Inlägg från: Myspys85 |Visa alla inlägg
  • Myspys85

Vi som precis plussat - dela känslor och tankar

Hej och grattis till er som plussat! Glad

Jag fick ett positivt test i fredags (v.5), efter 1,5 års kämpande! Nu vågar man knappt tro på det, men jag försöker ändå njuta och inte oroa mig för hur det ska gå. Har molvärk och svullen mage, samt har redan fått större bröst!!!

Har varit gravid en gång förut (missfall) och jämför såklart med den gången, så jag går just nu och väntar/hoppas på att superluktsinnet ska kicka in och att kaffe ska börja smaka skit hehe. Ser inte fram emot att må illa, men ändå så gör jag det, helt sjukt hur man tänker Skrattande Hur mår ni allihop?

• Myspys85
    Björckan skrev 2016-05-06 08:41:05 följande:
    ÅH! Det hade jag också! Det har blivit bättre nu men jag var nog fasiken förstoppad mellan vecka 5-10. Det är ju tyvärr muskulaturen i tarmarna som påverkas av hormoner... Har tyvärr inga tips på lindring mer än de gamla vanliga husmorsknepen. Drick mycket vatten, ät messmör, katrinplommon etc. Det finns ju läkemedel också som laktulos och liknande som kanske kan hjälpa. För mig hjälpte det delvis med en stor kopp kaffe på morgonen. Det tenderar ju att få fart på magen. Men det kräver ju att man inte mår illa av kaffe då...
    Emsan91 skrev 2016-05-06 08:33:20 följande:
    Haha jaa.. det värsta som kan hända är att man varit glad i onödan. Hur fel är det liksom? Haha!

Men skönt att vara i v. 12! Då har du ju kommit förbi det värsta! :) hoppas verkligen det går vägen!

Ja på tisdag går jag in i vecka 13. Känns lite som en milstolpe faktiskt... Men tänker då inte slappna av förrän jag gjort KUB...
    nolltvaett skrev 2016-05-06 08:36:45 följande:

Enligt min gravidapp gick jag in i v6 idag. Jag mår ganska bra, lite illamående och ömma bröst. Värsta är att jag är så fruktansvärt hård i magen. Någon som har nått tips hur man kan mildra det? Hade så himla ont i magen igår att jag grät. Är jätterädd för missfall men det satt högt upp och nu är det borta, så det bör väl vara magen/tarmarna som strulade bara?

Helt sjukt, jag som precis kikade in här för att skriva att plötsligt från ingenstans har jag fått skitjobbig (trög) mage, jag mådde så himla dåligt igår men nu har det börjat släppa lite. Hade ingen aning om att detta kunde vara ett gravidbesvär så här tidigt, hu :( Testar nu alla husmorsknep. Jag som sett fram emot gravidillamående har nu istället typ magsjukekänsla och känner inte ens av molvärken längre. Den här värmeböljan gör ju inte att man mår bättre hehe, blä... Men heja oss!!! Glad

Björckan: Vad härligt att du snart går in i vecka 13, skönt att lägga vissa besvär bakom sig....
  • Myspys85
    Björckan skrev 2016-05-08 20:37:16 följande:
    Ja det finns ju många otrevliga gravidsymptom såhär tidigt. Jag har förutom några veckors illamående (typ bakis-känsla) haft trötthet, trög mage, svullen och gasig mage, blödande tandkött, sköra naglar, metallsmak i munnen och fortfarande jätteömma bröst och molvärk till och från.
    Nä fy, inget man vill gå och dras med någon längre tid! Håller tummarna för att du kommer må bättre ett bra tag nu!

Hörrni, jag fick en blödning igår kväll, det var så hemskt, trodde verkligen att det var ett missfall och att det måste varit stressen av min uppblåsta mage i lördags som orsakade det (det var verkligen tvärstopp i systemet i ett helt dygn). Men det blödde inget mer sen, förutom torkade blodrester under natten, och sjukvårdspersonalen jag fick tag på över telefon sa att det är bara att vänta och se.

