KattVeckan skrev 2016-06-04 22:05:58 följande:
Det som var svårast för oss att bearbeta var nog att det kom som en blixt från en klar himmel. Läkarna vet fortfarande inte anledningen till varför mannen är steril, han har normala hormonnivåer och de kunde inte hitta något som påvisade varför han var steril.
Vi hade slarvat med preventivmedel ett tag innan vi utreddes men jag var fullt övertygad om att det var jag som var infertil p g a en obehandlad urinvägsinfektion i tonåren.
Sedan kände vi då också när vi blev erbjudna donerade spermier att vi bara ville ha barn med varandra och om det inte gick skulle vi inte ha barn alls. Det var nog det som var svårast att acceptera, att det inte skulle bli hans biologiska barn.Jag blev deprimerad efter detta eftersom jag alltid har velat ha barn.
Min sambo var rysligt söt som barn också så jag sörjde väl att inte föra vidare hans gener!
Som sagt accepterade vi detta efter ett tag och när vi kände att vi hade bearbetat det satte vi upp oss på kö till RMC. Det tar ju ett tag innan man får hjälp där men när vi väl fick det gick det jättebra!de valde ut en donator med sambons färger och kroppsform. Jag hade tur och blev gravid på första försöket. Det var fantastiskt att plussa efter alla år av negativa stickor!kunde knappt tro mina ögon.
Under graviditeten kände jag stor modersinstinkt för barnen. Sambon var jättelycklig när vi var på ultraljud och han fick se dom på skärmen. Saker jag var nervös över var att de skulle ha valt en donator med väldigt avvikande utseende från min sambo så att folk skulle ställa jobbiga frågor när de var födda!
Men de är jättesöta och liknar mig båda två. De har sambons färger och folk på BB sa att de var lika honom. Då kände jag bara stolthet istället för den jobbiga känslan jag trodde att det skulle ge.
Det är klart att man ibland tänker på att det är en donator som är biologisk pappa. Jag vill gärna att bekanta till t ex far,- och morföräldrar vet om hur barnen blev till. Folk som jag inte känner så väl t ex grannar berättar vi inte för. Barnens farmor och farfar älskar dom och är jätteglada att vara farföräldrar. Vi ska berätta för barnen när de blir lite äldre, dels är det ingen hemlighet och dels har de rätt att få veta. På RMC sa de att det var försvinnande få barn som ville träffa sin biologiska pappa i jämförelse med hur många barn de har hjälpt komma till där. Det visar ju hur viktig den sociala fadern är!som sagt har man nog alltid kvar en sorg över att inte kunna få barn med varandra, men samtidigt hade vi inte fått våra gullgrisar då!
Åh, tack snälla för att du delar med dig. Det hjälper mig att få perspektiv på det. Än så har vi ett litet hopp om att kunna få ett helbiologiskt barn (vi ska göra en m-tese och förhoppningsvis hittar dem spermier då), men om vi till slut ställs inför valet att antingen leva ett barnlöst liv eller välja att ta hjälp av donerade spermier så hoppas jag att jag kommer kunna känna mig tillfreds med det sistnämnda alternativet. För jag kan inte acceptera ett barnlöst liv och jag vill inte lämna min man.
Jag har så mycket funderingar och frågor, hur kommer jag känna för barnet i magen? Hur kommer min man känna? Kommer jag tänka mycket på donatorn? Kommer barnet likna min man? Tänk om barnet avviker mycket från mitt och min mans utseende och känns "främmande"? Måste vi berätta för barnet och andra i vår omgivning, om nu det genetiska är så oviktigt och min man är pappa till barnet varför är det då så viktigt att berätta för barnet och andra? Leder inte det till mer skada än nytta? Jag tror inte jag skulle vilja veta om min pappa inte var min "genetiska pappa"... Jag skulle inte vilja behöva fundera över den "andra pappan", om du förstår hur jag menar. Jag ser inte donatorn som pappa på något vis, så jag har ju kommit en bit på vägen i alla fall. Och jag försöker att tänka att om det inte vore för mig och min man så skulle inte just det barnet bli till, att vi har skapat det tillsammans på vårt sätt. Att donatorn bara har donerat lite celler som egentligen inte betyder något. Han har inte skapat något barn, bara onanerat i en burk.
Men det är mina många funderingar som gör det svårt att acceptera, att vårt barn kommer bli "annorlunda" i det avseendet att det kom till på ett alternativt sätt och inte som de flesta barn.