Inlägg från: Anonym (BUP) |Visa alla inlägg
  • Anonym (BUP)

Barn och alkohol - för eller emot.

Förr hade jag sagt att det självklart var okej, och jag har druckit i närheten av barnen många middagar.

MEN efter 4 år på BUP och två år som skolläkare så säger jag tråkigt nog NEJ. Kanske funkar det för 9 av 10, och kunde man säga vilka 9 föräldrar det funkar för vore det inga problem. Men tro mig, det kan man inte.

• Anonym (BUP)
    FDFMGA skrev 2016-06-10 19:23:56 följande:

Men att du inte kan bedöma om du och din partner kan hantera alkohol är bara relevant för dig och självklart bör du avstå, kanske inte bara i närvaro av barnen utan överhuvudtaget.

Men vi som vet att vi kan dricka utan att förlora kontrollen, vi som ser alkohol som något positivt i vissa sociala sammanhang behöver rimligtvis inte avstå - utom i sammanhang där personer som inte kan hantera alkohol är inbjudna - då kan man gott avstå.

Jag har en släkting som dessvärre inte kan sluta dricka om han väl börjar - när han är med avstår vi andra självklart.

Du missförstår! Det är lätt att identifiera de som inte kan hantera alkohol, men av de som tror att de inte beter sig på ett sätt som barnen uppfattar obehagligt är det jättemånga som ändå gör det och de föräldrarna skulle aldrig ha gissat det. Kanske beror det mer på barnets känslighet än på förälderns faktiska beteende (lite fnissiga, pratar lite mer, bryr sig inte så mycket om tandborstningen,låter barnet vara uppe lite längre), men det är ju barnens upplevelse som räknas och det är inte många barn som trivs med att föräldrarna är ens lite påverkade.
  • Anonym (BUP)
    FDFMGA skrev 2016-06-10 20:32:56 följande:

Det är möjligt men ditt urval är skevt i och med att du utgår från familjer som Bup kommer i kontakt med.

Jag anser att det är fel att en stor majoritet ska avstå från alkohol i sammanhang där barn på ett eller annat sätt finns närvarande med motiveringen att det finns föräldrar som inte inser att de har alkoholproblem.

Jag förstår iofs din synpunkt men sett i ett större sammanhang så tror jag att om det vore möjligt att skambelägga alkoholkonsumtion för barnfamiljer skulle detta skapa betydligt större problem än det omvända - att avdramatisera utan att skygga för att det finns personer som inte kan hantera alkohol vare sig med eller utan barn.

Klart mitt urval är skevt, men det är poängen. Några far illa, och vilka som kommer att fara illa vet vi inte. Vilka siffror skulle du accepterar för ditt barn; att det du gjorde för nöjes skull hade en 1% risk att skada barnet? En 5% risk att skada barnet?

Jämför med det du betalar pengar för, bilstol som är bäst i test, hjälm med grönt spänne, ekologiska bananer, ketchup med mindre socker. Med hur många procent sänker vi risken där?

Hur många har frågat sina barn vad de tycker om när de dricker alkohol? Våga testa det!
  • Anonym (BUP)
    FDFMGA skrev 2016-06-10 20:51:40 följande:
    I fråga om mina barn accepterar jag inget över noll procent.

Du skriver vi utifrån ett von oben-perspektiv. Jag tänker vi eftersom jag vet att vi kan hantera alkohol.

Ärligt talat så är jag övertygad om att en kampanj för att barnfamiljer ska avstå från alkohol skulle få en del av dem som kan hantera alkohol att avstå men väldigt få av de som verkligen skulle behöva avstå.

Ditt vi-perspektiv är kontraproduktivt.
    Om dina insikter i barnpsykologi är att jämföra med dina insikter i statistik kan vi nog lämna dig utanför denna diskussion.  Du inser att noll procents risk är en total omöjlighet ;)

:)Tungan ute
  • Anonym (BUP)
    Ramborg skrev 2016-06-11 20:05:24 följande:

Ska man skydda sina barn från allt som kan göra att de "upplever obehag" eller "jobbigt"?

Ja, om det handlar om hur vi som föräldrar och det dessutom handlar om beteende som vi kan styra över så JA, självklart!!! Hur tänker du egentligen?!?!

Däremot inte mot obehagliga situationer utöver vår makt, som exv tiggare som vi ger pengar och förklarar ur läget är i deras hemländer eller när vi ser krig på TV.

Och ibland grälar föräldrar, och människor i vår närhet dör. Det kan vi inte skydda våra barn ifrån, då får vi bara hjälpa dem att hantera sina reaktioner och be om förlåtelse om vi själva gjort fel.
  • Anonym (BUP)
    FDFMGA skrev 2016-06-11 20:20:54 följande:
    Är det inte dina intellektuella och emotionella begränsningar som yttrar sig där.

Dels genom att du som många jagsvaga personer använder pronomet vi i stället för jag och dels för att du tror att du kan tillämpa ett statistiskt medelvärde för alkoholmissbruk som en riskfaktor för mig.

Jag har levt så pass länge att jag känner mina brister och förtjänster ganska väl, i vissa fall har jag totalkoll på dem - som med alkoholbruk. Jag kommer aldrig någonsin att missbruka alkohol.

Vet du förresten vad min gamla mormor brukade säga om folk som gömde sin person bakom ett vi: "Vi sa svinskiten" eller alternativt "Du och dina löss".

Fyndigt, tycker jag - men så var det också en intressant kvinna, tyvärr minns jag inte om hon brukade alkohol eller inte.

Hur ska ni Tungan ute göra för att lämna mig utanför diskussionenSkrattande
    ??? Statistiska medelvärden för alkoholmissbruk???

1. Vi pratar inte om alkoholmissbruk i den här tråden, jag tror ingen tycker det är okej att missbruka alkohol i närheten av barn. Vi pratar alkoholbruk
    2. Den statistik jag syftade på var att du tolererar en 0-procentig risk för dina barn, vilket naturligtvis är oförenligt med att över huvudtaget leva.

Jag menar att det är inte vi vuxna som ska uttala oss om huruvida vi kan/bör dricka i närheten av barn, det är barnen själva som vi måste fråga. 
Svar på tråden Barn och alkohol - för eller emot.