• lallallalla

Höstbebisar efter IVF 2016

Pusheen skrev 2016-10-01 16:24:08 följande:

Är det någon mer här som känner yrsel och som man är på väg att svimma? Känns liksom som att hela kroppen är på väg att stänga av och att man inte får tillräckligt med syre typ. Sticker i armarna eller blir de tunga som bly.

Jag har börjat få såna anfall flera gånger om dagen. Ibland är det sä illa så jag får gå och sätta mig en stund eller lägga mig.

Lite läskigt när det kommer i en butik eller liknande.

Har aldrig känt så här innan. Har aldrig känt av blodsockerfall innan så jag vet inte om det är det eller om magen trycker på eller dåligt blodvärde eller något med blodtrycket. Ska till min bm på fredag nästa vecka och ska höra med henne då vad det kan vara men blir det värre så ringer jag nog in innan dess.

Det är nog bäst att kolla upp. Men tills du gjort det kanske jag har ett tips. Om det är lågt blodtryck så kan du få upp det lite genom att spänna och slappna av i musklerna. Pumpa med knytnäve-avslappnad hand och gör några tåhäv. Sen ska man nog sätta sig och dricka lite vatten så kroppen lättare kan höja trycket själv. Och tänk på att alltid dricka när du är törstig, förebyggande. Jag fick sånna problem med lågt blodtryck när jag ammade att jag fick börja äta blodtryckshöjare och sluta amma.
  • lallallalla
    jewel skrev 2016-10-02 11:50:17 följande:

Vad skönt för er som mår bra, njut!!! :) Jag mår verkligen sämre denna graviditet. Imorgon går jag in i v 39, känns jättekonstigt då jag bara kom till v 37 med dottern. Jag sover dåligt, vaknar varannan timme av att det värker i hela kroppen så jag måste upp o gå o även kissa. Värken kan sitta i ett tag vilket är väldigt jobbigt. Men nu är det bara en dryg vecka kvar till snitt så det känns hanterbart, hade varit hemskt om jag hade behövt gå längre än BF. 

Förlåt för ett negativt inlägg, egentligen älskar jag att vara gravid! ;) Jag är faktiskt lite glad att jag har tröttnat på det den senaste tiden, för det gjorde jag aldrig senast. Nu ser jag fram emot alla bebisar som kommer födas inom kort här i tråden!

En vecka kvar... awwwhhh..... <3

Det sägs ju att man SKA tröttna på graviditeten mot slutet. Att man förbereds inför förlossningen typ. Själv känner jag nog att bättre sömn skulle förbereda bättre. Men det är ju tyvärr som det är. Kämpa på, du har iaf mina sympatier. :P
  • lallallalla
    Amie77 skrev 2016-10-02 12:26:29 följande:

USch, förstår att det känns jobbigt!

Men vilken tur i det läget att kunna ha nedräkning till ett sista datum som inte är 14-15 dagar efter BF!! Jag tycker också att det är skönt att jag snart ska få veta ett absolut sistadatum. :)

Jag fick också ett sistadatum i veckan. :) Det känns oerhört skönt. Jag var till en läkare och gjorde en plan från BF till 42+0. Jag förvånade mig själv, det var jag som föreslog snitt såpass "sent". Men jag blev lovad täta kontroller under den tiden, så det känns helt rätt. :)
  • lallallalla
    Amie77 skrev 2016-10-02 19:56:32 följande:

Ska du ha ett planerat snitt så sent? Wow! Modigt. Läkarna har försökt förbereda mig på att iom att det är planerat snitt så plockar de ju inte ut barnet i vilket läge som helst (som vid urakuta snitt tex antar jag) och att jag därför, som snabbföderska, kan missa ett planerat snitt om förlossningen sätter igång i förväg. Gah! Så därför kommer jag förhoppningsvis att få snitt beviljat så tidigt som det går utan ökad risk för bebisen. Men vem vet, det är ju ett sjukhus så är det fullt så är det fullt.

