Inlägg från: miliona |Visa alla inlägg
  • miliona

Vart ska vi flytta?

Tack alla som skrivit, svarar mer i morgon!

• miliona
    Anonym (Kalmar) skrev 2016-02-13 18:31:08 följande:

Vi bor i lgh men letar hus i Kalmar. Hus priserna är tyvärr höga om man vill bo centralt men kan man tänka sig att bo i närområderna så blir det betydligt billigare .

Förstår vad du menar med mentaliteten men det har hänt mycket sista åren och många är inflyttade från sthlm el andra städer plus många studenter så jag tycker jag har träffat bra folk här. Det går flyg härifrån Kalmar flygplats till tex gran canaria, rhodos, Barcelona, Berlin mm.

Vi bor gärna lite utanför så det är inget problem, men känner mig ändå lite tveksam pga mentaliteten, tänker på våra barn. Men kanske kan vara värt att besöka staden. 
  • miliona
    Flash Gordon skrev 2016-02-13 19:11:35 följande:

Är Norrtälje stort nog?

.
    Skulle fungera med pendling till jobb i Stockholm.

Stort nog för att kunna erbjuda jobb på orten - kanske(?) - beror på vad ni jobbar med.

Ligger vid havet.

Några mil från Arlanda.

Småstadskänsla definitivt.

Nära naturen, absolut.

Ni får ett boende klart under 3,5 miljoner.

-----

Hur stort ska det vara? Vad är "närhet till vatten"? Hur långt utanför centralorten vill ni bo?

http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-radmanso-norrtalje-kommun-nybylundsvagen-2-8731575

http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-bergshamra-norrtalje-kommun-blabarsstigen-5,-8469036

http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-rimbo-norrtalje-kommun-domars-3-8732975

http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-fagelsangen-norrtalje-kommun-fagelsangsvagen-60-8275136

------

Finns ju Österåkers kommun med Åkersberga som centralort också. Ungefär samma läge som Norrtälje men lite närmare Stockholm och därför lite dyrare.

http://www.hemnet.se/bostad/radhus-6rum-trasattra-osterakers-kommun-knipvagen-71-8741015

http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-spanlot-osterakers-kommun-spanlotsvagen-534618

http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-osteraker-osterakers-kommun-roslagsvagen-223-skafttomt-4666277

-----

Finns gott om fina miljöer och bra förhållanden i hela Roslagen.

Norrtälje har vi funderat på men det tar en timme in till Stockholm, och finns nog inte så mycket jobb där så det har vi strukit från listan. Jag vill inte förlora 2-3 timmar åt att pendla varje dag, drömmen är att kunna cykla till jobbet. 

Åkersberga-Stockholms central tar 50 minuter så även det är långt bort. 

Det är ju så det blir om vi ska bo kvar i Stockholm, Åkersberga, Vallentuna eller typ Haninge, men vi känner inte för att bo så långt ut och pendla så länge, så det är därför vi ser oss om i övriga Sverige, där det måste finnas många fina ställen med bättre förutsättningar. 

Men tack för att du tagit dig tid att skriva och komma med tips, det uppskattas! 
  • miliona
    MEE83 skrev 2016-02-13 19:42:16 följande:

Nu bor jag inte i Göteborg(uppvuxen i centrala gbg dock, men exilare i Sthlm sedans universitetsstudierna), men lite koll har jag.

Marks kommun är billigt, väldigt billigt till och med, och ligger ungefär i triangeln mellan Kungsbacka, Göteborg och Borås, när jag är nere och hälsar på morsan, brukar vi ta oss dit för att plocka svamp, då det finns fina svampskogar. Det är till stor del glesbygd med mindre byar, trots att det ligger så nära.  

Bilpendling in till GBG sker väl mest på Riksväg 40, vilket är att föredra, då de andra stora infartslederna(E6 och E20) är hårt trafikerade, med Tingstadstunneln som en oskön flaskhals(därav bygget av nya Marieholmstunneln). Inget pendeltåg dock(tåglinjerna är Ale, Kungsbacka och Alingsås), men bussar går regelbundet.

Härryda kommun, med Landvetter flygplats ligger precis norr om Marks kommun, Kungsbacka ligger till söder och Härryda till väster.

