• orzia1

BF Oktober 2016

EmelieB91 skrev 2016-05-03 13:03:08 följande:

Var på rul igår och fick se en frisk liten flicka <3 Har en son sedan tidigare så det blir kul med en av varje.

Det sparkar på och bökar varje dag vid samma tider, 9-10 på morgonen, 3 på eftermiddagen och 10 på kvällen :) Är idag i vecka 18 (17+3).

Grattis till flickan och att allt såg bra ut.
  • orzia1

Här är det sådär roligt. Var hos dr i man dags, har haft onda sammandragningar och allmänt ont. Det konstaterades att tappen är ungefär så lång som den ska, men lite påverkad... och så har jag fått foglossning i blygdbenet, gör så satans ont, hade aldrig problem med det i tidigare graviditeter... känns som det vore rättvist o fått slippa foglossning... ja ja... får väl bara bita ihop och fortsätta kämpa.. ny mätning av tappen om ngn vecka

• orzia1

Vi har nog också består oss för en emmaljunga city men tyckte bara att färgerna var så himla tråkiga, får se om vi köper beg från tidigare år eller väntar tills 2017 års modeller kommer.. enligt hon i affären så kommer de typ i aug..

• orzia1
    Lilla Luna skrev 2016-05-04 12:34:24 följande:

Googlat på barnvagnar. Måste ha en som är smidig att fälla ihop, blir liten och går in på ena sidan i skuffen då jag har hundgrindar och vill kunna få med både vagn och hundar. Så måste den gå bra i olika terränger. Tror jag hittat den som kan passa oss, britax smile 2.

Jag och mamma ska iväg och känna på en idag. Så spännande!

Lycka till.. det är en speciell känsla att känna och klämma på vagnar irl.. blir mer verkligt
  • orzia1
    LisenB skrev 2016-05-05 08:12:10 följande:

Nejdå, jag har gått upp 5kg och är i v16. Hade BMI 25 innan, 81kg och 177cm lång. Känns dock som jag bara är jättetjock. På mornarna så är det mer liten mage, men på kvällen är hela magen uppsvälld.. Men men .. Får bara försöka att inte äta mer än nödvändigt.

Har också börjar få lite ont i ländryggen till och från. Känner ni av någon foglossning,

Jag har fått foglossning i blygdbenet, är jättrjobbigt...
  • orzia1

Uja jaaa det är asjobbigt o gör ont. Känns som när man var mindre och gick balansgång och trilla och fick den mellan benen... är förvånad då jag inte fick ngr problem alls med förlossning med dottern.. men nu är man ju 9 år äldre, kanske det spelar in

• orzia1
    JagOchKulan skrev 2016-05-09 08:27:28 följande:

Lilla bebben växer och är energisk i Magen...

På torsdag ska vi på ultraljud för att förhoppningsvis kunna se könet, inte för att de spelar någon roll Vad de blir :)

Hoppas på att lillen mår annars bra och även se hur de ser ut med födeselsedatumet..

Gjorde ett tidigt ultraljud för att se om man verkligen var gravid, då graviditeten inte var direkt planerad, då kom de fram till ett "ungefärligt" datum..

Dvs då är jag idag v.19 enligt deras beräkning då.

För någon anledning så känner jag på mig att jag är någon v mer än de sa, har mer symtom som i v21...

Men vi får se ^^

Barnrummet är nästan klar, enda som e kvar e tavlor:)

Barnvagnen blev beställd i förra veckan, och eftrr många tester så blev de får absoluta favorit:

Chassi som e anpassad till dessa delar: Super Viking liggdel, sittdel från super nitro.

Färg: mörkgrå

Tillbehör: myggnät, regnskydd, skötväska, sido korg till vårens picknick

Däck: luft däck

Annars då?

Jobbar med matgrossist affär som vikariat, de visste om graviditeten på intervju..

En butik som har alla saker i storpack, därav en del tunga lyft dagligen.

Vissa dagar är tuffa, men va ska man göra, man måste jobba..

Mest plock om dagarna, Men hellre lyft än att stå i kassa, märker att ryggen tar kål på en i kassan...

Någon mer som upplever att kassa arbete är besvärligt ?