Aha, ja då borde du få tid tidigt tycker man.

Haha, jag berättade visst inte hela min historia. Jag är förlossningsrädd och fick dottern med planerat snitt. Men eftersom det tog tid att må helt bra efter det och att jag nu har en väldigt livlig 4-åring hemma så började jag fundera annorlunda. Jag har gått och pratat om vad jag är rädd för och varför och i förra veckan pratade jag med en läkare och vi bestämde en förlossningsplan. Jag känner verkligen att de bemött mina rädslor med respekt den här gången och har fått påverka själv vad jag inte vill utsättas för. Så jag vill faktiskt ha en vaginal förlossning nu. (Det kändes konstigt att skriva!!) Men, om det inte hoppar igång av sigsjälvt så vill jag hellre få snitt än igångsättning, därav ett sistadatum.
  • lallallalla
    Pusheen skrev 2016-10-02 21:31:45 följande:

Tack för tipsen ang lågt blodtryck! <3

Har känt mig lite bättre nu idag och inte fått några såna anfall direkt.

Ska tänka på det där med att dricka vatten. Är alldeles för dålig på det!

Var det imorgon du skulle få snittet? I vilket fall; stort lycka till!!! <3

Vad skönt att det lugnat sig. Hoppas det förblir så. :)
  • lallallalla
    CB1982 skrev 2016-10-03 14:40:35 följande:

Tack alla.

Det har varit en tuff dag hittills.

Sonen mådde bra först men slutade helt plötsligt att andas. De sprang iväg med honom och först 2 timmar senare fick jag veta att läget är stabilt.

Just nu ligger han på neo och jag på BB. De körde dock in mig i sängen så att jag fick träffa honom. Så fin han är, längtar tills jag får hålla honom i min famn.

Oj fy, vad läskigt! Vad skönt att det gick bra!

Stort grattis till sonen! Och hoppas han får mysa i din famn snart.
  • lallallalla
    CB1982 skrev 2016-10-04 22:07:58 följande:

Hej alla!

Är helt slut, har varit ännu en intensiv och jobbig dag. Idag har de gjort fler undersökningar och hittade ett hjärtfel som heter Fallots tetrad. Han kommer behöva opereras vid 3-4 månaders ålder. Ska få med information imorgon när läkaren kommer och går ytterligare undersökningar.

Nu ska jag försöka sova lite...

Men gumman, usch vad jobbigt! Som Amie skrev, skönt att vi lever i moderna tider, men en hjärtoperation på sin nyfödda lilla älskling är ju inte vad man går och drömmer om. Kramar till er!
  • lallallalla
    Amie77 skrev 2016-10-05 07:23:07 följande:

Jag har förresten börjat få förvärkar (vecka 35). Hade inte kännbara sådana min förra graviditet, men det är ju vanligare med andra barnet. Inte så kul att få sammandragningar och ha ont i ett par timmar på raken (alltså sammandragningar av och till, inte en enda under två timmar, haha). Smärtan är helt hanterbar, men något starkare än den "molande mensvärk" jag läst mig till. Hoppas det inte ska hålla på så här i en månad till! (Även om: så länge allt går bra så får det väl vara hur det vill med det! :) )

Så kände jag också när de började komma. Men de kommer och går, ibland över en vecka, ibland över en timme. Hehe, "molande mensvärk" skulle jag inte beskriva det som. ;)
  • lallallalla

Jag går också på helspänn och letar tecken på att det ska starta. Både jag och min man är orolig att vi ska missa det, eftersom jag haft så mycket sammandragningar och förvärkar. Att man bara tror det är ännu ett falsklarm.. :P

Jag har också börjat få ont i ljumskarna och neråt benen. Har antagit att det är bebisen som sjunkit djupare, men vet inte. Det har också börjat skjuta ilningar i musklerna runt höfter/bäcken som jag antar är samma sak.

Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016