• sandraIVF

PGD för Huntingtons sjukdom

Hej!
    Jag och min sambo gör IVF med PGD pga att han har Huntingtons sjukdom, den är inte så vanlig och vi har inte kommit i kontakt någon annan som har den. Min fundering är om det finns någon här som går igenom samma sak som vi gör? 
    // Sandra

• Svar på tråden PGD för Huntingtons sjukdom
  • Paap

Den går i min släkt. Min farmor och faster har båda dött i den och vi vet ännu inte om min pappa har den (vi tror inte det) för han vill inte veta. Har inte han den så finns det ingen risk att jag har den, men jag funderar mycket på om jag sla ta reda på om jag har den eller inte, för jag vill inte föra den vidare. Det dumma är att skulle det visa sig att jag har det så har jag också tagit reda på det "för min pappa" vilket inte känns så schysst..

• Paap

Vad jag har hört har det kommit en hel del bromsmediciner, tar din kille dem?

• JessicaIVF

Hej.

Jag fick veta att jag bär på Huntingtons förra året och nu ska jag och min sambo göra en PGD. Vi har inte heller kommit i kontakt med någon som har gjort eller tänker göra PGD. Så en lättnad när jag såg ditt inlägg. /Jessica

• ebboba

Det finns inga bromsmediciner än. Det har gjorts ett par tester men dessa har inte visat sig särskilt verksamma. Mer info om pågående forskningsläge finns på www.hdbuzz.com :)

Min pappa har Huntingtons så jag är i riskzonen.Efter att jag och min man gick hos en genetisk vägledare med expertis inom HS beslutade vi oss för att PGD inte var rätt väg för oss. Det finns en FB-grupp och en anhörigförening om du vill träffa fler :)

• Paap

Jag ska prata med en expert i september, just nu lutar jag åt att inte göra PGD, men det ska bli skönt att prata med någon :)

• spirea

Hej! Vet att det var sjukt längesen denna tråden är aktiv, men jag undrar hur det har gått för er? Är litet startgroparna till det här projektet, min killes mamma bär på genen och min kille har inte testat sig, och vi vet inte om vi ska det eller genom PGD. Så helt enkelt; var är ni nu i detta? 

Svar på tråden PGD för Huntingtons sjukdom