• lallallalla

Höstbebisar efter IVF 2016

Sally Cinnamon skrev 2016-09-23 10:16:12 följande:

Ni som har barn sen innan, hur tacklar de att de ska bli storasyskon? Vår nästan treåring är ena stunden jättestolt över bebisen och att vara storebror, nästa stund megamammig, arg och trotsig och hoppar bak i utvecklingen och kan inte gå på pottan längre utan kissar hellre på sig. Pust! Han har kris verkar det som. Inte konstigt, men svårt att veta vad som är vanligt treårsbeteende och vad som hänger ihop med förestående förändring.

Min dotter är 4,5. Hon är mest glad och stolt medans vi föräldrar försöker flika in att bebisar inte alltid är så kul. Speciellt inte i början. Har däremot för mig att det var en liten svacka i utvecklingen runt tre, med mycket mammighet.
  • lallallalla
    irrbloss_83 skrev 2016-09-25 09:28:13 följande:

Blä vilken skräpnatt jag har haft. Vaknade vid 01:30 för att jag var kissnödig, hade ett par sammandragningar medan jag var vaken, men sen slutade de inte som de brukar. Fram till kanske 03:30 eller så så hade jag sammandragningar så fort jag rörde mig i sängen och ibland annars också. Inget som gjorde ont alls, men känns lite olustigt när det kommer massor med sammandragningar på en gång när jag knappt har haft några alls under graviditeten hittills. 

Somnade sen i alla fall, och har haft ett par sammandragningar nu på morgonen också, men det verkar ändå ha lugnat sig. 

Har ni visa kvinnor några smarta råd eller tankar?

Får väl ringa förlossningen om det tilltar igen, men jag skulle helst slippa åka in om jag inte verkligen måste. Är hemma nu och har två timmar till förlossningen, och eftermiddagen är planerad att spenderas på ett tåg på väg till Uppsala. Suck. 

Du kan inte ringa förlossningen och bara prata med dem? Fråga om det är nåt särskillt du ska vara uppmärksam på kanske?

De flesta av mina nätter ser ut som du beskrev, fast det gör oftast ont också. Det som flera BM sagt till mig är att det är viktigare att känna efter om intensiteten (smärtan/värken) blir svårare än att bara gå på regelbundenhet.
  • lallallalla
    irrbloss_83 skrev 2016-09-25 14:11:54 följande:

Tack för svaren tjejer! Nu har det varit i princip helt lugnt hela dagen, bara nån ensam liten sammandragning när jag bar upp tvätten från källaren. Avvaktar nog ett tag till så får vi se, men blir det samma inatt så ringer jag FL och pratar med dom och hör om de har några tips, eller om de vill ta en titt på mig/oss. 

Vad skönt att det lugnat sig. Hoppas du får sova bättre inatt. Annars är det nog skönt att prata med nån, om så bara för att bli lugnad. Varje gång nåt nytt händer så startar ju tankarna och då blir det ännu svårare att sova. :P
  • lallallalla

Jag insåg idag att jag faktiskt kan gå över tiden också... det gav mig en chock!

Jag har varit så orolig att hon ska komma för tidigt pga alla förvärkar, så jag har inte tänkt tanken på att det kan vara längre än 4 veckor kvar nu...

Usch, jag känner mig mer än klar med graviditeten och bara tanken på att det kan fortsätta 6 veckor till gör mig gråtfärdig. :(

• lallallalla

Mjukt toapapper, det var smart!

Jag har packat två väskor, en liten till förlossningen och en lite större till BB. Till förlossningen har vi mest snacks och mobilladdare. Hihi, och en sacco-säck. Tydligen får man låna sacco-säck där om man vill, men man kan ha otur och hamna i väntrummet flera timmar också.. men den tar vi bara in vid behov. :)

• lallallalla
    Libra1 skrev 2016-09-27 16:33:45 följande:

Tack för tipset! Får mäta och kolla. Vi har inte köpt vårt på Ikea. :)

Det var lite jobbigt på spec MVC igår. Hamnade på då bebisen verkade stressad. Fick ligga med CTG ett tag. Sen dippade hjärtljuden två gånger. Läkaren trodde det var för att jag låg på rygg just då. Kommer aldrig göra det igen. Läkaren var inte så orolig så fick åka hem igen. Var beredd på att få stanna kvar och göra kejsarsnitt. Blev livrädd! Men han är väldigt aktiv så det är säkert därför. Puh!

