Är barn mer överbeskyddade idag jämfört med tidigare?
Min son går i tvåan och han har sedan några månader tillbaka fått gå själv till skolan på morgonen. När jag var i samma ålder för 25 år sedan var detta helt naturligt, det var t.o.m. så att barn gick själva till skolan från årskurs ett och det var aldrig någon vuxen som gick med. Fritids gick en del på men många gick hem själva. Jag reagerar på att folk överbeskyddar sina barn så mycket! Ingen i sonens klass utom han får gå själv, en del föräldrar följer med sina barn och de flesta skjutsar med bil fast det endast är några hundra meter mellan hemmet och skolan. Vi bor i ett lugnt villaområde i en mindre stad.
Samma sak att vara ensam hemma. Min son fick börja vara ensam kortare stunder från förskoleklass och han klarar nu utan bekymmer att vara ensam en hel förmiddag eller eftermiddag om han vill. Det enda bekymret är att han kan glömma att äta så jag behöver ringa för att påminna om detta att han ska värma mat åt sig eller göra mellis. Där är det lika att han och någon enstaka till i klassen får vara ensamma, resten måste ha en förälder hemma hela tiden. Då jag var barn var det helt normalt att man var ensam från 6 års ålder. Och vi hade inte ens föräldrar med mobiltelefon som vi kunde nå hela tiden. Varför är det annorlunda idag?
Min son behöver egentligen inte fritids längre utan han skulle kunna gå direkt hem efter skolan. Men det är ju ett problem detta att alla hans kompisar är så överbeskyddade. Ingen får gå själv med honom mellan skolan och hem till oss så han kan inte leka med någon om han går hem istället för att vara på fritids. Sedan får ju de flesta inte heller vara själva så det innebär också att de inte kan leka.
Är inte detta curling på hög nivå? Blir inte det här ett samhällsproblem att barn inte tillåts göra saker som de faktiskt skulle klara? Jag vägrar ställa upp på det. jag tycker det förminskar mitt barn och hans självkänsla att inte låta honom prova. Hur ska det bli för barnen om de inte får träna? Eller är det jag som är oansvarig och bör anmälas till soc kanske?