Barn och alkohol - för eller emot.
Får man som förälder dricka alkohol runt sina barn eller är det ett stort No No!!?
Vi diskuterar här..
bloggbevakning.se/2016/06/10/barn-och-alkohol/
Får man som förälder dricka alkohol runt sina barn eller är det ett stort No No!!?
Vi diskuterar här..
bloggbevakning.se/2016/06/10/barn-och-alkohol/
Ja, vi diskuterar här: Det är syftet med ett diskussionsforum.
Jag minns för övrigt min egen barndom. Nästan inget kunde bräcka upplevelsen av hur de vuxna samlades för att festa och dricka alkohol. Det var fantastiskt att kunna sitta och lyssna till berättelser, inte sällan om hur det var förr och inte sällan sådant som var snudd på barnförbjudet men samtidigt innebar att man förstod sina föräldrar bättre.
Jag hoppas att vi kunnat förmedla samma känsla till våra barn - alkohol i rätt mängder är en gåva till mänskligheten.
Inga problem med att ta ett glas vin eller så kring barnen. Men inte stupfull.
Barn och alkohol är okej. Fast är dom under 12 så kanske en lättare tillsyn kan vara lämplig dom första gångerna.
Jag kommer aldrig dricka runt mina barn, inte förrän möjligen när de är vuxna. Detta för att jag aldrig kommer glömma känslan av att se all min trygghet försvinna! Vuxna som blir högljudda, ändrar personlighet, pratar i mun, vinglar. Mycket av det kommer ju efter bara lite alkohol också. Just det, att se föräldrarna förändras från en trygg punkt till högljudda skrattapor som spiller och inte ser mig, eller ser mig för mycket. Och det går fort till att bli lite för mycket och så blir det något tjafs som låter hemskt i ett barns öron, eller vad som helst. Nej fy.
Det är min övertygelse att det är bättre för barnen att se vuxna som kan hantera alkohol, än att se folk som aldrig dricker, för då vet dem inte att en del faktiskt kan hantera det.
Det kräver stor själviskt hos oss vuxna, samt förmågan att säga till när det börjar bli för mycket föe nån. Inget att dessa är problem i vårat kompisgäng. Sen ser vi alltid till att barnen har andra aktiviteter än att hänga med oss vuxna, för det är inte så kul. Våra barn ser alltid fram emot.när vi ska ha/gå på fest. Gjorde jag med som liten :)
här är det ett glas vin till middagen men inget mer om barnen är hemma. misstänker man att man behöver köra bil dricker vi givetvis inte ens det. Mer alkohol än så kring barnen kommer aldrig ske i mitt hus. Man måste vara någorlunda vettig och nykter om det skulle hända något.
hade nära släktingar som var alkoholister, ingen vacker syn så nej, ni som glorifierar fester med salongsberusade vuxna lurar bara er själva.
Förr hade jag sagt att det självklart var okej, och jag har druckit i närheten av barnen många middagar.
MEN efter 4 år på BUP och två år som skolläkare så säger jag tråkigt nog NEJ. Kanske funkar det för 9 av 10, och kunde man säga vilka 9 föräldrar det funkar för vore det inga problem. Men tro mig, det kan man inte.