• Frokenpilla

    NPF hos 3,5 åring?

    Hej! (varning för långt inlägg)


    Jag har en son på 3,5 år. Ändå sedan han föddes har jag misstänkt att han har något inom NPF. Han var konstant missnöjd som bebis. Han skrek mycket och ville varken åka vagn, bil eller sitta i sele. Han var konstant missnöjd. 
    När vi började med mat vägrade han låta sig matas.. har aldrig lyckats få i honom så mycket som en sked av något på det viset. Han fick kladda själv från 8 månader och vi har haft bekymmer med matsituationerna hela tiden. 
    Jag upplever honom hyperaktiv, förutom när han är upptagen av en film eller sin platta. När han inte har vuxenstöd eller platta så blir han rastlös och gör sönder saker eller springer bara runt.  Det har blivit liiiiite bättre senaste halvåret men mellan 1-3 så kunde han springa runt som en hund. Han har inte ro att göra saker som att rita, göra lera eller baka med mig. Han är bara road några sekunder och börjar sedan kasta, riva eller förstöra. Om vi leker ihop ska jag tex bygga torn och han ska rasa dom. Han gillar dock rollekar och har sen en månad tillbaka börjat sitta leka själv i perioder också med sina bilar och flygplan. 


    Han klarar inte av krav, eller "nej" och gör då hyss. Han gör också hyss när han är rastlös. Han tar sönder saker varje vecka för flera hundra kronor. I helgen bara har han hällt karamellfärg i mina skor, kletat in soffan med en mascara, hällt ut kattsand på golvet och hällt ut 2 flaskor schampo.


    Förutom detta så avskyr han att ta på kläder och tvätta sig mm. Han sparkas och slåss vid påklädning och har alltså gjort sen dag 1. Han har svårt för förändringar som innebär att man måste ha en ny sorts skor osv.. (när man ska gå från vinter till vårskor!), han hatar att bada, duscha. Han är ljudkänslig. (håller ofta för öronen och skriker "sänka mamma") när jag vispar med elvisp, kraffsar i legolådan eller har radion på i bilen tex. Han är känslig för vissa kläder (han hatar när saker inte går ner till armslutet, eller shorts, då går han och drar i det och skriker) Byxor ska helst vara instoppat i strumporna så det inte glappar, annars får han panik. I perioder vägrar han dock strumpor också så det går lite till och från?! Han har vägrat badbyxor så vi kan inte åka till badhuset.

    Han verkar inte lyssna på direkt tilltal eller instruktioner. Det 'r därför svårt att förbereda honom mentalt inför saker. Han liksom "stänger av" när det kommer tråkig information eller nåt som inte passar honom.

    Han har varit sen i talet men nu börjar det släppa rätt rejält.


    Han har sen han var liten gjort "bilköer".. alltså. han ställer bilar på rad i kö och samma sak med skor och djur.


    Hemma fungerar vardagen med nöd och näppe eftersom vi inte gör något särskilt (eftersom vi inte kan med honom) och han har sin platta. Men utanför hemmet i affärer, hos bekanta eller i lekpark märks problem tydligare då han blir hyperaktiv. Han vet liksom inte vad han ska göra och springer runt, ut eller iväg. I affären funkar det sålänge han är upptagen med sitt "uppdrag" men såfort jag ska tex betala, även om det går fort tappar han fokus och springer ut eller tillbaka in. Jag kan såldes inte ta med honom i affären själv och ens köpa 2 liter mjölk.


    Han har även ett hiskeligt humör och förr hade han utbrott som varade timvis MEN detta har blivit MYCKET bättre sista året då utbrotten går över relativt fort faktiskt.


    Han skaffar sig lätt specialintressen (förstår att det är lite åldersmässigt också) men har haft perioder med tåg, flygplan, spindlar mm då han blir besatt i det. Just nu är det Star Wars.


    Jag upplever att han har verbala ticks. Han säger "bajs" konstant, När han äter kan han rätt upp och ner säga "bajs mamma" eller så. Gå förbi och slå mig och säga "bajs". Han slåss också lite slentrianmässigt och har haft perioder då han bitit oss (i höstas) eller slickat på saker och andra. Vi har tagit bort hans napp dagtid och då har även en ny grej tillkommit och det är att han tuggar på sina kläder (!)


    Han har haft GRAVA sömnstörningar sitt första år och sover än idag rätt oroligt. Han söver sig själv genom att nynna sånger och vagga sig själv till sömns i magläge, när han var mindre smällde han huvudet i väggen när han skulle sova.


