Inlägg från: MEE83 |Visa alla inlägg
  • MEE83

Vart ska vi flytta?

Nu bor jag inte i Göteborg(uppvuxen i centrala gbg dock, men exilare i Sthlm sedans universitetsstudierna), men lite koll har jag.

Marks kommun är billigt, väldigt billigt till och med, och ligger ungefär i triangeln mellan Kungsbacka, Göteborg och Borås, när jag är nere och hälsar på morsan, brukar vi ta oss dit för att plocka svamp, då det finns fina svampskogar. Det är till stor del glesbygd med mindre byar, trots att det ligger så nära.  

Bilpendling in till GBG sker väl mest på Riksväg 40, vilket är att föredra, då de andra stora infartslederna(E6 och E20) är hårt trafikerade, med Tingstadstunneln som en oskön flaskhals(därav bygget av nya Marieholmstunneln). Inget pendeltåg dock(tåglinjerna är Ale, Kungsbacka och Alingsås), men bussar går regelbundet.

Härryda kommun, med Landvetter flygplats ligger precis norr om Marks kommun, Kungsbacka ligger till söder och Härryda till väster.

Det går nog att få en rätt så hyfsad villa, för 2-3 MSEK. Det är som sagt billigt, väldigt billigt jämfört med kommuner som t ex Göteborg eller Kungsbacka. Det ligger dock inåt landet, så inget hav, men gott om fina insjöar. 

Vill man bo närmare så finns kommuner som Härryda, men då blir priserna snabbt högre, och då får man nog räkna med att betala 4-5 MSEK. 

Exempel på Marks kommun. 

www.booli.se/bostad/1805502

SISTA BUD VILLA

2 020 000 kr

6 rum, 136 m²

14 853 kr/m²

BORTTAGEN HOS MÄKLAREN

5 feb 2016

BUDGIVNIng

+270 000 kr / +15,4 %
  • MEE83
    miliona skrev 2016-02-13 20:30:40 följande:
    Jaha jag trodde det var dyrare, vi behöver inte bo precis vid havet, låter bra att det finns sjöar också. Hur är det att pendla in till Göteborg?
    Kungsbacka kan man nog dela in i två delar, med två prisbilder, väster och öster om E6. Väster, närmare havet=dyrare, dessa områden är bland de dyrare områdena i Göteborgs arbetsmarknadsregion.

Det är väl bara västra och sydvästra Göteborg(möjligtvis även Öckerö och delar av västra hisingen), som gränsar mot just dessa områdena, som är dyrare, områdena i västra och sydvästra GBG är betydligt mycket dyrare dock, det är stor skillnad på t ex Onsala och Järkholmen eller Långedrag, det säljs inga 25-30 MSEK villor utanför GBG kommun. Flört  
  • MEE83

Mölndal går väl bäst att jämföra med en kommun som Solna, dvs, integrationen med Göteborg är stark, kommunerna är i princip helt ihop byggda, och det kommer bara bli starkare band, då verkstads- och industriområdena omvandlas till stad med bostäder och kontor.

Mölndal domineras fortfarande i mångt och mycket av just småhusbebyggelse, även om detta kommer förändras till viss del genom exploateringen av områden som Forsåker(mer innerstadskaraktär ca 3000 bostäder+kontor/arbetsplatser) och omvandlingen av Mölndal Centrum(som i dagsläget är urtråkigt, i alla fall senast jag var där).

Det finns stora arbetsplatser i kommunen, så som t ex AstraZenica, som har en av sina 3 globala forskningsanläggningar(de andra är belägna i Cambridge UK och USA) lokaliserade där, de sysselsätter väl runt 2000-2500 personer. Även andra företag inom Life Science finns reppade, vet ej om Ericsson är kvar i Mölndal, eller om de flyttat all sin verksamhet till Lindholmen(Hisingen/GBG), andra företag som är baserade i Mölndal är t ex KappAhl, Siemens Healthcare, Arcam, Panos etc etc. Den största kontorsetableringen som är på G är väl SCA, som håller på att få ett nytt utvecklingscentrum färdigställt i en cirkulär kontorsbyggnad rakt över spårvagnsrälsen.

Borås är väl lite av ett osjunget textilcentrum i Sverige, långa traditioner naturligtvis, med företag som Ellos, men textilföretag i alla storleksordningar finns i staden, t ex succémärken som Eton(skjortor, för män, säljs i 1 500 butiker världen runt, med fysiska Etonbutiker Los Angeles, New York, London och Moskva). Textilhögskolan är naturligtvis en fördel, då den väl får anses som en av de bättre i Sverige, och den är även, mig veterligen, den enda i landet där forskning får bedrivas. Vet inte hur det är med kollektivtrafiken dock, riktigt pendeltåg finns ej, än så länge mellan GBG och Borås. Men ny järnväg är väl planerat, GBG-Landvetter flygplats-Borås---> vidare mot Jönköping-->Linköping--->Stockholm.

