• viccilund

oplanerad 4a...förvirrad

Jag har nu plussat med fjärde barnet. Jag är 39 år. Mannen över 40. Vi vet ej hur vi ska göra. Efter tredje kände jag att en fjärde nog skulle gå. Även mannen kände så. Men sen gick tiden och mannen känner mer o mer att vi börjar få egentid mer och barnen börjar bli stora. Vill vi börja om? Tänk om barnet är sjukt? Vill vi bli låsta i 2-3år tillutan att kunna göra så stora saker? Jag har de senaste månaderna börjat ändra mig till hans tankesätt (börjat ta hand om mig själv..träna...man kan sova ut etc) Men nu har jag dock plussat och förvirringen r total!! Vet inte om jag vågar gå igenom abort (sjukhusrädd) och vet ej hur jag skulle reagera efteråt. Vet ej heller hur vi klarar en fjärde (bil, ekonomi, vakna nätter,etc etc) vår minsta kommer ju få mindre uppmärksamhet ????hur reagerar hon på det? (Hon är väldigt mammig, har alltid varit det, är snart 4 år) de andra är 6 och 10.

Vet att ingen kan bestämma detta åt mig men vill ha lite åsikter från er som varit i liknande sits. Vill ju inte ångra mig på ngt sätt. Tänk om allt blir övermäktigt och man ångrar beslutet eller tänk om man tar bort och ångrar (eller lär man sig leva med det) Vet ej om jag kommer ha samma träningsmotivation som jag fått den senaste tiden igen efter 3 år till. Kan man ens träna när man är gravid???? Vill inte öka för mkt i kilo.

• Svar på tråden oplanerad 4a...förvirrad
  • Anonym (T)

Jag är inte riktigt i samma sits men liknande. Har tre tonåringar från tidigare äktenskap. Nya mannen har inga barn sedan tidigare. Vi pratade om barn och funderade igenom alla aspekter innan vi till slut bestämde oss för att försöka. Nu ett år senare är mensen sen och jag är fullständigt panikslagen. Under det här året har jag gått från längtande till att tänka att det ändå inte kommer bli något och där någonstans har jag ställt om tankarna inför framtiden. Vågar inte ens testa mig, stoppar bara huvudet i sanden.

• anjamila

Man kan träna när man är gravid, de första månaderna ungefär som vanligt. Men ta gärna reda på mer fakta om magträning!

Senare i graviditeten får man anpassa träningen men det går att hålla sig aktiv.

Det finns massa träningsprogram på nätet. En del gym har också gravidanpassade program plus att utbildade instruktörer ska kunna hjälpa till med att föreslå alternativ, om man gillar gruppass.

När det gäller allt det andra, känslomässigt och praktiskt, så vet du/ni bäst själva.

Lycka till@

• viccilund

Ja jag ska isf försöka träna.

Tyvärr vet vi ej om det andra känslomässiga och praktiska. Har bara en panikklump i magen. Hoppas vi kommer till insikt snart????

Fler med tips o råd?

• Anonym (F)

Jag genomgick en abort i januari, är 43 år. Vi har fyra barn mellan 17-5 så jag var hundra på att jag inte ville ha mera barn mannen är 56. Min man genomgick också en sterilisering för tre år sedan så vi trodde vi var 100% säkra (en liten procent kan självläka). Jag är otroligt sjukhusrädd, men jag vägde upp livet som småbarnsförälder igen etc gentemot min rädsla och då fanns det bara en väg. Jag står fortfarande fast vid mitt beslut och det var rätt för våran familj.

• viccilund

Ok?vad bra att du känner att du gjorde rätt. Hade varit skönt om vi känt den beslutsamheten redan från början. Nu är vi 39 och 43. Hur funkar det i er familj med 4 barn?

• Anonym (F)

Det enda skillnaden är att man måste köpa en större bil :). Jag tycker om att ha en stor familj men nu räcker det för min del.

• viccilund

Vi har en bil man kan sitta 7 i så det borde gå. Hur har din 17 åring tyckt om att ha 3 yngre syskon?

Hur gick din abort till? (Om man får fråga)

Svar på tråden oplanerad 4a...förvirrad