• Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend
  • Symetrical
    sagoskog skrev 2016-02-22 11:59:41 följande:

Jag är i 11+4 (de tror jag är i 13+0). Hoppas det inte är för tidigt! Jag tog iaf om blodproverna i fredags 9+0. Tog ju dem redan i 7+6, och det är ju lite väl tidigt :/

Hoppas att du får hjälp med fogarna. Jag klarade mig ganska bra sist och jag har inte känt något än denna gång.Kub erbjuds kostnadsfritt till alla här. Fast hade jag varit ett halvår tidigare så hade det inte gått alls, inte ens om jag betalade. Men om jag vore över 35 år. De drog ner på det pga personalbrist ett tag, så det har varit ganska osäkert i mitt län. Jag är iaf väldigt glad att jag får göra det nu. Om det erbjuds så är det ju upp till var och en om man vill göra det. Kub ger ju tyvärr bara en väldigt knäpp sannolikhetsberäkning. Under 1:200 räknas som hög risk och man rekommenderas att gå vidare med fostervattendprov eller moderkaksprov. Samtidigt som mf procenten vid provet oftast är högre än risken för kromosomavvikelse hos barnet. Så det kan bli ett väldigt svårt ställningstagande. Är man relativt ung så är ju risken för trisomi21,18, 13 (som jag tror det är de kollar för) egentligen väldigt liten. Jag känner mig dock säker på att jag vill göra det. Dels för att jag inte har någon annan chans till ul (dum anledning egentligen, men så är det i mitt län) och dels för att mina år inom handikappomsorgen samt en 4 årig akademisk utbildning inom just handikappvetenskap, gör mig "lite" orolig.

11+4 låter ändå helt okej. Skönt att du fick göra om proverna också, så att det inte behöver stå och falla med det, liksom!
    GästenT skrev 2016-02-22 12:22:55 följande:

Hmm. Okej. I vilken vecka gör man kub? Förstår att du känner så med all erfarenhet och kunskap! Man undrar hur ofta det pekar på "hög risk" och man måste ta ett sådant svårt beslut om fostervattensprov..

Jag googlade nu och här verkar det vara ett självkostnadspris på 1500kr.

Vi fick 1/49 (dvs ca 2%) risk för ds med sonen sist. Fick värsta chocken! Var bara 28 och gjorde det mest för att de erbjöd det och för att jag ville se plutten innan rul. Vi valde att gå vidare med moderkaksprov, då det bara är ca 0,5% risk (eller egentligen ännu lägre numera med dagens utrustning och metoder) för MF. Var väldigt inställd på ökad risk den här gången med, då det var pga mina blodvärden vid fick det sist och jag har samma blod och dessutom är 3,5 år äldre. Döm om vår positiva förvåning när vi fick 1/1870 i risk för ds! Till och med bm var lite paff.

Det finns numera ett test som heter nipt, som är en avancerad form av blodanalys och som man (i alla fall i Sthlms län) erbjuds ifall man får en högre risk än 1/200, dvs 0,5%. Då slipper man fp eller mp och därmed också all risk för MF.
  • Loppan84

Har gått in i en fas som är lite konstig. Kom smygande i helgen. Känner mig inte gravid längre. Och menar inte att jag tror att jag fått mf utan känns som jag bara inte är gravid alls och aldrig har varit det. Har inga fysiska symptom alls längre bara dessa berg och dalbanorna i humöret inklusive känslokast mellan "jag är så lycklig" och "jag känner mig inte gravid överhuvudtaget detta måste varit ett fel jag är nog inte gravid". Går runt med lite obehagliga overklighetskänslor att detta aldrig har hänt och en tomhet. Va tvungen att ta ett test idag för att verkligen se svart på vitt och fick fortfarande 2-3 veckor som är helg innanför.

Tänker att detta kan va en mellanfas där man går från ett läge till nästa (går in i v 6 idag och det är väl därefter många får de riktigt jobbiga symptomen som illamående och trötthet).

Nån annan som inte kände nått i början av v6 eller slutet av v5? Eagle hur mår du?

• Loppan84

Jo förredten har fortfarande ömma bröst. De ha varit ömma sen äl så börjar kännas som normaltillstånd nu så tänker inte ens på det längre haha

• capy
    GästenT skrev 2016-02-21 18:40:34 följande:
    Åh vilka fina bilder!! :) mysigt!! 4 juli känns ju som imorgon!! :O :P

Tack :)

Hahaha... jag önskar det var imorgon... ogillar verkligen att vara gravid. Men belöningen gör ju att det är värt det såklart.

• eagle87
    Loppan84 skrev 2016-02-22 18:01:09 följande:

Har gått in i en fas som är lite konstig. Kom smygande i helgen. Känner mig inte gravid längre. Och menar inte att jag tror att jag fått mf utan känns som jag bara inte är gravid alls och aldrig har varit det. Har inga fysiska symptom alls längre bara dessa berg och dalbanorna i humöret inklusive känslokast mellan "jag är så lycklig" och "jag känner mig inte gravid överhuvudtaget detta måste varit ett fel jag är nog inte gravid". Går runt med lite obehagliga overklighetskänslor att detta aldrig har hänt och en tomhet. Va tvungen att ta ett test idag för att verkligen se svart på vitt och fick fortfarande 2-3 veckor som är helg innanför.

Tänker att detta kan va en mellanfas där man går från ett läge till nästa (går in i v 6 idag och det är väl därefter många får de riktigt jobbiga symptomen som illamående och trötthet).

Nån annan som inte kände nått i början av v6 eller slutet av v5? Eagle hur mår du?

