• Milie

BIM - juni 2016

Hoppar in här! BIM 18-19 juni (cykeln håller på stabiliseras även om det redan räknas som regelbunden, särskilt med tanke på att jag ammar). Har ni någon lista? Andra barnet, andra försöket.

• Milie
    copycat skrev 2016-05-25 17:23:59 följande:

En fråga tjejer! Är ju ny på ÄL-test. Provade första gången förra månaden. Då fick jag positivt ena dagen och nästa dag var det negativt, vilket jag tolkade som att ägget släppt.

Denna månaden fick jag positivt igår samt positivt idag (tagit testerna samma tider, runt 17.00). Hur funkar det? Eftersom det står att vid positivt test så släpper ägget inom 24-48 timmar. Men när man får positivt TVÅ dagar, från när börjar man räkna dessa 24-48 timmar? Igår eller idag? Gissar att jag iaf kan tolka det som att ägget inte släppt? Har dock haft som "håll" i höger äggstock fram och tillbaka under hela dagen.

När man får positivt test släpper ägget inom 48 timmar. Man får ingen ytterligare information av att fortsätta testa oavsett positivt/negativt.
  • Milie
    copycat skrev 2016-05-25 17:56:45 följande:

Okej tack!:) men kan man inte tolka positivt test som att ägget INTE släppt ännu? Tänkte, eftersom att tester ska indikera att ägglossningen snart är, så borde ett negativt test visa att ägglossningen varit? Eller tänker jag fel?

Nej, det kan man inte. Det enda man vet är vad jag skrev tidigare. Hur långa topparna är är olika från person till person men kan även vara olika från cykel till cykel.
  • Milie
    Aliciaaa skrev 2016-06-05 15:53:11 följande:

Hej! hoppar in här! Jag och min sambo har nu slutat att skydda oss och hoppas på en bebbe nästa år.

Grejen är att om det skulle ta sig vid första försöket skulle jag vara någonstans i vecka 5-6 när vi är på Kreta i sommar. Hur tror ni det funkar? En semester full med illamående i 35 graders värme? Jag funderar på om vi ska köra på ändå eller om det är bättre att vänta en månad? :S hur jag skulle reagera på graviditet går ju inte veta, likaså hur troligt det är att det tar sig på första försöket.

Hej! Jag skulle säga kör på. Men du själv måste ju avgöra om det är värt "risken" eller inte. När jag var gravid mådde jag utmärkt fram till vecka 7 och sen från vecka 30 ungefär. Därmellan mådde jag som en röv mest hela tiden. Men sånt är ju individuellt. Jag träffade då på flera stycken som hade samma som jag, att det satte igång i vecka 7. Sen kan det ju vara så att du inte kommer må dåligt en enda dag av hela graviditeten. Man vet ju inte!
  • Milie
    Cfmilla skrev 2016-06-06 22:19:23 följande:

Äl+11 fick lite blod på pappret efter sex, antar att det är mens på g... Störigt att min lutefas tycks bli kortare och kortare... :-/ när blir det vår tur???

Hur kort brukar du ha? Annars brukar ju små blödningar vid ÄL+8-10 kunna vara nidblödningar.
  • Milie

Jag blir tokig. Ägglossningen kommer ju aldrig! Jag har en cykel på 24-25 dagar och är på CD15 nu med ett negativt ÄL-test nu på morgonen. Jag testar eftermiddag också.
  • Milie
    Emmissara skrev 2016-06-07 13:58:53 följande:

Hej har ju helt missat att du är här, vet inte om du kommer ihåg mig men vi va med i BIM september 2014 (eller aa jag är ju fortfarande med där då jag inte lyckats få ett litet barn än) 

Segt att inte ÄL kommit eller att du har fått utslag för det än, har du koll på hur lång lutealfas du har och brukar den vara regelbunden??

Jodå, jag kommer ihåg dig. Jag går in och läser i tråden ibland. Hur mår du?

Förut hade jag en cykel på 22-23 dagar och ÄL var alltid "i mitten" och jag fick alltid utslag. Nu har jag testat förra cykeln (slutade på CD14) och den här cykeln (just nu CD14) utan positivt. Ska fortsätta köra några dagar. Det här är första cykeln jag är seriös med NC och jag ligger ju fortfarande lågt i temperatur. Kan kanske vara på G!
  • Milie
    DevilsDaughter skrev 2016-06-08 11:58:21 följande:

Eftersom alla tempar så var ju jag med tvungen att göra de Oskyldig.. Nu vet jag ju inte alls vad det betyder, hade 37,6, tempade igen då det kändes högt och hade 37,5. Hmm håller jag på att bli sjuk kanske.. Tror jag brukar ligga mellan 36.5 och 37 i vanliga fall. 

Var det just efter du sovit? För att lättare se skillnader så brukar man använda en termometer med två decimaler, men nog kan det fungera med en vanlig också. Jag tror det är runt 0,3-0,5 grader som höjs då jag har haft ägglossning, och sånt hade ju märkts med en vanlig termometer.

En temperaturmätning säger inte så mycket. Helst ska man mäta varje dag och då får man fram ungefär var man ligger mellan mens och ägglossning och hur mycket det höjs efter ägglossningen för att sen sänkas vid mens.
  • Milie
    Emmissara skrev 2016-06-07 22:08:03 följande:
    De va tufft att gå igenom ett MA i v.13 men det känns bättre, ibland ibland slår sorgen till men det känns ändå okej. Har iaf fått utlovat pergotime under 2 cykler när vi känner oss redo så de känns skönt.

Okej, hoppas att su snart får en tempohöjning, jag har använt mig av NC sedan i mars 2015, har lärt mig jättemycket om min kropp
    Jo, det kan jag tänka mig. Det har aldrig hänt mig med det är ändå något jag oroade mig för inför min förra graviditet. Det drabbade en kompis några månader innan vi började försöka sist. Men det låter ju bra att ni har en handlingsplan att förhålla er till då ni känner att det är läge för det.

Idag på morgonen var testet fortfarande negativt. Temperaturen var även låg. Jag kan ta att ägglossningen inte är regelbunden, men då hoppas jag att lutealfasen förlängs också, annars blir det knivigt.
Svar på tråden BIM - juni 2016