Är barn mer överbeskyddade idag jämfört med tidigare?
Ja, barn blir ofta överbeskyddade i synnerhet i medelklassområden. Jag bor i ett fattigare område och här får fortfarande barnen vara ute och leka på samma sätt som när jag var liten tack och lov. Jag hör helt vansinniga exempel på överbeskyddande från mina kollegor:
- En av mina kollegor blev utskälld av barnets kompis mamma för att hon låtit sitt barn göra något så farligt för nu skulle ju även hennes dotter vilja göra det. Det farliga? Att gå ett par kvarter och kompletteringshandla till familjen. Flickan fick gå över ett antal mindre gator med lite trafik och ha 200kr i fickan. Detta ansåg den andra mamman var så farligt att hon mer eller mindre såg det som ett under att barnet överlevt. Barnet var 8 år gammalt och dessutom väldigt moget för åldern.
- En kollega har helt lagt om sina arbetstider för att dottern inte ska behöva åka skolskjuts eftersom hon då måste gå en km till busshållplatsen. Dottern är 15 år gammal och har inga funktionshinder eller liknande om någon trodde det.
Samhället idag är lika farligt eller mindre farligt än det var på 70-80 talen. Trafikmiljön tex är bättre i princip överallt och barn kan i mycket högre grad gå och cykla säkert. Vi har möjlighet att låta våra barn ha tillgång till telefon på ett annat sätt än när vi var små. Ofta är lekparker betydligt bättre underhållna och säkrare än då. Många föräldrar är livrädda för att barn ska bli kidnappade eller överfallna och även om det tyvärr händer så är det extremt ovanligt och då det sker är det nästan alltid tex en förälder som är i vårdnadstvist. Är detta inte aktuellt så behöver man i princip inte vara rädd för detta men självklart bör man varna barn för att följa med okända tex.