• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • finee

Tack för alla tummar ni hållit för mig, verkligen. Från och med igår kväll blöder jag mycket och testerna är svagare. Allt hopp har lämnat mig och det är bara att konstatera att jag fått ett missfall. Har aldrig känt mig såhär ledsen. Önskar att kliniken inte hade sommarstängt så att jag hade kunnat ladda om för nästa insättning.

Lycka till all ni andra som kämpar! Kram <3

• finee
    Marre22 skrev 2016-06-05 13:12:33 följande:

Hej fina du! I många dagar har jag tänkt att skriva med inte tagit mig för, men jag säger också som någon ovan, lägg inte så stor vikt vid stegringen på testen. När man nått en viss nivå så ska inte urintesterna användas som att jämföra, men jag vet. Jag om någon - 8 missfall och 1 st ofostrig graviditet, man blir helt besatt av att testa.

Jag vet dock hur hemsk det är att jämföra - hopp och förtvivlan, hela tiden!

Skickar lite styrka och hoppas och håller tummarna att det går vägen!

Stor kraaaam!

Vad tungt Marre22 med så många missfall. Har du även svårt att bli gravid? Vilken hjälp får du nu för att förebygga missfall? Kram
  • grodan26
    finee skrev 2016-06-06 13:26:35 följande:

Tack för alla tummar ni hållit för mig, verkligen. Från och med igår kväll blöder jag mycket och testerna är svagare. Allt hopp har lämnat mig och det är bara att konstatera att jag fått ett missfall. Har aldrig känt mig såhär ledsen. Önskar att kliniken inte hade sommarstängt så att jag hade kunnat ladda om för nästa insättning.

Stor kram till dig. Fick ett missfall i julas och vet exakt vad du går igenom. Det är verkligen för jävligt. Lider med dig och hoppas att du får en fin sommar trots allt. Till hösten kör vi igen - kanske ses här i någon tråd? Tills dess blir det paus från familjeliv för min del. Styrkekramar i mängder!! <3
  • malre
    finee skrev 2016-06-06 13:26:35 följande:

Tråkigt, bklagar verkligen :(
  • finee
    grodan26 skrev 2016-06-06 13:55:07 följande:

Stor kram till dig. Fick ett missfall i julas och vet exakt vad du går igenom. Det är verkligen för jävligt. Lider med dig och hoppas att du får en fin sommar trots allt. Till hösten kör vi igen - kanske ses här i någon tråd? Tills dess blir det paus från familjeliv för min del. Styrkekramar i mängder!! <3

Ja, det känns helt fruktansvärt. Beklagar ditt missfall i julas Hemskt för alla med missfall, men för oss som behöver IVF känns det på något vis extra tungt (utan att förringa missfall hos dem utan fertilitetsproblem!!). Men man kan ju inte lika lätt "upp på hästen igen". Funderar också på att ta en paus från FL.. Men vi ses i någon tråd i höst då kanske! Stor kram till dig också<3
  • stajlish
    finee skrev 2016-06-05 12:59:37 följande:
    Hur har det gått? Håller tummar ich tår!
    malre skrev 2016-06-06 11:54:54 följande:

finee och stajlish, hur har det gått med er?

Nu ruvar jag på ett fint embryo :)

So far, so good. Men vi är ändå ledsna. Vi hade hoppats o på nåt skumt sätt trott att de skulle bli bättre resultat denna gång än förra (dumt nog bara för att vi fick fler ägg denna gång..ingen garanti såklart..)

Så igår när vi var där och fick veta hur de gått..gick luften ur oss. Även om vi vet att vi ska va glada o tacksamma för att jag ens ruvar på ett fint embryo nu.. men ändå, efter allt man varit igenom så blir de bara för mycket ibland. Men men, av våra 11 ägg så var 8 mogna...7 befruktades men bara 2 klarade sig till igår
    (dag 2), så de finaste är i mig nu, o de andra var inte tillräckligt bra för o klara en frys i dagsläget men de ville ge de en chans o odla vidare o se om de blev bättre...(inget vi räknar med dock..)

Så resultatet av hela den här jäkla ivf2 omgången blev ETT embryo kan man säga då...känns bara så tomt o snopet på nåt sätt. Sist fick vi ju iaf ETT till frysen..men som sagt, vet att de finns dom som inte får ett enda.. men är ändå så sjukt ledsna nu. Har lite svårt att känna hopp för den som bor i mig just nu tyvärr.. det känns kört på nåt sätt. Men det går nog över snart.. Bara så tung känsla att veta att om inte detta går nu, så får man börja om med ALLT man precis gått igenom...IGEN.. så orättvist! :,( 

Vi som kämpar o kämpar med IVF tvingas verkligen va med om mycket både fysisk o en extrem psykisk press! Vi är fan grymma!

