Inlägg från: Voluptuous Shalimar |Visa alla inlägg
  • Voluptuous Shalimar

Barn och alkohol - för eller emot.

Hannahaha skrev 2016-06-10 15:54:35 följande:
    Jag kommer aldrig dricka runt mina barn, inte förrän möjligen när de är vuxna. Detta för att jag aldrig kommer glömma känslan av att se all min trygghet försvinna! Vuxna som blir högljudda, ändrar personlighet, pratar i mun, vinglar. Mycket av det kommer ju efter bara lite alkohol också. Just det, att se föräldrarna förändras från en trygg punkt till högljudda skrattapor som spiller och inte ser mig, eller ser mig för mycket. Och det går fort till att bli lite för mycket och så blir det något tjafs som låter hemskt i ett barns öron, eller vad som helst. Nej fy.
    Oj, jisses, blir du en vinglande, spillande skrattapa efter ett par glas så är det verkligen bäst att du håller dig nykter när barnen är med! Förvånad

Högljudd och babblig har väl mindre med alkohol och mer med personlighet att göra för övrigt. 
  • Voluptuous Shalimar
    Hannahaha skrev 2016-06-10 18:30:22 följande:

Jag pratade inte om mig och sa inget om två glas heller, men man blir ju gärna otrevlig när man vill att det ska va ok att dricka med barn.

Då syftande du alltså på andras drickande och dessutom var det underförstått att dessa personer dricker sig väldigt berusade. Att "dricka med barn" kan även vara just att ta två glas vin för att det är gott. Jag och de jag känner gör just så. I ts nämndes inget om att bli _full_ utan frågan gällde alkoholförtäring när barn är närvarande. Detta kan även innebära en mugg 2,25-procentig glögg på julafton.

Att utgå från att det rör sig om regelrätt fylla så snart alkohol konsumeras tycker jag är tragiskt.
  • Voluptuous Shalimar
    Hannahaha skrev 2016-06-11 11:46:35 följande:

Jag utgick från hur jag kände när jag var barn . Omdu läser allt jag skriver så fattar du kanske.

Ok, men det är isf en annan femma. Då kan jag också utgå från hur jag kände som barn: jag tyckte att parkbänksalkisar var läskiga men visste inte ens om att moster och mamma tagit ett glas vin (detta berättade mamma för mig när jag var vuxen och frågade om de brukat servera vin till maten på fester när jag var liten). Så mycket påverkan hade det alltså på mig. Jag tyckte bara att det var kul med feststämningen och att de var glada - att de skulle vara "konstigt" glada föll mig aldrig in. En ingift släkting (man) drack dock för mycket (alkoholproblem) och det var jätteobehagligt... och avskräckande. Han blev ju dum och konstig. Medan de som drack mer normalt också betedde sig helt normalt.

Så kan det alltså också vara.

Det händer att jag skriker åt min nästan tvååriga dotter, detta eftersom hon skriker och jag försöker överrösta henne för att hon ska höra att jag försöker säga något. Jättedumt, jag vet (jag skriker åt mitt barn att sluta skrika, så korkat!) och jag tänker mig att mitt skrikande och de gånger då tålamodet tar slut och jag blir arg på henne när hon gör något galet, är mycket värre än att hon ser mig dricka ett par glas vin när vi äter finmiddag. Jag är inte perfekt, men jag gör mitt bästa och kämpar för att tänka efter och agera bra. Om jag förnimmer minsta obehag inför att jag eller någon annan i hennes närhet dricker något alkoholhaltigt så låter jag självklart bli att dricka samt ordnar så att hon slipper obehag. Inget konstigt med det. Jag skulle inte tvinga henne att ha på sig rosa kläder heller om hon verkade avsky det. Eller äta korv. Eller umgås med någon som är dum mot henne.
  • Voluptuous Shalimar
    Hannahaha skrev 2016-06-11 12:33:23 följande:

Ja, det är ju lite det jag vill komma fram till. Att jag hoppas att alla frågar sina barn eller ser efter hur de känner inför drickandet. Det kan ju vara så att de upplevt obehag vid drickande med nån annan och då känner lika när föräldrarna dricker. Tycker liksom bara det är viktigt att man inte bestämmer att det ska vara okej utan att barnet får frågan.

Jag kommer ändå inte dricka med mina barn, antar att jag har upplevelser i bagaget som gör att jag fattar det beslutet och därmed "antar" åt andra hållet istället-att mina barn INTE är okej med alkoholen. Men sen pratar jag inte direkt om ett glas vin till maten heller utan snarare ett par i några vänners sällskap, för man vet verkligen aldrig hur det kan bli.

