Falun - immunologi? Andra erfarenheter?
Hej!
Vi har gjort IVF via Falun nu i februari och är nöjda. Jag blev erbjuden Intralipid vid cykelstart, återföring, vid plus och sen ytterligare tre veckor senare. Prednisolon (kortison, alltså inte Progyn), Trombyl och Fragmin rekommenderades från återföringsdagen. Har upplevt dem som mycket tillmötesgående gällande mina önskemål.
Dock (!) vid plus rekommenderades jag att ta bort alla mediciner, förutom då Intralipid (enligt ovan). Men som komplement till Falun har jag även tagit hjälp av Dr. Papanikolaou i Aten och jag har inte följt Faluns råd efter plus utan fortsatt min immunbehandling på Dr. Papas inrådan. Falun har inte följt upp min immunstatus med blodprover, vilket jag gör med hjälp av Dr. Papa. Och det gick ganska tydligt att se hur min kropp överreagerade dagarna efter plus vilket ledde till täta dropp och ökning av Prednisolon. Jag har också tagit fler dropp än vad Falun rekommenderar under försökscykeln före plus. Det är först nu i v.8 som immunförsvaret är lugnt, iaf tillfälligt.
OM ni inte har svårt att bli gravida på egenhand och du misstänker att det är immunproblematik som lett till missfallen så skulle jag nog rekommendera att istället ta hjälp av Dr. Papa. Se isf Athentråden. Dock är det ju lite svårare, beroende på vart man bor i landet att få hjälp med dropp etc.
Jag har verkligen haft nytta av Faluns råd utöver deras immunbehandling. I mitt fall tror jag inte att det "bara" varit immunproblematik, även om jag tror att den behandlingen varit mycket viktig. Falun erbjöd även dhea i två månader innan försökscykeln för att förbättra äggkvaliteten. Och de lyssnade på mina önskemål om att plockas senare. Jag är väldigt lättstimulerad och får snabbt stora blåsor och vid tidigare ivf via landstinget har jag misstänkt att jag blivit plockad för snabbt och att äggkvaliteten därmed blivit lidande. Jag har också följt ytterligare en annan läkares råd och tagit q10 månaderna innan försöket, också för att förbättra äggkvaliteten.
Vi har haft svårt att bli gravida alls och jag har "bara" haft ett tidigt missfall. Men i Athentråden finns flera exempel på de med upprepade missfall som lyckats få barn med hjälp av immunbehandlingen.
Lycka till!