Inlägg från: Lilla Luna |Visa alla inlägg
  • Lilla Luna

BF Oktober 2016

Eili skrev 2016-06-09 07:35:04 följande:

Du kan gå in på försäkringskassans hemsida och med hjälp av kassakollen räkna ut vad du kommer att få ut i föräldrapenning

Fast jag fåt inte ihop det där. För enligt den får jag mer i månaden än vad jag har nu, på samma lön. :/
  • Lilla Luna
    Dani84KR skrev 2016-06-12 19:42:19 följande:

Hej Hoppas alla mår bra och har en trevlig helg

Tänkte kolla med er andra gravida kvinnor. Foster rörelse? är det för er som för mig, att han ena dagen är jätte aktiv med starka sparkar och andra dagar e han lugnare inte lika starka sparkar

Läste att man ska vara uppmärksam på minskad foster rörelse men gäller det nu oxå eller e det senare närmare slutet? Kanske bara jag som är onödigt nojig.

Kram på er tjejer 

Lite olika från dag till dag men för det mesta en väldans aktivitet där inne. Vecka 19 (18+3).
  • Lilla Luna
    Eili skrev 2016-07-02 14:26:40 följande:

Jo tack, vi mår fint. Hur mår du själv?

Jag arbetar som förskollärare och planerar att arbeta tills jag är i vecka 37 (36+2) om allt fortsätter att gå så pass bra som det gör. Ska jobba fyra veckor nu innan det blir en veckas semester och sen jobba sju veckor till innan jag lägger tre veckor semester innan bebis är beräknad :)

Vilka åldrar jobbar du med? Är också förskollärare, på en småbarnsavdelning. Har inte planerat än hur länge jag ska jobba men vill jobba så länge som möjligt. Mår ju superbra och har gjort det hela tiden.
  • Lilla Luna
    Anonym (Uh) skrev 2016-07-05 18:20:59 följande:

Nej har inte räknat med barnbidrag men ja 1050 kr till.

Han söker alla jobb och har så gjort i flera år...inget lossnar:(

Sådär såg vår situation ut förut. Nu har sambon äntligen fått jobb men bara 50% så vi får inte ihop ekonomin under föräldraledigheten.. :(
  • Lilla Luna
    Anonym (Uh) skrev 2016-07-05 18:55:28 följande:

Jag måste kolla om vi kanske kan få bostadsbidrag, min partner är inte skriven hos mig ännu men så ska det bli..Bostadsbidrag kan iaf ge någon tusenlapp mer och det gör ju saken bättre

Är han inte skriven där så bör du kunna få bostadsbidrag. :) det hjälper ju lite i alla fall. Jag måste höra med csn om jag kan få skjuta upp min återbetalning av lånet under ett år eller så. Jag kommer vara hemma i typ 6 mån eller lite mer. Sen får sambon vara hemma så ekonomin går ihop.
  • Lilla Luna

Vi ska också köpa smile men inte valt färg än, vi köper dock vagnen i september. :) har läst lite om den och den toppar en bäst i test lista och när jag provade den i butik kändes den smidig. Lite svår att fälla ihop men då man väl får in tekniken så. :)

Alvsten skrev 2016-07-05 22:47:57 följande:

Vi har förresten tänkt beställa vagn :) en Britax Smile 2 har vi fastnat för i färgen Lagoon green. Någon med erfarenhet av den vagnen?

• Lilla Luna

Vi fick ingen direkt genomgång då det var fullt i butiken när vi var där. Då vagnen kostar en del så har vi valt att spara til den separat fast jag hade kunnat köpt den direkt men sambon har inte lika bra ekonomi. Så han har räknat på att i september har han sparat ihop sin del till vagnen. Då ska vi även göra iordning barnrummet så vi kan ställa in den där i väntan på bebis. :)

Alvsten skrev 2016-07-07 10:48:14 följande:

Vi kommer hämta ut vagnen och babyskyddet i september tänkte vi :) tyckte att den var rätt smidig att fälla ihop, vi fick väldigt grundlig visning av min kompis som äger butiken. Kul att ni också ska ha en Smile :) får se om vi är nöjda sen när bebisen kommer och man ska ut och köra den.

• Lilla Luna

Jag ska inte klaga, har en superbra graviditet utan några som helst krämpor eller så. Mått toppen hela tiden. Men nu har jag fått ett litet bekymmer. Sen några veckor tillbaka har brösten börjar läcka råmjölk. Först ena och nu andra. Det blir en del under dagen. Känns inte så fräscht... Imorse vaknade jag och hade två stora blöta fläckar på tröjan jag sover i, det nästan rann ur ena bröstet. Eller ja, det droppade ganska mycket. Finns det något jag kan göra för att underlätta för mig själv och få känna mig lite fräschare?

Är typ livrädd för mjölkstockning såhär tidigt också, eftersom det tydligen är fullt i brösten.

• Lilla Luna
    LisenB skrev 2016-07-07 13:32:38 följande:

oj, det måste vara tidigt att få. Jag har ibland några intorkade små flagor med råmjölk, som lagt sig som i groparna på bröstvårtan. Så inte alls som du!

Skönt att slippa krämpor. Jag var så självsäker och trodde jag skulle slippa länge till men inte då. Ta det försiktigt! Jag bar en matkasse och sen var det kört. Och jag skulle själv säga att jag är vältränad och stark (dock inte direkt lättvikare, kanske spelar det också roll).

Cyklade 16km igår, med paus efter 8km. Kom på sen att det kanske inte var en superbra idé men det gick. Jag tar för lätt på allt. Vecka 23.

Får tvätta mina bhar hela tiden för de är fulla i fläckar redan efter halva dagen. Så sjukt mycket läcker de..
  • Lilla Luna
    LisenB skrev 2016-07-07 15:38:20 följande:
    Ja det måste vara speciellt att de läcker så mycket.. Väldigt ovant.

Cykel som är rätt inställd (höjd på sadel) ska ju inte vara några problem om man inte har jätteont. Det är bättre/skonsammare att cykla än att promenera..
    Vi ska ju ut och resa i europa om en vecka och jag tänker att vi ska ta oss fram på cykel mycket. Jag har även 12 km på cykel till/från jobb som jag cyklar då och då och då känenr jag inte ens något. Värre att stå, gå och sitta.

Jag har två hundar och brukade gå runt 1mil på em med dem. Nu har det dock inte blivit av så jag kan känna av ibland då vi kommer iväg på längre turer. Men ska köpa nya promenadskor när lönen kommer så kanske vi kan promenera som vanligt igen. Ifjol på semestern gick jag drygt 3mil om dagen men så blir det inte i år. Måste lyssna på kroppen nu. :)

Lyfta tungt är typ vardag för mig. Jobbar på förskola med småbarn som ska upp i famn nu och då. Men jag tänker till lite extra och undviker en del lyft och lyft av en del lite tyngre barn i den mån det går. 

Måste prata med barnmorskan då vi ska dit om en vecka. Om det kommer såhär mycket råmjölk nu, hur mycket kommer det inte sen?

Svar på tråden BF Oktober 2016