Mot Alingsås till ligger t ex orter som Floda, nu var det as längesedan jag var där, över år sedan, min första riktiga flickvän(1:an gymnasiet), bodde i Floda, men som jag kommer ihåg det, så är det rätt fint, väldigt lugnt, pendeltåg går också, Alingsåspendeln. Centralorten Lerum är å andra sidan skittråkig. 

I Kungälvs kommun finns det ju ett fantastiskt tillhåll, Marstrand, jag har bara varit där på sommaren dock, Kungälvs själva centralort är tråkigt, men jag har för mig att centrum skall utvecklas, precis som t ex Partille och Mölndal.

Arbetslösheten i Storgöteborg är väl i paritet med Stockholmsregionen just nu, vilket inte är så vanligt, här i Stockholm är den i vanliga fall nästan alltid lite lägre. Men den senaste makrodatan jag sett, så ligger båda arbetsmarknadsregionerna runt 6%, och de flesta av kranskommunerna har lägre än själva Göteborg, då Göteborg, precis som andra större kommuner, har socialt utsatta bostadsområden där arbetslöshet osv är högre. Det är ju stora, för att inte säga enorma skillnader inom kommunerna ibland när det gäller socioekonomisk status.

Kolla booli eller andra sidor för lagförda slutpriser. 

• MEE83

Detta är intressant, var finns det flest barn i Göteborgsregionen?

Det bor flesta barn, i absoluta tal, i primärområden som domineras av småhus, dvs villor och radhus, högst antal barn bor det i Billdals primärområde, totalt 3110. 

Men var är regionens så kallade vagga? Flest barn i Storgöteborg föds i SDN Majorna-Linné, Stadsdelen har ca 10 000 barn, från nyfödda till 17 år, adderar man barnen i SDN Centrum, så blir det totala antalet barn i två av de mest centrala Stadsdelarna 16 000, barntätheten, dvs barn per hektar mark är helt oöverträffad i dessa stadsdelar.

Hur kommer det sig då att småhusområdena har flest barn i absoluta tal? Det sker en utflyttning till områden som t ex Billdal, Kungsbacka och Mölnlycke, antagligen när de mindre lägenheterna börjar bli lite för trångbodda, det kan vara svårt att ha 2 ungar om man bor i en 3:a. Men trots detta är barntätheten i åldersgruppen 6-17 år högst i följande områden:

Grevegården (16.7 barn/ha)

Stigberget (15.3 barn/ha)
    Haga (13.5 barn/ha)
    Olivedal (13.1 barn/ha)
    Landala (12.8 barn/ha)

I dessa områden har barnen nära till vännerna, skolan, lekplatsen, parken och fritidsaktiviteterna, det är en kort promenad bort allt som oftast, jag vet, eftersom jag växte upp där(morsan bor fortfarande i en av de centrala delarna av staden). 

Även nybyggda områden som Eriksberg har högre barntäthet än småhusområdena, detta har dock skapat vissa problem, då vad jag förstått det som, så trodde inte stadsplanerarna att det skulle bli så barntätt, så samhällsservicen underdimensionerades initialt när områdena planerades, så det arbetas nu på att ta fram större kapacitet för barnomsorgen, dvs dagisplatser osv i dessa nya Stadsdelar. Detta får man hoppas att Göteborgs Stad tar med sig när de planerar för nya centrala Stadsdelar i områden som Frihamnen.  
  • MEE83
    Anonym (utflyttad 08:a) skrev 2016-02-14 15:46:01 följande:

Min erfarenhet är att det är svårt att flytta till Göteborg när man är 08:a. Det finns fortfarande ett stort agg mot stockholmare där. Likadant i Borås-trakten. Det är svårt att bli accepterad och få vänner och man får räkna med att pikarna haglar.

Det kan nog stämma till viss del, men det beror sig nog också på var man bosätter sig och i vilka kretsar man rör sig, där jag växte upp var lokalpatriotismen snarare begränsad till de lokala primärområdena, och så är det väl fortfarande, var man kom ifrån, spelade mindre roll och jag kan inte påstå att mina vänner som bor kvar i Göteborg, har något i mot Stockholmare och Stockholm, men sambo har aldrig blivit pikad när vi är nere och hälsar på. 

Och precis som i Stockholm, där jag "fastnade"(hehe) efter plugget på HHS, har bott här i 12 år nu, men är född och uppvuxen i centrala GBG och lever med en tjej som är tokstockholmare, så finns det personer från hela landet boende i GBG och naturligtvis människor med olika inställningar och synsett på sakernas tillstånd, och det gäller även Stockholmare, de återfinns lite överallt, från kommunstyrelsen(Johannes Hulter) till kulturlivet(Göran Ragnerstam) och vidare till näringslivet(Stefan Alexandersson) och sporten(Peter Gerhardsson). 
Svar på tråden Vart ska vi flytta?