Regnbågsdröm skrev 2016-04-23 12:40:53 följande:
Kan ligga något i det du säger. Men å andra sidan blir alla läkare chockade när de ser hur jag ser ut inuti och hur svårstimulerad jag är, trots att jag gills som "ung". I det här sammanhanget är jag verkligen inte 30 år. Så jag hoppas verkligen att den läkare vi får imorgon inte ser till åldern på papperet, för det är inte rättvist med tanke på hur det sett ut för oss och hur min kropp är.
Ja, de borde veta att en kvinnas ålder INTE alltid är lika med kvinnans fertila ålder... Vissa 42-åringar är som 30 och vice versa...
Man får stå på sig och kräva besked innan man påbörjar behandling om man har en mindre lyckad ivf-historik bakom sig. Annars byt läkare, särskilt om man betalar själv.
Dock, det är ju högre risker förenat med två eller fler så det är ju i välmening som dessa allmänna råd finns sedan några år tillbaka.
Chansen dubblas ju inte som man lätt kan tro, men den ökar ju såklart lite.
Vi valde dock att kräva två då det är väldigt liten chans att jag hinner med två graviditeter med anledning av min ålder. Att misslyckas med ett par på vägen tar kortare tid. Hade jag varit 5 år yngre hade jag utan tvekan nöjt mig med ett ägg.