Det går nog att få en rätt så hyfsad villa, för 2-3 MSEK. Det är som sagt billigt, väldigt billigt jämfört med kommuner som t ex Göteborg eller Kungsbacka. Det ligger dock inåt landet, så inget hav, men gott om fina insjöar. 

Vill man bo närmare så finns kommuner som Härryda, men då blir priserna snabbt högre, och då får man nog räkna med att betala 4-5 MSEK. 

Exempel på Marks kommun. 

www.booli.se/bostad/1805502

SISTA BUD VILLA

2 020 000 kr

6 rum, 136 m²

14 853 kr/m²

BORTTAGEN HOS MÄKLAREN

5 feb 2016

BUDGIVNIng

+270 000 kr / +15,4 %
    Tittade på Marks kommun, och det ser ju jättefint ut, lantligt och bra priser som du säger, men ser att det tar en timme att köra in till Göteborg, och då är det samma som om vi flyttar långt utanför Stockholm. Sen är saken att jag helst inte kör bil utan gärna vill åka kommunalt eller allra helst cykla.

Då vore Kungsbacka bättre där det går pendeltåg in till Göteborg på 26 minuter, och bra att ha nära till Marks kommun och landet där. Har aldrig varit i Kungsbacka, men om priserna är så som ni skriver och om det är en trevlig kommun så låter det ju väldigt bra. 
  • miliona
    MEE83 skrev 2016-02-13 20:51:57 följande:
    Kungsbacka kan man nog dela in i två delar, med två prisbilder, väster och öster om E6. Väster, närmare havet=dyrare, dessa områden är bland de dyrare områdena i Göteborgs arbetsmarknadsregion.

Det är väl bara västra och sydvästra Göteborg(möjligtvis även Öckerö och delar av västra hisingen), som gränsar mot just dessa områdena, som är dyrare, områdena i västra och sydvästra GBG är betydligt mycket dyrare dock, det är stor skillnad på t ex Onsala och Järkholmen eller Långedrag, det säljs inga 25-30 MSEK villor utanför GBG kommun. Flört  
    Hänger inte alls med i alla områden i Göteborgsområdet, känner bara till Kungsbacka, Alingsås, Partille, Lerum, Kungälv, men trodde att det bara var Alingsås som låg inom vår budget, det är mysigt men känns lite lite långt bort för att pendla, finns dock kvar på listan. 
  • miliona
    MEE83 skrev 2016-02-14 03:59:32 följande:

Mölndal går väl bäst att jämföra med en kommun som Solna, dvs, integrationen med Göteborg är stark, kommunerna är i princip helt ihop byggda, och det kommer bara bli starkare band, då verkstads- och industriområdena omvandlas till stad med bostäder och kontor.

Mölndal domineras fortfarande i mångt och mycket av just småhusbebyggelse, även om detta kommer förändras till viss del genom exploateringen av områden som Forsåker(mer innerstadskaraktär ca 3000 bostäder+kontor/arbetsplatser) och omvandlingen av Mölndal Centrum(som i dagsläget är urtråkigt, i alla fall senast jag var där).

Det finns stora arbetsplatser i kommunen, så som t ex AstraZenica, som har en av sina 3 globala forskningsanläggningar(de andra är belägna i Cambridge UK och USA) lokaliserade där, de sysselsätter väl runt 2000-2500 personer. Även andra företag inom Life Science finns reppade, vet ej om Ericsson är kvar i Mölndal, eller om de flyttat all sin verksamhet till Lindholmen(Hisingen/GBG), andra företag som är baserade i Mölndal är t ex KappAhl, Siemens Healthcare, Arcam, Panos etc etc. Den största kontorsetableringen som är på G är väl SCA, som håller på att få ett nytt utvecklingscentrum färdigställt i en cirkulär kontorsbyggnad rakt över spårvagnsrälsen.