Jag vet ju att det är vanligt att få små blödningar, men det här var mer blod än jag trodde var ok, och så krampade livmodern i säkert en halvtimme också Rynkar på näsan Vet inte alls hur det lilla livet mår där inne nu, men det har ju inte kommit ut än så länge så vi får vänta och se.

Tänkte boka tidigt UL (privat) om två veckor kanske, är det någon mer som tänkt göra det? Jag klarar inte av att inte veta om det ser ok ut därinne.
  • Myspys85
    Emsan91 skrev 2016-05-09 19:05:18 följande:
    Fy vad jobbigt! Och det värsta som finns är när dom säger "vänta och se"... :( vilken vecka är du i? Jag fick precis nyss så ont i nedre magen att jag började svettas och visste inte vart jag skulle göra av mig själv. Nu är jag jättenervös för att det ska komma blod. :(

Jag har bokat tidigt ultraljud på fredag. Då är jag i vecka 6+3 och då borde man se hjärtat om allt är som det ska. :) hoppas!
    Ja så himla typiskt när de säger "vänta och se", det var det jag fruktade att få höra... Men de har ju rätt, och så länge graviditetssymptomen hänger kvar så får jag ta det som ett gott tecken. Jag är i vecka 6+6 idag, så går snart in i vecka 7.

Gud vad skönt att du har ultraljud redan på fredag! Jag håller tummarna! Ska försöka boka snart också, men det är nog några veckors väntetid.
    Frkmaria skrev 2016-05-09 19:16:46 följande:

Plussade förra lördagen (30/4) men misstänkte det hela veckan då jag hade sjukt ont i magen och fruktansvärt ömmande bröst. Försökte i 15 månader och skulle precis få hjälp. Är i vecka 6 (5+3). Mitt problem nu är att jag har mensliknande värk hela tiden. Och det har gått från en ganska lätt värk till riktigt smärtsam. Ibland undrar jag om jag bara inbillar mig graviditeten och så fort kramperna blir nästintill olidliga tänker jag att jag kommer börja blöda och få MF. Nästa måndag ska jag till barnmorskan och hoppas på att hon kan lugna mig lite i min oro! Man vill ju bara veta att allt är "normalt" och att det faktiskt är något där inne! Längtar trots allt sjukt mycket över en växande mage (brösten har på dessa få veckor redan blivit 2 kupor större, och de var redan gigantiska så det hade inte behövts, så de kan få lov att stanna vid denna storlek!), att få känna sparkar och om att 8 månader få snuffa och bebisgosa! ??

GRATTIS till plusset efter er långa väntan Glad Tycker den värken du beskriver låter helt normal, du ska inte oroa dig för den tror jag! Jag fick själv extremt ont (a la mensvärkskramp) två dagar innan jag plussade, och smällde såklart i mig maxdos av ipren... Jag tror inte du har något att oroa dig för, men skönt att du snart ska träffa en bm och få prata av dig lite!

• Myspys85

Ooops, det här med att räkna veckorna alltså, jag menar nog att jag snart går in i vecka 8 va?! Lite snurrigt det här.

• Myspys85
    Emsan91 skrev 2016-05-10 11:50:41 följande:

Är så himla orolig hela tiden. Blir tokig! Har så himla lite symptom. Det enda jag känner är molvärken, men den kommer och går. När jag inte känner den känner jag inget alls som tyder på att jag är gravid.. Har längtat till fredag, till det tidiga ultraljudet, men nu börjar jag få ångest. Tänk om det blir som sist, att dom inte hittar något levande foster. Har haft så himla bra magkänsla den här gången. Jag orkar inte med denna oro.. Vill så gärna att det ska gå bra den här gången! :(

Hur mår ni andra?