    Han äter mycket begränsat och tycker matsituationer hemma då alla äter samtidigt är mycket jobbiga. Vi har dock reducerat kraven genom att han får ha sin platta och välja youghurt istället och numera sitter han 9/10 ggr vid bordet iallafall. (till skillnad från innan då han bara skrek)


    Han har fin ögonkontakt men ogillar nya människor.
    I förskolan fungerar det klockrent..
    Han gosar och kramar gärna men BARA på sina villkor. Han får panik om man vill kramas när han inte bestämt det.


    Jag känner i hela min mage att min son inte är som alla andra men ingen lyssnar på mig. Vad ska jag göra? Ni som har barn med diagnoser.. känner ni igen?
    Ska tillägga att min syster har 2 av 4 pojkar med NPF-diagnoser...min bror också en pojk som är under utredning.. så vi har i släkten. Jag har en dotter med misstänkt ADD+autistiska drag men BUP vill inte gå vidare för dom tycker inte hennes problem är så handikappande.. ?!


    Vi har sökt BVC psykolog för sonen otaliga gånger. Hon har aldrig träffat pojken, hon skulle gjort besök i förskolan men då blev han sjuk. Men vi har varit där och pratat. Hon säger att han förmodligen är Högkänslig och det behöver inte vara en diagnos i sig. Men när pappan nämnde att det numera går att avleda honom rätt lätt vid utbrott fick vi inte så mycket hjälp. Vi fick dock rådet att vara lågaffektiva och det har hjälpt jättemycket.

    Vi har nu sökt ny psykologhjälp igen och jag har krävt att få någon form av hjälp. Jag är helt slut.


    Ni som har båda barn inom NPF och ni med "normala barn".. vad ska man kunna göra med en 3,5 åring? Vi tre barn sen innan (min man två och jag ett) och inget av dessa har varit såhär.

    När han var bebis kunde jag inte ta med honom i bilen eller till affären heller för han var konstant missnöjd och kunde få skrikattacker av oklar anledning..detta har fortsatt och vi är idag helt låsta. 

    Problemet är att det är svårt att aktivera honom hemma också. Han vill börja bygga lego, men tröttnar på en sekund, sen vill han bygga tåg, och tröttnar också direkt osv.. vi kan gå en hel dag och jag bara springer efter honom. Försöker jag "leda" och göra något så tröttnar han också.

    Han är väldigt argsint och har en kort stubin. Kan bli arg om någon tittar på honom MEN han kan också vara JÄTTEGLAD. Det känns som han är mycket mer av allting och att det växlar fort. Han har dagar som är helt konfliktfria men det är när inga krav ställs och han får bestämma. 

    Försöker förbereda mig inför samtal med psykologen på fredag. Vad "ska" man kunna göra med en 3,5 åring?
    Är jag knäpp som söker hjälp, ska jag bara tänka att detta är normalt och "går över"? 
    Får höra av pappan, svärmor osv att "han är så fin och fantastisk" (Ja, det ÄR HAN!) och förstår att dom tycker jag letar fel.

    Våra andra barn har man kunnat tex ta med i en affären en kort sväng, hälsa på folk med, eller tex måla, baka en kaka osv.. 
  • Svar på tråden NPF hos 3,5 åring?
  • Myling

    Låter som han har hela alfabetet. Dvs både autism och adhd. Har ni provat bilder istället för att prata?

  • Frokenpilla

    Haha! Hela alfabetet! ja ;)
    Jag vill också säga att han har bättre dagar som jag tänker att "äh, jag kanske bara inbillar mig?"
    Den här hyperaktiviteten har gått från att vara "springa runt runt runt" till att istället ta sönder saker och att nu även prata oavbrutet (MEN inte lyssna på svaren) känns inte som en dialog utan mer han som ger order eller envägskommunikation.

    Vi testade bilder en period i höstas på psykologens inrådan men jag tröttnade då han tog ner bilder som inte passade honom och gömde eller slängde dom. Sen om det hände något som inte var på bilden (att vi tex fick besök!) så blev det väääldigt jobbigt. Dvs. Det hade nästan lite för bra effekt.. vi har dock fortfarande ett bildschema som vi använder när vi ska till affären tex. Sanningen är väl att jag är så jävla trött så jag orkar knappt göra något för att vända situationen.. han har på detta en medfödd sjukdom (CAH) som innebär medicin 5 ggr per dag och två ggr på natten, utöver dessa problem! Bah! Hoppas på lite STÖD från BVC.

  • JA77

    Men har han NPF så borde de ju märkt det på förskolan! Funkar det hos vänner eller släkt? Hur ser hemmiljön ut?

