Mölndal går väl bäst att jämföra med en kommun som Solna, dvs, integrationen med Göteborg är stark, kommunerna är i princip helt ihop byggda, och det kommer bara bli starkare band, då verkstads- och industriområdena omvandlas till stad med bostäder och kontor.
Mölndal domineras fortfarande i mångt och mycket av just småhusbebyggelse, även om detta kommer förändras till viss del genom exploateringen av områden som Forsåker(mer innerstadskaraktär ca 3000 bostäder+kontor/arbetsplatser) och omvandlingen av Mölndal Centrum(som i dagsläget är urtråkigt, i alla fall senast jag var där).
Det finns stora arbetsplatser i kommunen, så som t ex AstraZenica, som har en av sina 3 globala forskningsanläggningar(de andra är belägna i Cambridge UK och USA) lokaliserade där, de sysselsätter väl runt 2000-2500 personer. Även andra företag inom Life Science finns reppade, vet ej om Ericsson är kvar i Mölndal, eller om de flyttat all sin verksamhet till Lindholmen(Hisingen/GBG), andra företag som är baserade i Mölndal är t ex KappAhl, Siemens Healthcare, Arcam, Panos etc etc. Den största kontorsetableringen som är på G är väl SCA, som håller på att få ett nytt utvecklingscentrum färdigställt i en cirkulär kontorsbyggnad rakt över spårvagnsrälsen.
Borås är väl lite av ett osjunget textilcentrum i Sverige, långa traditioner naturligtvis, med företag som Ellos, men textilföretag i alla storleksordningar finns i staden, t ex succémärken som Eton(skjortor, för män, säljs i 1 500 butiker världen runt, med fysiska Etonbutiker Los Angeles, New York, London och Moskva). Textilhögskolan är naturligtvis en fördel, då den väl får anses som en av de bättre i Sverige, och den är även, mig veterligen, den enda i landet där forskning får bedrivas. Vet inte hur det är med kollektivtrafiken dock, riktigt pendeltåg finns ej, än så länge mellan GBG och Borås. Men ny järnväg är väl planerat, GBG-Landvetter flygplats-Borås---> vidare mot Jönköping-->Linköping--->Stockholm.
Mot Alingsås till ligger t ex orter som Floda, nu var det as längesedan jag var där, över år sedan, min första riktiga flickvän(1:an gymnasiet), bodde i Floda, men som jag kommer ihåg det, så är det rätt fint, väldigt lugnt, pendeltåg går också, Alingsåspendeln. Centralorten Lerum är å andra sidan skittråkig.
I Kungälvs kommun finns det ju ett fantastiskt tillhåll, Marstrand, jag har bara varit där på sommaren dock, Kungälvs själva centralort är tråkigt, men jag har för mig att centrum skall utvecklas, precis som t ex Partille och Mölndal.
Arbetslösheten i Storgöteborg är väl i paritet med Stockholmsregionen just nu, vilket inte är så vanligt, här i Stockholm är den i vanliga fall nästan alltid lite lägre. Men den senaste makrodatan jag sett, så ligger båda arbetsmarknadsregionerna runt 6%, och de flesta av kranskommunerna har lägre än själva Göteborg, då Göteborg, precis som andra större kommuner, har socialt utsatta bostadsområden där arbetslöshet osv är högre. Det är ju stora, för att inte säga enorma skillnader inom kommunerna ibland när det gäller socioekonomisk status.
Kolla booli eller andra sidor för lagförda slutpriser.