Makintoch skrev 2016-05-10 13:30:03 följande:
    Jag känner knappt av något alls! Liiite ömma bröst och liiiite molvärk emellanåt.. Tycker också det är jobbigt att inte känna av något! Blir ju overkligt på något sätt.. Längtar sååå till den 16 juni när vi ska på ultraljud! Kommer nog inte tro eller våga hoppas förrän då..
    Det är inget att oroa sig för, jag tror det tar några veckor för symptomen att komma och det är olika för alla :) Jag tror jag är nästan en vecka före dig Emsan91 och jag kände också bara molvärk för en vecka sen, medan nu är jag typ förstoppad och (än så länge) lätt illamående. Det smyger liksom på och man får bara ha tålamod tror jag. Lita på din kropp och att den gör sitt jobb :) Men jag vet att det är tufft, jag oroar mig också! Styrkekramar till er!

• Myspys85
    syster isabelle skrev 2016-05-10 20:06:21 följande:
    Hej, tack! Vi har bestämt oss, vi ska behålla barnet. Jag skulle inte klara av att göra en abort. Men det känns så märkligt. Overkligt.
    Grattis till graviditeten! :) Och till beslutet! Jag tror man ska följa magkänslan, ni verkar vara ett bra par och det känns nog mer eller mindre overkligt för alla såhär i början :P
    Emsan91 skrev 2016-05-11 09:50:31 följande:
    Haha min sambo säger också att han inte förstår vad som händer. Eftersom han inte "känner".. Han sa igår att det nog inte kommer kännas verkligt förrän han på riktigt kan se och känna när magen växer. Jag tror dock att det kommer kännas mer verkligt för oss båda när man går på ul :)
    Ja det är nog svårt för mannen att hänga med i vad som händer och verkligen ta in allt. Lättare för oss, som kanske mår illa eller har ont och verkligen påminns fysiskt om vad som pågår där inne. Jag tycker det är jobbigt att mitt humör är så jäkla dåligt på kvällarna, det är liksom då jag mår som mest illa och såklart är man svintrött efter en lång arbetsdag, och jag blir arg på honom för precis allt :( Känns inte som att relationen är på topp just nu, hoppas det blir bättre efter de första tre månaderna. Men till något positivt, vi har lyckats få tid för både inskrivning och privat VUL nästa onsdag! :) Ser verkligen fram emot det, och det kommer ju underlätta för min man också när han får känna sig mer delaktig och kan få se det lilla livet. Håller tummarna för att allt är ok där inne!

Dagens mission är att inhandla laktulos eller motsvarande mot förstoppning, fy fan... Hur mår ni tjejer?

• Myspys85
    Anonym (46 år) skrev 2016-05-12 08:05:27 följande:

Hej!

Fick nyss veta att jag är gravid. Är ju en gammal tant på 46 år så fick verkligen en chock. Panik också. Har redan barn som är äldre. Känns svårt att bestämma mig men pappan vill att vi behåller och han blev glad.

Är dock orolig för alla ev komplikationer.

Har ett bra jobb. Hög lön och nu blir det isåfall fattigt med föräldrapenning jmft med vad jag är van vid. Men väl ett lyxproblem.

Får se om detta går vägen. Stor missfallsrisk i min ålder. Är i vecka 5 bara. Sett hjärtat slå på ultraljud.

Vågar man ta in detta?

Fö mår jag illa och är trött. Och magen putar redan ut???

Åh grattis, vilken överraskning det måste varit men vad roligt! Glad Men är det vad du själv vill, inte så att du bara lyssnar på vad pappan vill? Tycker i alla fall att det låter som att du är glad, bara lite nervös för hur det ska gå vilket ju är helt naturligt. Vad skönt att du fått se det lilla hjärtat slå, fantastiskt! Håller tummarna för dig, kram.
    syster isabelle skrev 2016-05-12 17:53:55 följande:
    Tack!! Det börjar kännas bättre. Men känner mig så ensam också så fort min kille inte är här, när han är på jobbet.. Nu längtar jag tills vi ska flytta ihop. Och är glad att jag inte känner av så många symtom.. lite uppsvälld mage och till och från väldigt trött, annars är det lugnt.
    Ja jag förstår att det känns ensamt med alla tankar osv när man sitter själv, men vad gör du om dagarna, jobbar/pluggar du? Har ni tänkt flytta ihop snart? :)