Gud va skönt att du skriver de här för ja känner likadant, O de gjorde/gör mig orolig... Kände mig jätte gravid innan bim O efter bim har de börjat dala neråt.. Inte lika mkt ilningar knappt molvärk mindre ömma bröst, är bara väldigt grinig O trött. Sover fortf väldigt dåligt på nätterna :( varför tror du de e såhär ? Yror du kroppen börjar vänja sig big hcg? Ska du ta ngt mer test nu? Ja har ett cb kvar tänkte ta de på fredag.. Imorgon passerar jag datumet för gamla mf... Vecka 4+4. Vilken vecka/dag är du i Exact? Jag gick till GP idag han sa bara grattis O prata kort om kost alkolhol O folsyra. Fick fylla i en blankett O barnmorska ska kalla mig mellan v 6-8. Tiden går sååååå sakta.
  • Loppan84

Nej jag har exakt samma. Tror inte du behöver va orolig hjärtat. Och hsr också börjat sova dåligt - vaknar vid 4tiden och är orolig och rastlös. Tror egentligen inte nått är fel, bara ironiskt att man inte kan njuta av att va symptomfri vilket ju egentligen BARA är positivt :)

eagle87 skrev 2016-02-22 19:43:25 följande:

Gud va skönt att du skriver de här för ja känner likadant, O de gjorde/gör mig orolig... Kände mig jätte gravid innan bim O efter bim har de börjat dala neråt.. Inte lika mkt ilningar knappt molvärk mindre ömma bröst, är bara väldigt grinig O trött. Sover fortf väldigt dåligt på nätterna :( varför tror du de e såhär ? Yror du kroppen börjar vänja sig big hcg? Ska du ta ngt mer test nu? Ja har ett cb kvar tänkte ta de på fredag.. Imorgon passerar jag datumet för gamla mf... Vecka 4+4. Vilken vecka/dag är du i Exact? Jag gick till GP idag han sa bara grattis O prata kort om kost alkolhol O folsyra. Fick fylla i en blankett O barnmorska ska kalla mig mellan v 6-8. Tiden går sååååå sakta.

• Loppan84

Oj glömde svara på frågorna - 5+0 idag och tänkte ta test på torsdag då tror jag kanske det är 3+ på pappret iaf och då är det en vecka efter när jag fick 2-3 :)

• eagle87
    Loppan84 skrev 2016-02-22 18:57:42 följande:

Oj glömde svara på frågorna - 5+0 idag och tänkte ta test på torsdag då tror jag kanske det är 3+ på pappret iaf och då är det en vecka efter när jag fick 2-3 :)

Ok jag är 4+3 idag så du är 4 dagar före mig... Ja tog detta nyss. Haha de så kul O testa men dyr hobby...

De så kul att vi är så lika i tiden... Ja har berättat nu för min kompis som försöker... Aaahh de jobbigt. Hon tog de hårt... Ska ses imorn på middag... Vill bara att hon ska plussa. Vore underbar me sällskap.

Har du börjat smygkolla på bebis grejer O mamma kläder lol??

Ja beställde en pregnancy journal igår...
  • Loppan84

Jaaaa så kul! Förhoppningsvis kan vi va buddies hela vägen i mål :)

Ush jobbigt m kompisen men va väl skönt att berätta? Har en kompis som har varit min ttc partner in crime och jag drar mig för att berätta för henne, tror ag väntar till jag ska åka hem till påsk och tar det face to face.

Nä. Inte kollat eller shoppat nått än, men gav de där skorna jag köpte i indien som vi pratade om en gång, till min man häromdagen och han fick en liten tår i ögat faktiskt. Var ju lkte extra speciellt att jag köpte dem i min mammas hemby och det var där jag blev gravid första gången, och sen fick mf. Du då? Shoppat loss nått?

eagle87 skrev 2016-02-22 21:18:48 följande:

Ok jag är 4+3 idag så du är 4 dagar före mig... Ja tog detta nyss. Haha de så kul O testa men dyr hobby...

De så kul att vi är så lika i tiden... Ja har berättat nu för min kompis som försöker... Aaahh de jobbigt. Hon tog de hårt... Ska ses imorn på middag... Vill bara att hon ska plussa. Vore underbar me sällskap.

Har du börjat smygkolla på bebis grejer O mamma kläder lol??

Ja beställde en pregnancy journal igår...

• eagle87
    Loppan84 skrev 2016-02-22 20:27:24 följande:

Jaaaa så kul! Förhoppningsvis kan vi va buddies hela vägen i mål :)

Ush jobbigt m kompisen men va väl skönt att berätta? Har en kompis som har varit min ttc partner in crime och jag drar mig för att berätta för henne, tror ag väntar till jag ska åka hem till påsk och tar det face to face.

Nä. Inte kollat eller shoppat nått än, men gav de där skorna jag köpte i indien som vi pratade om en gång, till min man häromdagen och han fick en liten tår i ögat faktiskt. Var ju lkte extra speciellt att jag köpte dem i min mammas hemby och det var där jag blev gravid första gången, och sen fick mf. Du då? Shoppat loss nått?

Ja precis :) önskar vi alla i gruppen bodde i Sthlm.. Typ tjej middag en gång i månaden:)

Ja känner typ dåligt samvete att jag äntligen lyckats, vet liksom inte hur ja ska trösta henne nu... Känns som allt ja säger bara är klyschor som folk sa till mig.. Inget hjälper när man befinner sig på botten....
    Hur länge har din kompis försökt?

Åh va fint att du gav han skorna O de är från Indien. Visste inte att de va där du va... Vart i Indien var ni?

Bara den bodyn ja visa förrut om du minns... Som ja gav till min man den dagen ja plussa...
Svar på tråden Gravida från Tempar/Fertility Friend