• canada

Falun - immunologi? Andra erfarenheter?

Jag går också i Falun, och har precis gjort vårt första ivf där, tyvärr verkar det inte ha funkat denna gången heller utan blöder en del, så väntar på att MF nr 5 skall komma ut :(. aylak vilken dos av diverse mediciner har du kört ? Jag fick ju minska mina mediciner efter testdagen och redan dagen efter nedtrappningen började jag blöda, känns som att jag skulle behöva höja dosen snarare än sänka den, har själv fått il, kortison, fragmin och prog.

• canada
    Marre22 skrev 2016-03-30 15:36:41 följande:

Hej!

Vi har bestämt oss för att testa om IVF kan vara vägen till ett barn.

Upprepade missfall med tidigare partner och nu fick jag nyss det första missfallet med ny partner i ny relation vilket gör att vi hoppar på IVF, privatfinansierad.

Ni som går i Falun har ni fått IL-droppet per automatik eller har ni fått be om det?

Skriver man ut Progynon (kortison) per automatik också redan vid första IVF eller upplever ni att man först vill testa utan?

Vad är er uppfattning/erfarenhet om kliniken?

Hej, har fått ett väldigt bra bemötande från Falun! Hoppas ni kommer trivas där :).

Har själv drabbats av upprepade MF så lider med dig :(.

Håller tummarna för er <3
  • canada
    Marre22 skrev 2016-03-31 16:21:26 följande:

Canada, hade du missfallen innan IVF eller var det IVF-missfall?

Hur såg Falun på det?

Är ni nöjd med alla läkare där?

Så himlens nervös för vårt första möte...

4 st "vanliga" MF och nu väntar jag på att det första ivf mf skall komma ut.

Vet inte hur Falun ser på det ännu, får se vad de säger när det är "bekräftat MF" skulle få en telefontid med min läkare sen.

Har bara haft en o samma läkare men varit väldigt nöjd hitintills, otroligt ödmjuk o positiv. Vi har blivit runtslussade rätt mycket innan vi fick komma till Falun så har haft min beskärda del av dåliga läkare.

Tror du kommer trivas väldigt bra där!!
    Lycka till :))
  • canada
    aylak skrev 2016-03-31 17:08:40 följande:

Så tråkigt cananda! Jag beklagar!!! :(
    Det låter ju som om en förklaring skulle kunna vara att du åtminstone behöver fortsätta med de immundämpande medicinerna ett tag till. För mig kom den första större immunattacken i slutet av v.5/början av v.6 och då hade det varit olyckligt om jag hade trappat ner mina mediciner.

Jag ordinerades av Falun:
    20 mg Prednisolon (tog 7,5 mg hela cykeln på eget bevåg/annan åkomma)
    5000 IE Fragmin
    75 mg Trombyl
    300 mg Lutinus
    (Inför försöket 50 mg dhea samt på eget bevåg 1000 mg Q10)
    Detta skulle trappas ner direkt vid plus.

Dr. Papa höjde istället doserna till:
    25 mg första dagarna efter plus, sen 30 mg Predniosolon
    10.000 IE Fragmin v.5-6, sen tillbaka till 5000 IE
    Samma dos Trombyl och Lutinus
    Samt ca 2 dropp i veckan med 200 ml IL varje gång. Fram tills denna vecka när immunförsvaret, iaf tillfälligt, är lugnare och jag inte har behövt dropp. 
    Jag är "bara" i v.9 nu så det är fortfarande lite spänt kring hur det ska gå, men det är skönt att ha supporten från Aten.

DOCK, dessa höjningar/ordinationer gjordes utifrån mina detaljerat beskrivna symptom samt blodprov varje vecka (särskilt blodstatus med diff.) som tydligt visade hur mitt immunförsvar betedde sig. Jag skulle inte våga rekommendera att man höjer doserna på eget bevåg! Läs gärna Athentråden om du inte har gjort det, vi har alla fått lite olika doser och rekommendationer.

Tack för ditt svar!!

Jag har inte tänkt självmedicinera men mest intressant på vad det är för skillnad på behandlingarna osv. Har funderat mycket på Grekland och vi har väl sagt att om inte nästa FET funkar så åker vi kanske dit och kör som du combo mellan Falun o Grekland.

Svårt och veta vad som är felet bara, kan ju vara mina ägg som är dåliga eller något annat, om man bara kunde få veta vad som är fel så hade allt varit mycket lättare!

Tog faktiskt på eget bevåg ett fbc på werlabs idag, mest för att ha några siffror att jämför med om man bestämmer sig för att köra på Atenresan, trodde att då jag är mitt uppe i ett MF så skulle värdena vara dåliga, men alla låg inom referensvärderna så antingen är det inte immunförsvaret som spökar eller så har det lugnat ner sig nu när det "dödat" inkräktaren.

Svårt att hitta motivationen att orka gå vidare bara, när man inte vet vilken väg man skall gå.

Håller tummarna för att allt går väl för dig :))
  • canada
    aylak skrev 2016-03-31 19:27:03 följande:
    Förstår att det är svårt med motivationen!! Och det är svårt att hitta orken att välja väg. Jag har en fin vän som har sagt till mig under de år vi försökt att när barnet väl kommer så spelar vägen dit ingen roll, då kommer allt att ha varit värt det. Vet inte riktigt varför, men på något sätt har det tröstat mig. Även om det är lätt att misströsta då och då. <3

Svårt att veta ang. fbc, om det är på ena eller andra sättet. Upplever det som att Dr. Papa inte enbart går på referensvärdena utan fördelningen sinsemellan av de olika vita blodkropparna. Han verkar nöjd först när lymfocyterna är under ca 25% vad gäller mina värden... Min upplevelse är att immunattacken inte alltid visar sig i blodproven, hade t.ex. kraftiga nacksvettningar på natten och miniblödningar en kort period denna graviditet utan att det syntes att immunförsvaret var extra aggressivt i blodproven. Dessa symptom verkade också föranleda tätare dropp.

Hoppas innerligt att det ska gå bra för er på FET!! Skönt att ni har i frysen trots allt!! Hoppas också att Falun är villiga att tänka till och ordinerar dig att fortsätta med medicinerna ett tag till. Om jag vore du skulle jag önska lite tätare dropp också. 
    Hum jag har haft väldigt kraftiga Nattsvettningar(så att jag vaknar dyblöt) sen insättningen, men funderat på om det varit en biverkning av prednisolonet men det kanske det inte är ?

Självklart är det värt mödan, om man bara visste att det skulle gå vägen någon gång :).

Tack för svar o stöttning :)

Det får bli att återhämta sig och samla nya krafter och vägar, alltid svårt när man är mitt uppe i det!

Jag skall se om det går att få mer dropp!
  • canada
    Marre22 skrev 2016-03-31 19:34:44 följande:

Får man fråga om det var Staffan eller Samir du tyckte så mycket om?

Samir :)

Staffan har jag aldrig träffat så kan inte uttala mig om honom

Har du träffat någon av dem ännu ?
Svar på tråden Falun - immunologi? Andra erfarenheter?