Borås är väl lite av ett osjunget textilcentrum i Sverige, långa traditioner naturligtvis, med företag som Ellos, men textilföretag i alla storleksordningar finns i staden, t ex succémärken som Eton(skjortor, för män, säljs i 1 500 butiker världen runt, med fysiska Etonbutiker Los Angeles, New York, London och Moskva). Textilhögskolan är naturligtvis en fördel, då den väl får anses som en av de bättre i Sverige, och den är även, mig veterligen, den enda i landet där forskning får bedrivas. Vet inte hur det är med kollektivtrafiken dock, riktigt pendeltåg finns ej, än så länge mellan GBG och Borås. Men ny järnväg är väl planerat, GBG-Landvetter flygplats-Borås---> vidare mot Jönköping-->Linköping--->Stockholm.

Mot Alingsås till ligger t ex orter som Floda, nu var det as längesedan jag var där, över år sedan, min första riktiga flickvän(1:an gymnasiet), bodde i Floda, men som jag kommer ihåg det, så är det rätt fint, väldigt lugnt, pendeltåg går också, Alingsåspendeln. Centralorten Lerum är å andra sidan skittråkig. 

I Kungälvs kommun finns det ju ett fantastiskt tillhåll, Marstrand, jag har bara varit där på sommaren dock, Kungälvs själva centralort är tråkigt, men jag har för mig att centrum skall utvecklas, precis som t ex Partille och Mölndal.

Arbetslösheten i Storgöteborg är väl i paritet med Stockholmsregionen just nu, vilket inte är så vanligt, här i Stockholm är den i vanliga fall nästan alltid lite lägre. Men den senaste makrodatan jag sett, så ligger båda arbetsmarknadsregionerna runt 6%, och de flesta av kranskommunerna har lägre än själva Göteborg, då Göteborg, precis som andra större kommuner, har socialt utsatta bostadsområden där arbetslöshet osv är högre. Det är ju stora, för att inte säga enorma skillnader inom kommunerna ibland när det gäller socioekonomisk status.

Kolla booli eller andra sidor för lagförda slutpriser. 

Då går nog Mölndal bort då vi ju helst bor lite mer utanför själva staden, där det finns mycket grönområden. 

Borås gillar jag, men alla säger att det regnar där jämt, kanske inte stämmer? 

Ska kolla upp Floda. 

Kungälv är väl ganska dyrt? Känns som att ju närmare havet man kommer ju dyrare blir det (så klart) annars låter det ju perfekt, nära havet, nära Göteborg (22 min med bil) men ändå grönt(?). Fast det kanske kommer byggas mycket där också så att det blir mer som Solna och då kommer vi ju inte vara nöjda ändå. 

Ni som har koll, hur är lönerna i Göteborg jämfört med Stockholm? Vi antar att vi kommer få gå ner lite i lön när vi flyttar härifrån, men det känns ok då vi inte behöver köpa lika dyrt hus och får bättre livskvalitet, men vore intressant att veta hur det ligger till i Göteborg som ändå är en väldigt stor stad, kanske är det ingen stor skillnad? 
  • miliona
    Anonym (B) skrev 2016-02-14 04:22:55 följande:

Flytta INTE till Knivsta. Spenderade min tonår där och det stället är verkligen inte att rekommendera.

Oj då, det låter ju inget bra, var det tråkigt att bo där eller vad var det som var fel? 
  • miliona
    Grus grus skrev 2016-02-14 04:23:58 följande:

Synd att Skåne går bort för Helsingborg uppfyller verkligen resten av era önskemål. En helt fantastisk stad! Och inte alls lika grötig skånska som i Malmö tex.

Har ni funderat på Växjö annars? Trevlig, lugn stad!

Ja! Det har jag tänkt på förut, av städerna i Skåne är det Helsingborg jag skulle kunna tänka mig, men så hörde vi att där har de den grötigaste skånskan i hela Skåne. Därför  bestämde vi oss för att glömma det, men nu säger du att det är tvärt om? Kanske får fundera ett varv till då. 

Växsjö har jag faktiskt aldrig tänkt på! Finns ju onekligen mycket vatten där, även om det är långt från havet, men ser att det finns många stora sjöar. 