Jag må överdriva kanske men ja ... Så är det.

Jag tror du är medveten om att du överdriver. Och jag hade faktiskt inte velat vara utan de dr festerna med glad moster som tyckte så mycket om att ordna kalas. Om hon och de andra ville njuta av ett par glas vi så var det dem så väl förunnat. Alkisskrän kommer jag inte att tolerera i min familjs närhet, då förflyttar vi oss bort helt enkelt, men det är rätt långt dit, om namn så säger.

Egentligen gör de flesta normaldrickande föräldrar en större välgärning om de eliminerar sockret ur sina barns tillvaro. Många fler lider och dör av fetma (som ofta kommer sig av sockermissbruk) än av alkoholmissbruk. Men jag tror att väldigt få skulle gå med på att inte alls servera något sött på kalaset, trots att det verkligen skulle göra nytta _på riktigt_ för många barn (och vuxna...)
  • Voluptuous Shalimar
    Ramborg skrev 2016-06-11 20:05:24 följande:
    Ska man skydda sina barn från allt som kan göra att de "upplever obehag" eller "jobbigt"?
    Om du syftar på mitt inlägg så nej, såklart inte. Jag ville mer få fram att det finns många saker som ett barn kan känna "obehag" inför, och att det är en knepig inställning att just "salongsberusad vuxen" tydligen är beyond fruktansvärt att se/höra för ett barn.
  • Voluptuous Shalimar
    Hannahaha skrev 2016-06-13 12:41:46 följande:
    Mja jag känner väl mest bara att det är viktigt att man tänker på att barnen kan fara illa även om man själv inte tror det och kanske fråga osv. Och för min del är det liksom inte värt risken ens. Men naturligtvis finns det barn som inte alls mår dåligt av det. Det viktiga är väl, tycker jag, att man som förälder tar reda på hur det ligger till.
    Har du tänkt på att det kan finnas andra saker som är ännu värre för barnen än att se en förälder lite salongs?

När jag var liten satte min mamma in mig i vardagsrummet och stängde dörren vid några tillfällen. Jag var sannolikt helt omöjlig och hon hade min lillasyster (4 år yngre) att ta hand om och tja, hon visste väl inte hur hon skulle göra helt enkelt. och det var dag, ljust ute, många fönster i rummet, mamma var precis utanför den där stängda dörren - men jag blev fullkomligt LIVRÄDD. Så rädd att bröstet snörde ihop sig. När jag väl fick åt mig luft öppnade jag munnen och skrek rakt ut för allt jag var värd tills hon öppnade dörren, då fick jag några dask i rumpan för att jag skrikit men det gjorde inte ont och jag slapp vara ensam bakom stängd dörr. 

Jag kan inte på något sätt i världen föreställa mig att hon förstod vad jag gick igenom. Det var hundratusen gånger värre än att se en full person. Och eftersom jag inte ens noterade att måttlighetsdrickarna förändrades vid alkoholintag så kan du själv tänka dig vad jag tyckte var "värst": att förälder drack ett par glas vin, eller att bli satt i ett ljust rum och någon stängde dörren(!)

HUR skulle min mamma ha kunnat förstå detta? Jag kom aldrig på tanken att säga något om det till henne. Och HUR ska du någonsin kunna förstå varje aspekt av ditt barns perception av omvärlden? Om du snöar in dig på att just ett måttligt alkoholintag (du säger själv att du pratar om bruk, inte missbruk) är traumatiskt för barnet så tror jag att du riskerar att missa andra saker som barnet kan uppleva som långt mycket värre. Just sayin'. 
  • Voluptuous Shalimar
    Hannahaha skrev 2016-06-13 14:53:11 följande:
    Min poäng förstärks ju av det du berättar; att man bör FRÅGA sina barn istället för att bestämma att saker och ting "inte är så farliga" osv. Naturligtvis finns det mycket ett barn kan må dåligt av, är det en anledning till att inte peka på nånting alls? Hela poängen med det jag skriver är empati; förmågan att kunna (och vilja) sätta sig in i nån annans situation och inte bestämma vad andra klarar och inte.

