Inlägg från: Anonym (Sarah) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sarah)

Vi kommer ingen vart i diskussionen

Han vill att jag gör abort.

Det argument han har är att tiden inte är rätt.

Jag vill inte göra abort. Varje del av mig skriker nej. Jag vill inte utsätta min kropp för ett sådant ingrepp.

Jag förstår vad han menar när han säger att tiden inte är rätt men det är inget som förstörs eller går om intet ifall vi får barn nu.

Vet att jag är den enda som kan avgöra men just nu skulle det vara skönt att få höra berättelser av andra par som stått inför samma dilemma.

Jag vill inte ensam ta beslutet om vår framtid. Samtidigt vet jag att jag skulle må fruktansvärt av att göra en abort och låta honom bestämma. Skulle aldrig kunna se på honom på samma sätt efter det.

Kan han se på mig på samma sätt om jag tar beslutet att vi ska bli föräldrar? Är det dömt att misslyckas oavsett när vi är oense?

Någon som varit med om att pappan ändrar sig med tiden och faktiskt tycker att det känns bra efter ett tag?

Många frågor. Hoppas på många svar.

• Svar på tråden Vi kommer ingen vart i diskussionen
  • Anonym (Sarah)

Skulle inte påstå att han är benhård på en abort men det är vad han känner och vill just nu.

Han säger att han stöttar mig om jag behåller men tycker att jag är egoistisk om jag gör det.

Jag tycker att han är egoistisk om han verkligen vill att jag går igenom en abort.

Och det är den psykiska påfrestningen jag främst tänker på men för 15 år sedan gjorde jag en medicinsk abort som inte gick bra. Fick mycket fysiska besvär en lång tid efter men fortfarande än idag ångrar jag delvis att jag gjorde den. Mådde fruktansvärt dåligt efteråt och var nedstämd och väldigt ledsen i nästan två år efter.

Vi var 15 år då.

Det han menar nu med att tiden inte är rätt är att vi är mitt uppe i en renovering som blir klar till hösten om inte byggstrejken ställer till med förseningar.

Annars har vi det bra ekonomiskt, vi har varit ett par i 16 år och vi är nöjda med tillvaron.

Jag vill inte bli ensamstående. Jag vill heller inte göra en abort. Hur jag än vänder och vrider på det har jag arslet bak. Pest eller kolera. Om jag gör en abort har jag svårt att tänka mig en framtid tillsammans med honom och då blir jag ensam ändå.

• Anonym (Sarah)

Ja det är ju ett konstigt och dåligt argument tycker jag som behöver genomlida en eventuell abort.

Hade det varit så att sjukdom, arbetslöshet eller någon annan kris i livet stod ivägen hade jag haft större förståelse. Nu känns det mer som att han får panik inför en stor omställning. Det är några väldigt bekväma år vi haft tillsammans när vi ändå är så pass gamla, har bra ekonomi och inte har haft barn att ta hänsyn till.

Samtidigt som jag vill respektera hans känslor och önskan känns det otroligt fel att hans bekvämlighet ska prioriteras framför liv.

Vi har en lång historia tillsammans och jag hoppas på en fortsättning.

Tog det lång tid för din att smälta beskedet?

nathalie85 skrev 2016-04-12 13:55:07 följande:

men herregud, ni är vuxna, och varit ett par i 16 år?han vill inte ha barn mitt i renoveringen?omogen tölp. barn kommer inte hur som helst. 

behåll du, antagligen kommer han att stanna och allt blir bra. kommer han ej stanna klarar du dig.

jag fick mitt första barn som 21, oplanerad med ett one night stand. han "krävde" abort. jag vägrade. idag är det snart 10 år sedan. VI har nu 4 barn och är gifta ;D

• Anonym (Sarah)
    Anonym (En vän) skrev 2016-04-12 14:12:38 följande:

Men oj! Jag trodde ni var tonåringar eller unga vuxna!

Då är nog problemet större än att ni renoverar just nu.... Och om renoveringen ska vara klar till hösten så är det ju lugnt.

Så vad väntar han på egentligen? Eller vill han inte ha barn alls?

Tanken var att vi skulle börja försöka efter nyår när vi landat i allt efter renoveringen och vi har en resa på 3 v inbokad över jul.

Känns som att han krisar väldigt över att vi inte följer tidsplanen. Han är väldigt ordningssam och lite av ett kontrollfreak. Saker och ting ska bara vara på ett visst sätt, och hans sätt är naturligtvis det bästa. Normalt sett har jag inget problem med det. Låter honom hållas eller smyger in små förändringar när jag tror att han inte märker av det.

Och nu är han lite som han i filmen I rymden finns inga känslor. Han har stängt in sig i sin tunna och lagt locket på. Låtsas som att graviditeten inte existerar och tror nog att problemet försvinner om vi inte pratar om det.

Om någon dag kommer han säkert med en manual han skrivit ihop på datorn. En slags åtgärdsplan.

1. Ring kvinnokliniken

2. Utför aborten

3. Fortsätt med livet enligt plan
Svar på tråden Vi kommer ingen vart i diskussionen