Åh, fy vad jobbigt! Fick du inte sitta upp med ctg:n ett tag? Väldigt skönt att läkaren inte oroades iaf. Ibland är det skönt att bebben är livlig!
  • lallallalla
    Libra1 skrev 2016-09-30 09:41:54 följande:

Kommer ni att använda andningslarm till bebisen? Jag känner att jag nog måste ha det annars kommer jag inte att kunna sova. Det räcker tydligen inte att oroa sig under graviditeten.

3 1/2 vecka kvar!!! Kan inte fatta det!!! :)

Vi hade det till 4-åringen, men det var så känsligt att larmet gick av att hon rörde sig. Hon var iofs rätt livlig från start. Jag tror vi provade två veckor innan vi gav upp. Jag har börjat inse att oron är här för att stanna nu. ;)

3 1/2 vecka, det känns ofattbart! Även om jag tycker magen är stor så har jag svårt att förstå att det får plats en snart fullgången bebis där.
  • lallallalla
    Libra1 skrev 2016-09-30 10:47:30 följande:

Vilken sort hade ni då?

Så känner jag också. Hur kan en snart fullgången bebis ligga där inne? Hi hi! Känner mig inte sååå stor. :)

Angelcare heter det. Det är både andningslarm och babywatch. Babywatchen är vi jättenöjda med.

Nuförtiden använder vi nån app som jag inte minns namnet på. Man ställer en platta eller telefon vid barnet och riktar kameran mot det och så kopplar man den enheten mot en app på en andra enhet och så har man både video och ljud. Men den använder vi bara om hon sover och vi vill vara ute i trädgården. Som andningslarm är det tyvärr värdelöst.

Har ni tittat ut nån modell? Jag tror man måste prova själv. Dels för att barn rör sig olika mycket och dels för att man måste skapa sin egen sinnesro.
  • lallallalla
    CB1982 skrev 2016-09-30 20:44:23 följande:

Nervös men längtar ändå... 3 dagar kvar (snart 2 ju) innan bebis tas ut...

Nervös för hur det kommer kännas och hur ryggmärgsbedövningen kommer kännas när de sticker en. Rädd för hur ont och hur det kommer påverka mig efteråt men givetvis längtar jag efter att få rå om bebis.

Det som oroar mig mest är att jag måste ta blodförtunnande i 6 veckor efteråt. Min bästa vän tog nämligen blodförtunnande och det lede till en hjärnblödning som han fick hemma hos mig, min bästa vän klarade sig tyvärr inte utan dog. Därför är jag rädd för att behöva ta blodförtunnande medicin...

Men försöker tänka på det positiva nu.

Snart är bebis här och jag kan se slutet på denna pärs och kommer kunna gå ut på promenader och röra mig som jag vill snart.

Åh, vad tråkigt att läsa om din vän. Förstår om det gör dig extra nervös.

Meen... du har två dar kvar nu.. vad häftigt! Sen får du verkligen träffa ditt lilla mirakel! Åhh.... :)

Det jag minns från mitt snitt är att det går med tempo när man väl får komma in i op.salen. Det var nog fem personer som höll på med mig samtidigt. Det var likadant när de satte ryggmärgsbedövningen också, och direkt efter det ville de att jag skulle lägga mig ner. Jag var helt oförberedd på tempot och förstod inte alls hur jag skulle komma till ryggläge från sittandes med all utrustning som satt fast på mig och blev väldigt stressad just då.

Läkaren tog sig tid att berätta varför det var så viktigt att lägga sig fort efteråt, men jag hade helst vetat det innan. Skulle det av nån anledning bli snitt nu så är det min mans stora uppgift att lägga mig ner. :)

Lycka till så jättemycket på måndag! Tänk vilken fantastisk känsla att få lägga sig att sova bredvid bebis på kvällen... Åhh! :))
Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016