För mig blev det så att vem som än drack en öl gav mig panikkänslor, efter bara en enda jobbig upplevelse. Då spelade det inte längre nån roll om man drack en eller fem öl. Men det vågade ju inte jag säga, och ingen brydde sig om att fråga, ingen såg hur dåligt jag mådde eller hur rädd och otrygg jag kände mig. De bara antog att det var helt ok.
    Du pratar och pratar om DIN poäng, hur vore det om du försöker se någon annans poäng? MIN poäng i detta är att det är dumt att låsa sig vid EN sak som kan vara potentiellt traumatiserande för ett barn, när man istället gör bättre i att alltid vara öppen för hur barnet mår i olika situationer. Eftersom du hela tiden drar slutsatser baserat på hur DU uppfattade öldrickande, kan jag kontra med att ifall vi utgår från hur JAG uppfattade detsamma så är det ingen fara på taket. 

Ser du nu hur dumt det blir när man utgår endast från sig själv och sin upplevelse?
  • Voluptuous Shalimar
    Hannahaha skrev 2016-06-13 16:26:31 följande:
    Fast då har vi ju samma poäng, att man alltid ska se efter hur barnet känner. Vem säger att jag endast låser mig angående alkohol? Det är bara det jag tar upp här eftersom det är vad tråden handlar om, men knappast det enda jag har åsikter om. Naturligtvis är det min poäng jag utgår från, det är ju den jag håller på att förklara. Jag har inte sagt att alla barn lider satan av att föräldrarna dricker ibland, jag har bara sagt att fler borde ta reda på hur det är med just den saken!
    Är det någon här som sagt emot? Är det någon som endast en gång sagt att man inte ska se efter hur barnet känner?

Sen tycker jag det har kommit många bra kommentarer som ifrågasätter att barnet ska få styra "allt" genom att agera negativt. Som Virriga Vera skrev: ska man låta bli att åka och handla om ens barn reagerar "negativt" på detta? Ska jag lämna min dotter de gånger hon vägrar sätta sig i bilbarnstolen? Tänk om det blir "traumatiskt" för henne att åka bil om jag framhärdar och sätter henne i bilen fast hon inte vill? Etc. 

Om vi nu fortfarande pratar om bruk och inte missbruk, så tror jag det är synnerligen ovanligt att barn mår dåligt av detta. Och en bra förälder fångar upp och tar hand om ett barn som mår dåligt, oavsett anledning.
  • Voluptuous Shalimar
    Hannahaha skrev 2016-06-13 20:43:57 följande:
    Nej det jag stör mig på är att folk säger att jag skriver och menar saker som jag varken skriver eller menar. Att jämföra att lämna ingen själv hemma med att avstå alkohol säger ju ungefär att ni menar att alkohol är lika viktigt som mat?
    Men nej, det säger det ju inte? Det säger däremot att barn kan få för sig att bli jätteledsna för både det ena och det andra och att det inte är rimligt att hela tiden låta barnets ansiktsuttryck styra vad man får göra. Som jag tidigare skrev: en bra förälder kan läsa sitt barn, det är inte fråga om att sitta och dricka sig helt lullig och strunta i hur barnet mår.  

Dessutom tycker jag att det är DU som hela tiden säger att andra menar och tycker saker. Om du läser dina egna inlägg så är där fullt med insinuationer och felaktiga implikationer. Jag har då inte sett någon annan tillskriva dig åsikter i närheten av det du gjort mot andra i denna tråd. Sist var det fråga om partitillhörighet: jag vill minnas att den medlem du menar är SDare faktiskt brukar vara väldigt SD-kritisk i andra trådar... (rätta mig om jag har fel FDFMGA)
  • Voluptuous Shalimar
    Anonym (Fylle) skrev 2016-06-15 10:13:37 följande:

Jag tänker att gör vi alkoholen olaglig och klassar den för vad det faktiskt är så behövs inte dessa diskussioner, hur man nu än kan jämföra yoga på gräsmattan eller att uppleva skräck för att en dörr stänga med vuxna människor som dricker en laglig drog under kontroll eller inte.

självklart spelar vår konsumtion av alkohol roll på Alla plan roll med tanke på hur vår alkohol konsumtion i detta land faktiskt ser ut.

Är du mot paralleller generellt sett eller är det bara gällande detta? Drömmer
  • Voluptuous Shalimar
    Hannahaha skrev 2016-06-15 19:07:16 följande:
    Så om barnen är 15 och mår dåligt när pappa dricker är det okej att han bara tycker att de kan dra då?
    Om barnen är 15 och "mår dåligt" när pappa äter surströmming eller vitlök, är det OK att han bara tycker att de kan dra då?
  • Voluptuous Shalimar
    Aniiee skrev 2016-06-15 22:21:09 följande:
    Fy FAAAAAAAAAN vad jag avskydde den där förbannade surstömmingen. Tro fan att jag drog när den burken öppnades...... Jäkla norrlänning..... (jag menar min pappa).

