• Anonym (Tjej)

Ni, heterosexuella par, som blivit gravida/fått barn med hjälp av donerade spermier...

Jag har hört att en kvinna blir påverkad av de män hon har oskyddat sex med rent biologiskt. Det har vissa effekter som att det är mindre risk för havandeskapsförgiftning om hon haft sex under lång tid med pappan till graviditeten etc... men att det verkar som att något finns kvar i hennes kropp helt enkelt, genetiska spår eller något. Det gör att trots att din mans spermier inte kan bilda ett barn så är det inte omöjligt att det kan "påverka" hur det barnet som blivit till genom donations anlag uttrycker sig. Även genom uppfostran/omhändertagande/social papparoll/miljö kommer barnets genetiska anlag (dvs hur de uttrycks, inte vilka genanlag som finns) att påverka barnet. Därmed kommer din man att vara pyttelite biologisk pappa till ert barn även om spermierna är donerade. Så hade det hjälpt mig att tänka.

Det är faktiskt inte ovanligt att en kvinna är gift med/har sex med en man under lång tid och sedan skiljer sig och skaffar barn med en ny och barnet blir likt hennes förra make! Jag har läst artiklar om detta men minns inte den exakta biologiska mekanismen nu. Genetik är mer komplicerat än mammaanlag + pappaanlag = hur barnet blir.

• Anonym (Tjej)

Sedan går det ju också att ta emot donerade spermier från en släkting till mannen...

Svar på tråden Ni, heterosexuella par, som blivit gravida/fått barn med hjälp av donerade spermier...