
  • LovisaC

Min tjej har fortfarande inte repat sig från de 4 dagarna med järndroppar. Hon bajsar fortfarande svart, har fortfarande förstoppning och fortfarande väldigt ont i magen.

Som mamma till en till tjej som fick järndroppar vet jag hur jag ska handskas med detta. Det är inget nytt, liksom. Jag får bara plågade bebisar.

Mit magont gör jag detta;

Spädbarnsmassage. Det finns lite olika man kan göra. Att göra cirkulationsrörelser med händerna för att hjälpa tarmrörelserna, att stryka med varannan hand ganska hårt nedåt, att trycka barnets ben mot magen i 8 sekunder x3.

Pysventil. Pysventil eller termometer hjälper den mest bråkiga spädbarnsmage.

Sele/sjal. I de mest panikliknande skriken hjälper bara att guppa runt i selen. Barnet får sova ordentligt, öronen får vila, man får MYSIG närhet och mental avkoppling. Tyvärr verkar det inte funka för min sambo - det kan antingen vara för att han är hemskt frustrerad när hon skriker; eller för att han inte har bröst som ger magen ytterligare avlastning eftersom magen hamnar precis under.

Pumpa! Då kan ni få sova - och barnet kan enklare få i sig en lite större mängd.

Det är inget skamligt i att ge en flaska ersättning per dygn heller. De flesta som ger ersättning menar dessutom att deras barn sover längre på det ;)

• LovisaC
    Sabinac skrev 2016-11-12 19:47:11 följande:

Åh tack för bra tips mot magknip! Vi har provat lite av varje och inte haft några jätte problem än men det är inte roligt när ens lilla bebis har ont i magen.

Har ni provat några magdroppar som så många pratar om?

Jag gav storasyster magdroppar med D-droppar i. De innehåller probiotika, alltså goda bakterier, som adderar till barnets tarmflora. Ingen effekt. Hon fick dock järndroppar som fuckade till allting.

Lilltjejen får inget än.

Minifom har ingen vetenskapligt bevisad effekt, man tror att de fungerar pga placebo-effekten. Dem har jag inte provat.
  • LovisaC

Det brukar bli så, livet knackar liksom på i samband med en graviditet. Förlossningen öppnar dörren och sen är det bara att hänga med :)

Jag har båda mina barn hemma och är ledig varannan vecka. Det är full rulle 06-20, sen är jag cirka jättedöd. Lillbarnet (4 månader den 14/1) hade nyss RS och spenderade mestadels sin missnöjda tid på natten. Jag sov ungefär 4 timmar per dygn i en vecka, blöööö.

Nu är hon dock på bättringsvägen, bara hosta kvar, så hon sover ungefär 23-05 igen. Äter, somnar om till 08.

På dagen är hon ibland vaken massor, ibland sover hon mest då också.

Denna vecka introducerar vi ersättning! Hittills har hon, i FYRA månader, bara fått utpumpad bröstmjölk. Jag är fantastiskt stolt över hur länge jag orkat! 3-4 timmar per dygn vid pumpen oavsett om jag jobbar eller är hemma - plus matningar av både bebis och 2.5-åring. Nu vill jag frigöra tid att lägga på barnen!

Svar på tråden BF Oktober 2016