Här hade vi återigen en "toppenkväll" igår. Jag deppade över att inte kunna njuta av något jag stoppar i mig (kvällstid mår jag illa av allt) medan min man tyckte mer synd om sig själv eftersom han har en s.k. man flu!!! (läs: hosta) Så vi råkade i luven på varandra för minsta lilla och jag bestämde att vi trivs bäst på varsitt håll just nu, dvs en i soffan och en vid datorn. Mysigt värre :) Ser fram emot helgen då vi kan umgås dagtid, då jag mår bättre!
    Emsan91 skrev 2016-05-11 09:50:31 följande:
    Haha min sambo säger också att han inte förstår vad som händer. Eftersom han inte "känner".. Han sa igår att det nog inte kommer kännas verkligt förrän han på riktigt kan se och känna när magen växer. Jag tror dock att det kommer kännas mer verkligt för oss båda när man går på ul :)
    LYCKA TILL idag Emsan91, jag tror på er!!!

• Myspys85
    Emsan91 skrev 2016-05-13 07:32:46 följande:

Tack Myspys85!! :D hoppas hoppas det finns liv därinne :)

Hur har det gått? Har ni varit där än?
  • Myspys85
    Emsan91 skrev 2016-05-13 15:04:11 följande:
    Kom hem nu. Känner mig lite kluven och väldigt fundersam.. allt såg bra ut men jag är INTE i v.7. Det hon kunde mäta sig fram till var att jag är i typ v.5 och när hon visade sitt "diagramhjul" och jag räknar i min kalender så kan det absolut vara så. Men vet inte riktigt nu vad jag ska tänka eller känna riktigt. Men hon sa också att hon ser en fin graviditet med gulesäck, allt ser ut som det ska. Och hon sa att graviditeten sitter jättefint mitt i livmodern. Så ska tillbaka om tre veckor och se :) fanns ju ingen hjärtljud idag eftersom jag tydligen är så tidigt i graviditeten. Min enda fundering är att då måste gravtesterna jag tog när jag plussade varit otroligt känsliga. Eller så fick jag högt hgc (hcg???) redan tidigt. Men ja. Som alltid. Hon trodde inte det var några fel alls och eftersom allt såg så bra ut så får jag gå på det sålänge. :) jobbigt med denna väntan bara. Haha
    Åh men det är ju egentligen skönt att få en förklaring till varför du inte känt så mycket symptom än! Glad Men såklart snopet att få veta att man är två veckor senare än man trodde. Jag tycker i alla fall att det är toppen att det såg fint ut! Och skönt att ni fått en ny tid bokad om tre veckor igen.
    Frkmaria skrev 2016-05-13 18:24:37 följande:
    Nej. Det är klart. Hoppas på att det inte är något knas!

Jag ska på inskrivningssamtal på måndag och har förstått att det är mycket frågor osv och mätningar men kommer det ett bekräftande att man är gravid, blir man erbjuden vul eller dyl, eller måste man boka det själv på egen hand? Jag fattar ju att jag är gravid men vill veta så allt verkligen står rätt till. Känns segt att vänta till ev. v 20 för den bekräftelsen. Eller förmodligen tidigare men står ju mellan v 13-20 i olika landsting. framförallt behöver jag få bort tankarna att det är tvillingar. ????
    Ja tyvärr måste man nog boka vul på egen hand, men du kan ju se vad de säger på samtalet på måndag. Jag har lyckats boka ett vul på morgonen samma dag som jag har inskrivningssamtal på eftermiddagen, känns lite läskigt! Håller tummarna för att inskrivningssamtalet fortfarande är aktuellt efter vul:et (nojig som man är). Jag känner som du, att man inte vill vänta till typ v 18 för att få se vad som finns där inne.

Svar på tråden Vi som precis plussat - dela känslor och tankar