• orzia1

BF Oktober 2016

Anonym (Rådvill) skrev 2016-04-29 11:25:28 följande:

Tack!  inte sett/läst detta men ska kolla upp hos FK så jag vet helt säkert vad som gäller.

Planerar vidare.. men som du säger det kanske inte blir så kul att leva enbart på mannen. vill nog ha lite egna pengar att röra mig med.  =)

Ja exakt, jag är en sån som är rätt planerad och vill ha struktur och ordning, så för mig/oss så känns det skönt att redan nu prata kring föräldraledighet osv... tyvärr så är jag ju sjukskriven pga mitt illamående och kommer troligen vara sjukskriven hela graviditeten, (när jag passerat typ v 20 kommer jag nog bli sjukskriven pga risker för moderkaksavlossning) så för oss börjar den "dåligare" ekonomin redan nu.. så vi får god tid på oss att ställa om ha ha... och jag får redan nu börja shoppa mindre och unna mig mindre lyx.. men det gör inte så mycket.
  • orzia1
    Anonym (Rådvill) skrev 2016-04-29 13:36:19 följande:

samma här jag vill helst ha klart NU hur vi ska göra, tyvärr är sambon av annan mening men ska tvinga han senast i Juni att vi sätter oss ned. ;)

jobbigt att du redan har blivit sjukskriven enda fördelen som du säger är väl att ni redan nu får vänja er på att dra ned på kostnaderna. Hoppas du mår bättre snart, vilken vecka är du i? kram

Jag är i 16+5 idag så det går sakta framåt.. är sjukskriven hela maj ut och sen blir det nog fortsatt sjukskrivning. Att vara gravid är inte min favoritsyssla. Ha ha.. fast försöker tänka på belöningen man får..

Jag har en man som nästan är värre än mig kring det här med organisera o planera, så det är rätt skönt att han förstår mitt kontrollbehov.. men känns som att man ändå vill ha lite planerat, tror det blir fullt upp sen direkt när bebis är född...
  • orzia1
    Anonym (Rådvill) skrev 2016-04-29 16:42:17 följande:
    jag är en vecka efter dig i tid! nä känner lite detsamma här, man får som sagt tänka på belöningen. ;) lyckost som har en karl som gillar planering min är raka motsatsen mot mig.  När har du RUL? jag har 20/5, längtar dit.har inte fått så stor mage ännu så är lite oroligt på att pyret mår bra. känner du förresten av bebisen något ännu? jag gör det inte ännu.
    Vi har rul den 16 maj, trots vi redan gjort en del ul så längtar vi något enormt,men mest längtar jag nog efter att få veta vad det är,men vet ju att det inte alls är säkert att de kan se... men vi håller tummarna.

Men ändå bra att du i alla fall är mycket för att planera, då får din man hänga med på det du bestämmer

Jag känner bebisen, men detta är inte min första graviditet så då brukar man känna det snabbare, men är ändå förvånad för min moderkaka ligger fram, eller på sista ul i måndags såg dr att jag hade två moderkakor som var lika stora. Får se på rul om det är tvillingar men det tror de inte, de har redan kollat det tidigare och inte sett mer än en bebis, så mest troligt har det varit en tvilling som tillbakabildats.

Alla får mage olika tidigt, så jag är övertygad om att din lilla bebis har det hur bra som helst där inne

• orzia1
    Dani84KR skrev 2016-04-29 18:42:40 följande:

Såg att det e mycket snack om föräldraledighet,
    Jag har inte ens sackat med chefen ännu, han har varigt ledig, och hans ersättare och jag gillar inte varandra så mycket, vill inte ha den privata diskussionen med honom, chefen ska vara tillbaka på måndag och då är jag i v16+3 får snacka med honom.
    Jobbar som montör inom bilindustrin, så det e mycket tungt jobb, ska snacka med facket om hjälp att ansöka om havandeskapspenning, och så. Jag har ju högre inkomst än min man så vi "förlorar" mer på att jag är hemma, men vi har försökt att få barn så länge så vi har sparat pengar för det verkade som om vi skulle behöva gå IVF vägen och då tänkte jag att man kanske blir längre sjukskriven,
    så som de ser ut idag så ska jag vara hemma heltid första tiden, och sedan ska jag in och jobba kanske 2 dagar i veckan och så öka successivt, så byter vi plats till sist. sedan jobbar vi båda kväll, får se hur det blir med det senare för kan inte se hur det funkar med små barn.

