• Anonym (AD)

Ny studie: Antidepressiva minskar chanser att bli gravid

Ny studie: Antidepressiva minskar chanser att bli gravid
    "1. Antidepressant use during a given menstrual cycle was associated with decreased fecundability during that cycle.

2. History of anxiety or depression was not independently associated with decreased fertility.

Evidence Rating Level: 2 (Good)"
    Källa: www.2minutemedicine.com/antidepressants-associated-with-decreased-fertility/

Så förutom ökad risk för missbildningar så minskar antidepressiva även risken för att bli gravid. Kan vara värt att veta.

• Svar på tråden Ny studie: Antidepressiva minskar chanser att bli gravid
  • Anonym (AD)
    Anonym (N) skrev 2016-02-02 00:53:51 följande:

Nä det tror jag inte.

detta är en studie alltså
  • Anonym (H)

Intressant.. Jag har i många år haft svårt att bli gravid... De gånger jag väl lyckats bli det, är när jag sänkt medicin dosen eller slutat helt.

• Anonym (AD)
    Anonym (H) skrev 2016-02-11 23:37:49 följande:

Intressant.. Jag har i många år haft svårt att bli gravid... De gånger jag väl lyckats bli det, är när jag sänkt medicin dosen eller slutat helt.

ja de här medicinerna påverkar hormonerna. påverkar hypofysen väldigt mkt.
  • Anonym (troligt)

Intressant! Har faktiskt bara lyckats bli gravid när jag gjort uppehåll med mina SSRI!

• Anonym (......)

Man ska väl inte ens äta antidepp under graviditeten efter som det kan skada bebisen? Står det iaf i Fass på mina piller.

• Anonym (Nja)

Anonym. ....: Det beror ju på vilken sorts antidepressiva du äter! Vissa sorter är helt ok att ta som gravid, vissa sorter avråds ifrån...

• Anonym (Nja)

Om denna teorin stämmer eller inte... De fyra gångerna jag blivit gravid, då har jag gått på antidepressiva. Första gången tog jag p-piller, blev gravid i alla fall. Andra gången hade vi säkra perioder, hade sex EN gång på tre månader, en vecka efter att jag kände av ägglossning. Tredje gången använde jag pessar. Fjärde gången mini piller. Jag har dessutom flera saker emot mig: jag är över 35, överviktig och rökare. Så undrar hur lätt jag blivit gravid om jag INTE tagit antidepressiva..

• Anonym (AD)
    Anonym (Nja) skrev 2016-02-16 20:55:15 följande:

Om denna teorin stämmer eller inte... De fyra gångerna jag blivit gravid, då har jag gått på antidepressiva. Första gången tog jag p-piller, blev gravid i alla fall. Andra gången hade vi säkra perioder, hade sex EN gång på tre månader, en vecka efter att jag kände av ägglossning. Tredje gången använde jag pessar. Fjärde gången mini piller. Jag har dessutom flera saker emot mig: jag är över 35, överviktig och rökare. Så undrar hur lätt jag blivit gravid om jag INTE tagit antidepressiva..

vilket antidepressiva tog du?
    Hur som helst betyder detta inte att alla som tar antidepressiva kommer ha svårt att få barn. Det är en biverkning och alla får inte just den biverkning.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (AD) skrev 2016-02-18 04:57:41 följande:
    vilket antidepressiva tog du?
    Hur som helst betyder detta inte att alla som tar antidepressiva kommer ha svårt att få barn. Det är en biverkning och alla får inte just den biverkning.
    Sertralin
  • Anonym (......)

Ska man kunna ta under graviditet och amning, jag äter Cymbalta

• Anonym (......)
    Sertralin ska man kunna äta ska det stå
  • Anonym (Nja)

Ja precis, det är olika beroende på vilken sort man äter. Har en kompis som åt cymbalta, och hon skulle enligt hennes läkare inte äta den under graviditeten.

• mainiko
    Jeez, läs det du länkar till innan du försöker skrämma upp kvinnor som redan går med depression och ångest. 
    "However, caution is warranted when interpreting findings. Because depression itself can be associated with decreased libido or isolating behaviors, a comparison group of healthy woman may bias results away from the null. The most well-designed studies to responsibly address the impact of medical treatment of depression would compare outcomes in women with depression who are currently on medication to women with depression not currently on medication. Additional limitations were poor generalizability to other populations and lack of evaluation of the indication for and dose of antidepressant medications. Further prospective studies evaluating the impact of depression, medication and specifically assessing dose-response relationships are needed to guide recommendations for antidepressant use in women attempting pregnancy."
  • Cyanea

Sen vill jag tillägga att det var väldigt få kvinnor involverade i studien. Studien baseras på 957 kvinnor varav bara 92 använde antidepressiva. Inom mitt fält av vetenskap och forskning hade det inte ansetts vara tillförlitligt, utan snarare utgöra grunden för en enklare pilotstudie, alltså en test-studie för att i princip kontrollera den riktiga studiedesignen. Konfidensintervallet (alltså hur pålitligt resultatet är) är dessutom högt (man vill ha det så lågt som möjligt), vilket tyder på att det är en ganska stor felmarginal. Det är således en väldigt liten studie som har stora felmarginaler. 

Även om jag är ett stort fan av vetenskap och forskning så finns det väldigt mycket skräp. Man kan inte lita på resultat om de inte 1. baseras på stora urvalsgrupper där resultaten är tydliga eller 2. kunnat återupprepas i fler studier. En enskild studie baserad på 92 kvinnor är inte tillförlitlig. Det behövs mer forskning för att kunna säga att detta stämmer. Fram till dess känns det dumt att uppmuntra kvinnor som befinner sig i en jäkligt tuff situation att sluta med antidepressiva. Behöver man antidepressiva ska man ta dem och ingenting säger att det underlättar att bli gravid att avstå från dem. 

• Anonym (Inte här)

Konstigt, jag har blivit gravid två gånger med snri hur lätt som helst. Ena gången oplanerat och trots minipiller också. Inga missfall heller. Det var visserligen ingen hög dos men svårt att bli gravid verkar inte stämma mitt fall iallafall.

Svar på tråden Ny studie: Antidepressiva minskar chanser att bli gravid