• kebabtallrik

Hur hanterar ni sömnbristen?

Vår grabb på en månad sover ändå hyffsat, vaknar ungefär var tredje timme på natten för käk, men nu har han haft magknip i ungefär två dygn och därför sovit sämre, bara velat sova på magen etc, vilket lett till att jag och mamman endast fått ca 4h sömn var. (2+2h var ungefär, inte 4h i ett svep). Jag känner redan att jag är helt slut i huvet, har ett ganska mentalt krävande jobb (mkt logik och tänkande) och har i princip inte fått ett dugg gjort.

Ni som har barn som alltid sover dålig/har kolik etc, hur pallar ni? Hur hanterar ni sömnbristen?

• Svar på tråden Hur hanterar ni sömnbristen?
  • v i r r a

Vi har två barn. En på 7 år och en på 3. Den yngsta har från start sovit bättre än 7åringen så sedan ett år ungefär blir det fler och fler nätter med oavbruten sömn.

Det har alltså varit tufft. Väldigt tufft. Speciellt för mig som behöver mycket sömn. Hade det inte varit för sömnbristen hade jag gärna skaffat fler barn...

Några sätt för att hantera sömnbristen:

- Vi har delat nätterna

- vi har fortfarande två olika sovrum så att minst en kan sova ostört

- jag har sovit så fort det funnits möjlighet

- jag har också sovit när det egentligen inte finns möjlighet (tex innan middag hemma hos vänner, på luncher och raster på jobbet, i baksätet i bilen vid vägkanten, rakt ner på marken på sommarutflykter osv osv )

Jag har fått lov att prioritera sömn före nästan allt annat...

De första månaderna har varit tuffast! Det blir bättre men sök hjälp om du märker att sömnen blir rubbad. Min sömnrytm blev helt skruvad och jag fortsatte vakna samma "amningstider" på natten långt efter att jag jag slutat amma. Ångrar att jag inte sökte hjälp myyycket tidigare! Fick tillslut lergigan utskrivet. Ljuvligt!

• Rosa Fluff

Vi hade 2 extremt tuffa år med vår första. Vi sov max 4 timmar per natt uppdelat på korta stunder. Man måste klara det. Man hjälps åt så gott det går. Men vi slutade tillslut att leva och kämpade för att överleva. Hemskt!

Nu med andra barnet tar vi varannan natt. Jag ammar inte alls. Vi sover i varsitt rum så en får sova ostört. Är det en tuff natt byts vi av så man får lite sömn. Det är jätte tråkigt att inte sova ihop men det är ju inte för alltid. : )

• Fru Ve

Man måste turas om! Gör schema så en av er lägger sig tidigt på kvällen och sedan går upp mitt i natten för att byta av. En sover i ett rum med bebisen och den andra i annat rum. Vi bodde trångt men en av oss låg i vardagsrummet på en madrass på golvet med bebisen. Om en jobbar och måste få sova mer nattetid så byt av den föräldralediga så denne får sova när den som arbetat kommit hem. Man får prioritera sömnen före allt annat. Man får komma ihåg att det gäller en begränsad tid. Om bebisen kan ta flaska kan man pumpa ur eller ge ersättning tillfälligt och be någon snäll vän eller släkting att ta barnet några timmar så man får vila.

• Fru Ve

I vårt fall ångrar jag att jag inte blev sjukskriven p.g.a. sömnbristen under den perioden koliken var som värst. Då hade pappan kunnat ta föräldradagar istället och vara hemma med oss. TS om ditt barn bara är en månad kan ni ju också ta dubbeldagar ett tag och vara hemma bägge två tänker jag.

• Snuttispluttis

Håller med tidigare kommentarer om att man får prioritera sömn framför allt annat. Inte se på serie/tv/film/telefonen, städa, vara social. Min telefon var konstant på ljudlös utan vibration. Första halvåret med vår dotter sov jag så fort som hon sov. Jag hade aldrig orkat annars.

• Duckan

När jag var mammaledig sov jag middag tillsammans med barnet de dagar jag kände att jag behövde det.

Svar på tråden Hur hanterar ni sömnbristen?