Det blir många ställen vi måste besöka! 
  • miliona
    Curlingmorsan skrev 2016-02-14 15:13:22 följande:

Vi bor lite utanför Kungsbacka, inte precis vid havet utan mer "på landet" men ändå i ett område. Har gångavstånd till skolorna, förskolorna, affär, pizzeria och bageri. Husen här går för runt 2,5-4,5 milj beroende på storlek och standard. Tar ca 10-15 min med bil till havet och tar ca 25 min att gå till närmsta sjö. Tar ca 15 min in till Kungsbacka och 30min in till Göteborg med bil.

Jag är född och uppväxt i Göteborg och skulle personligen aldrig vilja bo där med mina barn. Däremot uppskattar jag närheten till Göteborg. Både Kungsbacka och Kungälv är fint och ligger nära havet. Men värt att även kolla upp Ale och tex Älvängen som ligger ganska nära Kungälv men lite mer inåt landet.
    Ni får helt enkelt bege er på tur genom Sverige till sommaren! :)

Det låter ju verkligen helt perfekt, så skulle vi vilja bo!

Nej vi vill inte heller bo mitt i smeten, men vill ha en större stad i närheten, främst för att jobben finns där.

Hur är det att pendla med kommunala färdmedel från där ni bor?

Vi har åkt runt en del men med väldigt små barn är det inte helt lätt, annars hade vi tagit några veckor och bara åkt runt. Samtidigt är det inte samma sak att vara turist i en stad några dagar på sommaren som att bo och leva där..
  • miliona
    Anonym (Loppan) skrev 2016-02-14 15:27:17 följande:

Forshaga

Deje

Kil

Hammarö

Karlstad

Kristinehamn

Jag har verkligen dålig koll på Karlstad med omnejd och Kristinehamn, men läget är ju jättefint precis vid Vänern som jag verkligen gillar. 
  • miliona
    Anonym (utflyttad 08:a) skrev 2016-02-14 15:46:01 följande:

Min erfarenhet är att det är svårt att flytta till Göteborg när man är 08:a. Det finns fortfarande ett stort agg mot stockholmare där. Likadant i Borås-trakten. Det är svårt att bli accepterad och få vänner och man får räkna med att pikarna haglar.

Vad trist, har själv lite erfarenhet av det, delvis därför jag känt mig lite tveksam inför om och var vi ska flytta. Har själv fått sådana pikar nämligen, och det känns så tråkigt, speciellt som jag är uppväxt mitt i skogen (dock i Stockholms län) alla är inte dryga snobbar i Stockholm. Igen, tänker mest på barnen som inte ska behöva bli retade eller så. 
  • miliona
    Grus grus skrev 2016-02-14 18:47:13 följande:
    Ja för en stockholmare är det ju grötigt såklart. Men när man varit mycket i Skåne (min syster flyttade dit för tio år sedan ), så är det enorm skillnad! Malmö ligger mycket mer söderut och är väldigt grov. Helsingborg har ju såklart skånska, men sitter inte lika långt bak i halsen, om man säger så. Sen är Helsingborg väldigt populärt så man möter så otroligt många olika dialekter hela tiden, från hela Sverige. En väldigt trevlig stad och det finns många fina områden utanför, men skulle rekommendera Laröd eller Hittarp (kolla in områdena på hemnet). Kanske är husen för dyra där, men finns många fler fina områden. Stadsbussarna går ofta.
    Ja ok, låter ju bra, känns som att vi får åka ner i sommar! 
  • miliona
    Curlingmorsan skrev 2016-02-14 21:29:46 följande:
    Går bussar härifrån in till Kba, tar ca 15min. Därifrån går det pendeltåg in till Göteborg, tar ca 30min. Smidigt om man jobbar i centrala Gbg. Jag jobbar lite i utkanten av Göteborg, behöver inte åka genom stan och slipper vägtullarna. Jag tar bilen till jobbet, tar ca 35-45min på morgonen och ca 30min hem (innan köerna). Smidigt!
    Lycka till med flyttplanerna! :)
    Då är det nog bäst att som du arbeta lite utanför stan, annars blir det en väldigt lång resväg dörr till dörr, vilket är samma som vi har här i Stockholm och vill komma ifrån. Jag kör helst inte bil. Men helt klart värt att kolla upp ändå! 

Tack! :)
Svar på tråden Vart ska vi flytta?