-
ah, härligt:)Alvsten skrev 2016-07-04 20:58:02 följande:Jag har semester 4 veckor nu också hehe :)
-
Just nu är jag förväntansfull över förlossningen
Ska be om att få besöka förlossningen och få en guidad tur, hur det går till när man kommer dit och det är dags osv.
Men är nog fullt upp nu så får nog höra av mig i september. -
Den här otroliga oron jag får ibland över att bebis inte buffar.
Har ju bara känt två sparkar...tror jag?...resten typ knackningar.
Nyss låg jag på sängen en bra stund och vände och vred mig, inget...nu när jag skriver kom det två buffar...men fan tänk om det är tarmarna?
funderar på att ringa förlossningen och få komma in och göra typ ctg eller vad det heter och lugna mig -
v25 moderkakan i bakvägg.Eili skrev 2016-07-07 21:53:04 följande:Vilken vecka är du i nu? Hur ligger din moderkaka?
-
Nu har jag googlat och frågat runt och känner att jag har LITE mer koll.
Min bebis rör sig mest vid 21 tiden, just nu..Och då är det buffar..har känt två sparkar i typ v24.
Så det här är normen jag ska gå på.. I v25+6 ska man känna dagligen.
De som känt mer sparkar tidigare, ska gå på det.
Det finns nog inget mått för "När du ska bli orolig"; men jag tycker man ska ta det på allvar om bebisen är still en hel dag och en hel kväll, om bebis brukar vara aktiv.
Jag vet att läkare ofta säger att man ska vänta en dag till och se hur det är då.
Så igår började bebis igen vid 21 tiden, och nu i morse kör hen igång igen.
Så jag känner mig lugn.
Längtar tills min partner också får känna, så fort han lägger handen på så slutar det. -
Oj vilka djupa märken jag har i brösten efter min bh, blev till att åka akut till lindex och köpa ny..Riktigt skön amningsbh utan bygel, man får riktigt platta bröst av bhn men väldigt skön och mina bröst är nog gladare.
-
Nån som tänkt använda sig av jämställdhetsbonusen när ni är lediga?
-
det jag menade är om någon tänkt dela upp föräldraledigheten så att man får bonusen.LisenB skrev 2016-07-14 08:20:51 följande:Vad menar du? Pengarna ska vi väl använda när de kommer. Men vi får inte ut dem förrän maken har varit föräldraledig några månader, då börjar de betalas ut varje månad tror jag.
De flesta jag pratar med ska ta ledigheten mestadels själva , och mannen ska vara hemma en kortare tid. -
var hos sjukgymnast och det gav väl inte så mycket, kunde ha googlat fram den info jag fick.
Tydligen är foglossningsbälte inget hjälpmedel(??!) så det får man köpa själv för ca 300 kr.
Så jag använder nog det jag har fått låna, trots att det är lite kort.
Ska börja göra bäckenövningar, gör ni det?
Jag fattar inte riktigt om man kör övningarna pö om pö eller om man liksom ska hålla några sekunder och sen upprepa?
-
jag hoppas att dom inte beslutar att ta bort bonusen 1a jan:SLisenB skrev 2016-07-15 12:16:34 följande:Jaha :)
Vi delar så jag har inte tänkt på det mer än så. -
Det är många som tror att dom tar bort den för den fått mycket kritik, men vi får väl se.orzia1 skrev 2016-07-15 16:04:25 följande:Tror inte de gör de,, den har funnits mer eller mindre i minst 8-10 år den brukar dock bli ngt förändrad i omfattning om det blir ny regering
Jag kan ju tycka att om man börjat ta ut föräldradagarna och dom tar bort det så borde vi få bonusen iaf. Men vi får se:)
Ska läsa på lite extra vad som gäller sen:) -
Hur vet man egentligen att bebis har det bra där inne?
Jag läser om folk som fått reda på att dom har för lite fostervatten, dålig blodtillförsel, för liten osv
Hur vet man sånt?
Nu ska jag inte får ultraljud förrän typ i v31 , ska man "bara" gå på hur bebis sparkar och att den sparkar?
Känns ju som att det inte har något med fostervattnet att göra liksom.
-
åhh okej..tack!orzia1 skrev 2016-07-17 12:34:31 följande:Efter en viss vecka ,, tror typ v 26 så mäter de magen med måttband är där avvikelser i den kurvan så får man extra tul så de ser fostervattenmängd och ser hur bebisen växer
Men lyssnar även på hjärtljuden hos bm också det efter en viss vecka
Om Fostervattenmängden är mindre blir också bebisens rörelse i magen också mindre så det har ett samband
jag har varit och mätt magen och det såg bra ut men hon sa att det var ungefär eftersom jag har endel hull på magen så är det ju inte exakt.
jag låg på 26 då
men nu måste jag vänta till TUL ända fram i v 31...jag får göra TUL för att jag gjort en GBP för 5 år sedan.
känns lite sådär liksom...måttet var KANSKE 26 cm...men att vänta till v31 känns ju superlänge, om man DÅ får veta att något är galet -
Här går det undan.
Bebis har en förmåga numer att lägga sig väldigt obekvämt när jag ska sova.Magen står liksom rakt upp..Så då är det bara att knöla lite och klappa hysteriskt på magen så att bebis lägger sig skönare..Phu, jag tror inte det kommer bli mer bekvämt heller, v30 nu:)
Testade också att gå utan mitt foglossningsbälte igår, var på en festival så det fanns liksom inte tillfälle att dra upp kjolen och ta på sig det..
Satt mestadels men hade en kort promenad hem och ATTANS va det gjorde ont.
Det liksom strålade ner mellan benen...Bältet GÖR verkligen skillnad har nog inte riktigt förstått det. -
nope, bor inte i uppsala:)shazmine skrev 2016-08-15 14:53:34 följande:Var du också på walk in the park? För visst bor du i Uppsala? Jag var också där och trots att jag satt ner på gruset under större delen av festivalen så gjorde det så sinnessjukt ont i ryggen när det var dags att ta sig till bilen att jag sa till sambon att jag nog brutit svanskotan. Han var rätt säker på att man inte kunde göra det bara av att sitta ner utan ryggstöd i några timmar :p
hhe jag satt dock i en rätt skön sån campingstol, men att sitta sådär rak i ryggen med benen ner i marken är inte bra tydligen..bäst är soffan:) -
BM idag och järnet låg på 110, senast har det legat på 128...var ju paj i magen i 11 dagar och slutade med niferex...Men nu ska jag börja med hemofer som sägs vara mildare...Har faktiskt känt mig trött och huvudvärk..Måste dock bli bättre på att dricka..Men så fort det är kiss i min blåsa så kan jag knappt gå:S
-
Nu är det inte många veckor kvar till BF, vilken otrolig känsla.
på fredag är det dags för TUL, längtar efter att få se bebis igen och hoppas verkligen att man kan se tydligare denna gång -
fick kanonfina bilder..eller iaf enLovisaC skrev 2016-09-01 07:01:12 följande:Förbered dig på att inte göra det. På sena ultraljud ser man kroppsdelarna väldigt tydligt men hela bebisen är för stor för att få på en bild. Jag fattade noll av mina tul i slutet på graviditeten med dottern, haha. Jag såg lårbenen som de mätte, bålen och kraniet... men jag fick en bild med mig och än idag begriper jag inte vad det är den visar :D
hon tog sig extratid och fixade foton till oss då vi sa att vi inte har ett enda.
Så jag la mig på sidan och så kunde hon få en fin profilbild...helt fantastiskt!