  • Frokenpilla

    Enligt psykologen behöver det inte märkas i förskolan (om man inte verkligen analyserar) om det är en bra förskola med rutiner vilket detta är. Det är en liten förskola på landet med få barn och hög kontinuitet. Man jobbar med bildschema till alla barn och även stödtecken. Det man har märkt är att han leker helst själv (med lego eller cyklar ute), och han är jävligt envis och får låsningar (typ varje dag har dom konflikt att han ska tvätta händerna efter pottan) dom har dock lärt sig att man kan avleda med lek så om han får hoppa till handfatet brukar det tydligen funka. Det här med att bryta ett utbrott är ju något som blivit lättare hemma också sista halvåret.. förr kunde han skrika 2 timmar. Nu går han mer iväg och tar sönder något och är han "nöjd".. eh.. ja. Han har mycket humor och ibland kan man "skoja" bort konflikter.

    I förskolan märks inte "hyperaktivitet" så att han springer runt utan där är han ganska lugn. Han tar dock inga "order" så ber man honom gå på pottan vägrar han..men stund senare gör han det ändå, självmant. Men han vill inte göra som andra säger.

    Enligt förskolan äter han också det mesta där?

    När han kommer hem från förskolan är han helt slut och då "tar han igen" allt hemma..känns det som. Från att han kommer hem (mellan 14-16) måste en vuxen vara med honom.

    I övrigt (hemma, i affären, i lekland, hos bekanta, på sjukhus!) finns det här beteende överallt. (hyperaktiv och impulsstyrd) och i varenda journalanteckning står det "väldigt aktiv kille, svårt att undersöka" typ (pga hans CAH så läser jag mycket journalanteckningar)

  • Myling

    Han verkar väldigt smart och rolig iallafall! :) Konstigt att inte BVC pushar på bättre. Ligger mottagningen också på landet eller? ;)

  • Frokenpilla

    Mottagningen ligger i ett litet samhälle (Gislaved) där han går på BVC! för sin CAH går han på Ryhov. 
    Han är väldigt rolig och klipsk, uppfattar verkligen inga problem med hans intelligens.

    Det jag är orolig för är att han tappar intresset för det mesta direkt och han är väldigt svår att aktivera samtidigt som han blir rastlös.. 
    Han verkar ha en inneboende ilska och är ofta arg och på dåligt humör utan anledning.
    Han ogillar rutinförändringar om det inte är klart fördelaktigt för honom (som att köpa kinderägg på en torsdag! ;) )
    Han är väldigt hyperaktiv i andra miljöer och rusar bara runt, ut, iväg på gatan isv och kan inte alls ta information.

    Annars är han skämtsam, rolig och kan ju också vara väldigt glad. 

    Men, han kan liksom skoja och vara superglad tills någon tittarf på honom fel och då får han fullständig blackout och skriker "INTE TITTA PÅ MIG", sen är det kört.. så det känns som man går på ett minfält.. vi kan aldrig slappna av.. inte ens när han egentligen är på gott humör..

  • Frokenpilla

    Hemmiljön är; 4 syskon i åldarna 10-14 år. Väldigt lugnt, hus på landet, fasta rutiner, middag samma tid varje dag. Dom andra barnen är lugna..Ingen av oss föräldrar är "stimmiga". Skulle vilja påstå att han lever i "skyddad verkstad" ;). 

  • Frokenpilla

    BVC har sagt att han är för liten för att utreda mot ADHD då så små barn kan vara hyperkativa utan at ha ADHD (vilket jag köper!). Men när jag sökte igen i höstas för att han förstörde saker och sparkades och bets bla blev hon lite oroad och skickade oss till psykologen. Psykologen har inte träffat min son utan bara oss. Hon säger att på våran berättelse är han garanterat Högkönslig (vilket man kan vara utan att ha en diagnos) och sen hade hon någon teori om att barn som är sjuka i början av livet (som min son var i sin CAH) kan bli såhär.. att man ska ge dom tid osv. Vilket jag också köpte.. då. Vi fick verktyg att jobba med (låg-affektivt bemötande) och det funkar MEN hela vardagen går ut på att häva utbrott eller trösta.. vi kan inte leva som andra människor utan allt kretsar kring min son, börjar känna att det inte är helt normalt. :/ 
    Psykologen sa också att man inte kan utesluta ADHD men att det är lite tidigt för en sådan utredning och BVC tycker han ändå har rätt god social kontakt..(för autism)

  • Myling

    Ja, jag är nyfiken också!

    Ni borde väl ändå behandla honom som om han hade vissa extra behov, så får ni vänta in vården?

    Känner ni att ni skulle behöva avlastningsfamilj?

  • Humlan87

    En neurotypisk 3-4 åring brukar kunna:

    Koncentrera sig även på tråkiga saker i några minuter.

    Förstå hur ett samtal fungerar, att man ska både lyssna och svara.

    Förstå instruktioner i flera led.

    Ha en känsla för hur dagsrutinen ser ut och även hantera avsteg från denna utan större förberedelse.

    Gå bredvid och hålla handen t ex i affärer, dock ganska korta stunder, utan att tröttna.