Den blanketten kan man själv skriva ut från försäkringskassans hemsida, sen lämna den till chefen och förhoppningsvis fattar han att du inte kan jobba med det du gör, men du kan bli omplacerad till lättare arbetsuppgifter om de kan erbjuda dig det, men jag hade redan nu tagit upp det med honom, så har han också en ärlig chans att ordna och tänka in vikarie för din tjänst.

• orzia1
    GästenT skrev 2016-04-29 15:42:11 följande:
    Då var det klart! 31oktober som jag misstänkte!! Fick lägsta risk på kub!! Känner mig helt snurrig av glädje. :)
    Vad underbart, grattis till bra resultat
  • orzia1
    Dani84KR skrev 2016-04-29 20:06:55 följande:
    Man kan ju hoppas att han (chefen) fattar, men min chef är helt ny som chef och vi är hans första avdelning, vet inte om jag litar på att han kan alla regler och även om jag hört mycket när andra varit gravida så är jag inte själv helt hundra på vad som gäller inom företaget,men jag har mycket vänner inom facket och känner att jag litar mer på dem, de kan alla regler och så inom företaget så vill ha deras hjälp oxå vi får snacka alla tillsammans

Jag vet att man efter en viss gravid vecka, jag kommer inte ihåg vilken, men tror de va v18 så har man rätt till en lättare arbetsuppgift. man måste få ett , heter de graviditets intyg? från mvc.
    Jag behövde inget intyg från min bm för ca 8 år sen, jag o min chef pratade bara kring mina arbetsuppgifter och sen fyllde hon i blanketten.... skickade in den och fick det beviljat
  • orzia1
    Dani84KR skrev 2016-04-29 20:48:06 följande:
    Hoppas de e så nu oxå, men FK ska ha ett intyg såg jag när jag gjorde deras checklista, de hette något, kommer inte ihåg är så dålig på sådant, trodde jobbet skulle vilja ha samma. snacka med dem på måndag när chefen är tillbaka så får man se vad de vill ha
    Låter bra
    Aha,, då har det nog blivit ändrat eller så har jag glömt bort att jag skicka in ett sånt också ha ha
  • orzia1
    Dani84KR skrev 2016-04-30 16:57:38 följande:

Hej tjejer
    Tänkte fråga en grej, tror jag har fått urinvägsinfektion, några av symtomen stämmer men inte allt, är det någon av er som har haft det som gravid innan?
    Ska få till vårdcentralen måndag morgon det första jag gör kl 8 när de öppnar. Vet någon hur de testar ska de ha urinprov? Borde man ta med första morgon urinet, då det är mer koncentrerat? Någon som vet?
    Tack tjejer

Jag har bara haft uvi en gång och då hade jag inga symptom alls, var när jag va gravid sist... de testar med urinprov, tror inte de behöver det första urinet...men jag har ingen aning...
  • orzia1

Ang det här med att känna bebisen så är det inte onormalt att inte känna den så tidigt. Och med första så kan det ta tid.. jag brukar försöka likna det med som typ att det kittlar till i magen. Sen kan man ha moderkakan framtill och då dröjer det ännu längre innan man känner något.

• orzia1
    JennyNG skrev 2016-05-03 07:46:07 följande:

Det blev en Emmaljunga i skin???? så ungen lä väl dö av värmeslag nästa sommar . Hehe

Spännande. Ska ni kolla kön ?

Nej jag tror inte den kommer få värmeslag ha ha... fast jag förstår hur du tänker.. de i skinn är ju så snygga... ja vi ska försöka ta reda på kön, men har en känsla att den lilla krabaten inte kommer visa, har inte varit stilla många min på de andra ul vi har gjort.. ska ni?
Svar på tråden BF Oktober 2016