Finee: Beklagar ditt missfall.. vilken skit! :( Är så jäkla frustrerande o ledsamt o snubbla på målsnöret som de känns som även om man är medveten om att de är lång väg kvar till barn då, men ändå.. man känner sig som en vinnare när man en gång plussat! <3

Kram på er <3

• Marre22
    stajlish skrev 2016-06-06 18:48:48 följande:

So far, so good. Men vi är ändå ledsna. Vi hade hoppats o på nåt skumt sätt trott att de skulle bli bättre resultat denna gång än förra (dumt nog bara för att vi fick fler ägg denna gång..ingen garanti såklart..)

Så igår när vi var där och fick veta hur de gått..gick luften ur oss. Även om vi vet att vi ska va glada o tacksamma för att jag ens ruvar på ett fint embryo nu.. men ändå, efter allt man varit igenom så blir de bara för mycket ibland. Men men, av våra 11 ägg så var 8 mogna...7 befruktades men bara 2 klarade sig till igår

(dag 2), så de finaste är i mig nu, o de andra var inte tillräckligt bra för o klara en frys i dagsläget men de ville ge de en chans o odla vidare o se om de blev bättre...(inget vi räknar med dock..)

Så resultatet av hela den här jäkla ivf2 omgången blev ETT embryo kan man säga då...känns bara så tomt o snopet på nåt sätt. Sist fick vi ju iaf ETT till frysen..men som sagt, vet att de finns dom som inte får ett enda.. men är ändå så sjukt ledsna nu. Har lite svårt att känna hopp för den som bor i mig just nu tyvärr.. det känns kört på nåt sätt. Men det går nog över snart.. Bara så tung känsla att veta att om inte detta går nu, så får man börja om med ALLT man precis gått igenom...IGEN.. så orättvist! :,( 

Vi som kämpar o kämpar med IVF tvingas verkligen va med om mycket både fysisk o en extrem psykisk press! Vi är fan grymma!

Finee: Beklagar ditt missfall.. vilken skit! :( Är så jäkla frustrerande o ledsamt o snubbla på målsnöret som de känns som även om man är medveten om att de är lång väg kvar till barn då, men ändå.. man känner sig som en vinnare när man en gång plussat! <3

Kram på er <3

Jag säger grattis till det lilla starka du nu har fått i dig.

Men jag förstår också din besvikelse, hela denna IVF -process är ju en enda stor bergochdalbana.

Jag kände mig också jättebesviken när jag fick veta att vi snubblat till målsnöret på långtidsodling, som jag så gärna ville.

Hoppas besvikelsen lägger sig snart och att du får massor av hopp och tro på det lilla som nu ska gro hos dig!

Kram
  • finee

Kram på er <3

Förstår att du är ledsen, det ligger så väldigt nära till hands att hoppas såklart. Alltid så jobbigt med besked som inte är så bra. Hoppas att den lille som blev över klarar sig till frysen i alla fall. Håller tummaran för det fina embryot ni fick insatt idag också <3

Ja, jättetungt med missfallet, blev så glad när jag plussade. Har mått så himla dåligt idag. Usch. Ska ringa kliniken imorgon och försöka få något slags besked om vad nästa steg blir nu.
  • Miri
    Grattis!

Idag gjorde jag mitt tidiga ultraljud i vecka 8 (7+3). Var ju nervös pga av svaga test och inga symptom men tji fick jag, det är TVÅ!!! Är helt i chock.

Satte iofs in två embryon men gavs ändå bara en maxchans på 5% att det skulle bli tvillingar och 20% att det skulle ta sig alls (alltså 1% chans att insättningen skulle resultera i en tvillinggraviditet).

Fick se två små hjärtan picka *kärlek*. De mätte ca 8-9 mm, den ena var dock lite mindre än den andra (fick inga mer exakta uppgifter). Tycker 8-9 mm låter lite lite men läkaren var nöjd så ska försöka att inte oroa mig.
  • halfmoon
    Miri skrev 2016-06-07 17:21:20 följande:

Grattis!

Idag gjorde jag mitt tidiga ultraljud i vecka 8 (7+3). Var ju nervös pga av svaga test och inga symptom men tji fick jag, det är TVÅ!!! Är helt i chock.

Satte iofs in två embryon men gavs ändå bara en maxchans på 5% att det skulle bli tvillingar och 20% att det skulle ta sig alls (alltså 1% chans att insättningen skulle resultera i en tvillinggraviditet).

Fick se två små hjärtan picka *kärlek*. De mätte ca 8-9 mm, den ena var dock lite mindre än den andra (fick inga mer exakta uppgifter). Tycker 8-9 mm låter lite lite men läkaren var nöjd så ska försöka att inte oroa mig.

Stort grattis!! Så fantastiskt med två! :)
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj