Ni, heterosexuella par, som blivit gravida/fått barn med hjälp av donerade spermier...
Nu har jag inte barn med min man men han har ett barn sedan innan, som kom till med donerade spermier.
Det är såklart olika för alla men min man älskar sin son så otroligt mkt! Han är en underbar pappa och det finns ingenting som "visar" att han inte är sonens biologiska pappa!
Han berättade om sitt problem redan innan vi hade träffats och jag hade mina funderingar. Jag har också ett barn sedan tidigare och visste inte ens om jag ville ha fler, så jag tänkte inte så mkt på det. En tid in i vårt förhållande tänkte jag lite mer på det men visste absolut inte om jag ville genomgå allt som det innebär. Tanken på att ha en annan mans spermier i mig osv, kändes konstig.
Nu har jag inga som helst problem med den tanken. Vi har gjort 2 IVF-försök men det har tyvärr inte tagit sig.
När min man fick reda på att han inte kunde få biologiska barn så var han helt förstörd och hans ex var inte förstående överhuvudtaget. Hon ville att de skulle börja med IVF och donerade spermier snabbt efter att beskedet kom. Min man har berättat för mig att han aldrig kände att han fick tid att sörja och jag tror att det hade kunnat blir riktigt illa pga det. Nu blev det inte det utan han är som sagt en underbar pappa till sin son! Men jag tror att bearbetningen i såna här fall är väldigt viktig!
Du är, enligt lag, skyldig barnet att berätta hur det ligger till. Barnet har rätt att få veta sitt ursprung så att säga. Vid 18-årsålder så får de ta kontakt med donatorn om de vill.
De sa till oss att ju tidigare man börjar prata om det med barnet desto bättre. Ingen kommer såklart jaga er med blåslampa för att ni ska berätta något för barnet men som jag skrev så är det för barnets skull.
De tog till och med upp att de ska veta om det så att de inte riskerar att "få ihop det" med en person som kanske blev till från samma donator! Den risken lär ju inte vara så stor men TÄNK OM...