Men vitlök äter jag gärna några klyftor om dagen.
    Och jag älskar både och Staaaaackars mina ungar! De där gångerna jag tar ett par glas vin kommer att kommas ihåg som de BRA dagarna, för det betydde att jag garanterat skulle hålla mig från surströmmingen. Vin och surströmming är nämligen ett big no no...
  • Voluptuous Shalimar
    Hannahaha skrev 2016-06-16 11:41:59 följande:
    Så man får inte jämföra alkohol och gräs, men alkohol och surströmming? Eller får man jämföra vad som helst så länge man håller med dig?

Alkohol är lika skadligt som röka, i det långa loppet. Att röka en joint två gånger per år är inte skadligare än att dricka alkohol två gånget per år. Så de är klart jämförbara.
    Jag märker att du hånar min surströmmingsjämförelse så jag ska förklara bättre. 

Om någons (halvvuxna eller åtminstone relativt relativt stora) barn har negativa synpunkter på att föräldern dricker alkohol, på ett måttfullt och kontrollerat sätt, utan att bli odräglig, elak eller full, så kan man faktiskt tycka att barnet får acceptera läget. Barnet ska inte få diktera familjens regler. Barnet kan även ha synpunkter på andre ofarliga, oskadliga saker som föräldrar gör, tex att yoga på gräsmattan, pussa barnet offentligt, dansa pinsamt (ja, sånt går att göra helt nykter...) på en fest eller - äta surströmming. Men detta är saker barnet inte ska bestämma över, lika lite som jag bestämmer om barnet får göra sånt som dansa "fult" på en fest eller äta något jag tycker luktar illa (om det handlar om något ätbart alltså )

Detta skrevs inte för att "driva" som du uttryckte det. Det skrevs för att understryka att barn inte ska bestämma om föräldrarna ska få njuta av helt ofarliga saker, även om barnet anser att det är "obehagligt" (och obehagligt för att föräldern är "salongs" eller för att föräldern är "pinsam" eller "luktar surströmming" behöver inte ha någon gradskillnad). Jag kan nästan garantera att de flesta barn tycker att det är långt obehagligare med en irriterad skrikande sur stressad (och nykter) förälder, än med en förälder som är salongs och lite fnissig. Nu menar jag såklart inte att två onda ting slår ut varann, jag menar bara att när man ska se över de saker som påverkar barnen negativt, ska man väl ta med sånt som förekommer dagligen och utan att någon reagerar.

Och angående lukt, den värsta munlukten jag visste som barn var när skolfröken druckit kaffe.
  • Voluptuous Shalimar

Nåja, du tog upp surströmming i inlägget och ifrågasatte varför man inte skulle få ta in marijuana i jämförelsen om man nu fick jämföra med surströmming. Men du kanske var otydlig?

I övrigt håller jag med dig om att två jointar per år knappast gör vare sig från eller till.

Hannahaha skrev 2016-06-16 11:41:59 följande:

Så man får inte jämföra alkohol och gräs, men alkohol och surströmming? Eller får man jämföra vad som helst så länge man håller med dig?

Alkohol är lika skadligt som röka, i det långa loppet. Att röka en joint två gånger per år är inte skadligare än att dricka alkohol två gånget per år. Så de är klart jämförbara.

Hannahaha skrev 2016-06-16 16:14:32 följande:

Jag förstod precis vad du menade, jag bara påpekade jämförelsen när nån menade att man inte skulle jämföra alkohol och gräs.

• Voluptuous Shalimar
    FDFMGA skrev 2016-06-17 09:06:47 följande:
    Åh fan.

Själv har jag en gammal ovana att feströka, men där är jag konsekvent såtillvida att jag aldrig gör det när mina barn är med. Och då syftar jag på cigaretter inte på cannabis. 

Så här är det jag som är moralisten. Jag anser inte att cannabisrökande är en socialt accepterad umgängesform, åtminstone inte bland mitt umgänge. Jag är faktiskt övertygad om att de flesta jag känner skulle bli upprörda om de fick reda på att barnen tvingas delta i föräldrarnas cannabissammankomster.
    Haha, jag menar absolut inte att barnen skulle vara med när det röks på! Där var nog JAG otydlig! Däremot tror jag inte att en joint eller två per år är farligare än motsvarande antal tillfällen av salongsberusning. Vare sig för den som "berusar sig" eller för ett barn som umgås med denne.  
Svar på tråden Barn och alkohol - för eller emot.