Arbetet förväntar sig att jag ska jobba heltid fram till oktober, eller åtminstone till sep.

Jag är en typiskt person som inte

Vill vara dålig utan pushar mig mer än va jag borde göra...

Jag e dessutom vikariat för en annan som gick på mamma ledighet, dvs 2 mån tidigare hem pga arbetet.

Hon som gick hem hade truckkort, vilket underlättade för henne på slutet, men jag har inget så jag drar allt med handtruck. Hehe lite tungt ^^

Hur räknas egentligen mamma penningen?

Nu jobbar ja heltid, åtminstone till augusti, då har de gått 6 mån på arbetet, innan de så var jag arbetslös i 4-5 mån och innan de så arbetetade jag nästan 100% i 1 år...

Räknar de mån från denna tjänst eller räknar de från de gamla?

Det lättaste är att ringa f.k och fråga. Du kan ansöka om graviditetspeng de sista 2 mån om du har ett tungt jobb och ej kan bli omplacerad. Gör det, du får inget tack av ditt arbete om du sliter ut dig och bebisen... kram
  • orzia1
    Anonym (?) skrev 2016-05-09 11:14:21 följande:

Jag känner mig totalt tom.

Jag och min kille har varit tillsammans i cirka ett år. Tidigt med barn, jag vet. Men allt kändes så bra.

Jag har, på grund av att vi nu ska ha en familj, börja fundera mycket på vår boendesituation. Vi är båda eniga om att vi behöver flytta från min tvåa. Han har ingen hel kontantinsats just nu och vi måste spara. Han mår dåligt över sitt nuvarande jobb och förhållandena där är sisådär. Därför är han stressad.

Till problemet; Jag tog upp att vi bör lägga upp en sparplan för att få en realistisk bild över när vi kan köpa något. Jag har även malt på om att vi måste få koll på hur föräldrapenning funkar. Han får ett utbrott och menar att jag tjatar, att "man måste kunna leva också ", "man sparar så mycket man kan" etc. Jag grät hela kvällen igår och han sov på soffan. Allt känns så svart och jag börjar undra vilken situation jag satt mig i. Jag älskar honom. Imorse sa vi inte ens Hejdå. Jag lämnade bara lägenheten. Jag hade ett enormt stresspåslag igår och har fortfarande.

Har ni också haft rejäla gräl iom förändringar som sker?

Kram

Du kan själv kolla på f.k hemsida o skriva in era inkomster och se en plan.. jag bodde med min dotter o hennes pappa i en 2,5 på 60 kvm de första 3 åren... vi hade dock en kolonistuga vi bodde i under sommaren. Men den var bara på 50 kvm... samtidigt så behövs det ju en kontantinsats och den måste ni ju spara ihop till om ni ska köpa.. han kan inte sticka huvudet i sanden
  • orzia1

Min ena chef tog det inte alls bra, har ett vik som slutar i juli.. som ej blev förlängt som planerat... jag är ju sjukskriven nu och efter det bemötandet så ska ja ärligt säga att jag inte kommer ha bråttom tillbaka utan kommer ta emot de sjukskrivningar läkarna tycker... kämpade mig till jobb i början trots alla läkare ville sjukskriva mig.. nu har jag ändå mitt andra jobb som jag får utökat till 100% igen.. så jag har både bra o dåliga erfarenheter av chefer

• orzia1
    Anonym (?) skrev 2016-05-09 13:26:18 följande:

Precis. Jag har koll på kontantinsats och han med. Jag har min färdig. Men han behöver spara mer. Vi ska försöka hitta en trea så länge. Det är ingen katastrof i tvåan, men i en drömvärld...

Men att säga "man måste kunna leva också" när jag pratar om budget och plan gör mig mörkrädd. Som du säger, han kan inte sticka huvudet i sanden.

Jag får se vart det leder. Jag har mig själv attityd skylla denna situation (även om man alltid är två).

Du kan ju fråga han vad hans framtidsmål är? Hur ser han på allt inför framtiden? Oavsett vad så kommer kostnaderna öka när ni får barn, har då den ena inte stabil inkomst så är det bra att redan nu börja "spara/snåla" o inse att man inte längre kan unna sig allt man kanske kunde innan...
Svar på tråden BF Oktober 2016