    Börjar förstå (men absolut inte fullt ut) att man inte alltid kan säga vad man tänker.

    Somna om av sig själva om de vaknar på natten.

    Äta det mesta avseende konsistenser och kryddningar.

    MEN det är helt normalt att 3-4 åringar trotsar, dvs har svårt att hantera när saker inte blir exakt som de har föreställt sig, vilket kan göra att inget av ovanstående fungerar...

    Varningssignaler i det du beskriver:

    Hyperaktivitet

    "Ordningslek" dvs ställa saker i rad istället för att leka med dem.

    Känslighet gällande kläderna och mat

    Sen språkutveckling

    Svårighet att hantera känslor och impulser

    Beroende av rutiner och svårigheter att hantera avsteg.

    Var för sig är dessa saker helt normala att se hos ett barn, det är först när många av varningssignalerna förekommer samtidigt som det finns anledning att uppmärksamma dem, det innebär att man som förälder kan behöva hjälp att förstå hur ens barn fungerar och hur man kan hantera det i vardagen. Diagnosen är sekundär och inte särskilt pålitlig i låg ålder. NPF-diagnoserna är väldigt närbesläktade och vilka drag som överväger kan variera under barnets utveckling. Många småbarn som får autismdiagnos uppvisar intellektuella funktionsnedsättningar när de blivit äldre, många barn som har adhd som små stämmer bättre in på autism när de blir äldre osv osv. Be BUP om hjälp för att få råd om hur ni ska hantera de situationer där ni upplever att hans beteende hindrar er i vardagen. Ingen människa är likadan hela livet och det sker extremt mycket utveckling under de första åren i ett barns liv, det som är bekymmersamt nu kan vara bortglömt nästa år.

  • mumlande
    Frokenpilla skrev 2016-03-15 13:29:32 följande:

    Men, han kan liksom skoja och vara superglad tills någon tittarf på honom fel och då får han fullständig blackout och skriker "INTE TITTA PÅ MIG", sen är det kört.. så det känns som man går på ett minfält.. vi kan aldrig slappna av.. inte ens när han egentligen är på gott humör..


    Många med adhd är mycket känsliga för kritik (även när den bara är upplevd). Det känns helt enkelt så mycket starkare, vilket ofta gör människor med adhd mycket känsligare?och därmed även defensiva. Det kallas "rejection-sensitive dysphoria," om du vill/orkar läsa mer om det på nätet.

    Nu vet jag inte om det är sant, men min upplevelse är i alla fall att det även stämmer för autistiska personer (jag vet iaf att autistiska personer har svårare för motgångar och tar misslyckanden väldigt hårt). Dessutom lär sig autistiska personer och människor med adhd att reglera sitt kroppsspråk för att passa in, ofta för att de fått kommentarer, och därför kan det bli extra jobbigt när någon tittar på en när man stimmar* eller liknande. (Vet inte alls om det är fallet för ditt barn, men det kan vara bra att tänka på).

    (Btw, ett litet tips bara: istället för att säga "normala" bör du säga neurotypiska. ;) )

    * stim: 

    (SUPERBRA video om stim av en vuxen autistisk person (på engelska)).

     


    Frokenpilla skrev 2016-03-15 13:16:13 följande:

    När han kommer hem från förskolan är han helt slut och då "tar han igen" allt hemma..känns det som. Från att han kommer hem (mellan 14-16) måste en vuxen vara med honom.




    Japp, det där är väldigt vanligt. All energi går till att fungera på förskolan/skolan, så kraschar barnet när hen kommer hem till sin trygga miljö. Då är det väldigt viktigt att släppa på kraven, men det låter som om ni redan har en kravlös vardag, så det är skitbra av er! Tycker rent generellt att ni låter som väldigt bra, engagerade föräldrar!

    Sedan vill jag säga re: dina föräldrar/svärmor. Många människor, speciellt äldre människor, har en väldigt stereotypisk (och ofta felaktig) bild av autism och adhd. De slår ifrån sig, för de tänker att alla ska vara som Rainman. Och det är självklart inget fel med att vara autistisk eller ha adhd, och man är precis lika underbar och fantastisk som vem som helst. ;) Du letar absolut inte fel. Du gör ditt barn en enorm tjänst. Om han är autistisk och har adhd, vilket det onekligen låter som, är det enormt viktigt för hans identitet, för hans förmåga att förstå sig själv, hantera sina känslor osv att få sina diagnoser (tro mig. Man vet att man är annorlunda, och det är pest att gå runt hela livet och undra. Det om något gör att det känns som som det är fel på en, vilket det ju inte alls är!) Och det hjälper er föräldrar och alla runt omkring att förstå honom och behandla honom med den respekt han förtjänar. Kämpa på! Hoppas att ni får hjälp snart.

Svar på tråden NPF hos 3,5 åring?