Inlägg från: Anonym (Fylle) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fylle)

Barn och alkohol - för eller emot.

Hannahaha skrev 2016-06-10 15:54:35 följande:

Jag kommer aldrig dricka runt mina barn, inte förrän möjligen när de är vuxna. Detta för att jag aldrig kommer glömma känslan av att se all min trygghet försvinna! Vuxna som blir högljudda, ändrar personlighet, pratar i mun, vinglar. Mycket av det kommer ju efter bara lite alkohol också. Just det, att se föräldrarna förändras från en trygg punkt till högljudda skrattapor som spiller och inte ser mig, eller ser mig för mycket. Och det går fort till att bli lite för mycket och så blir det något tjafs som låter hemskt i ett barns öron, eller vad som helst. Nej fy.

Alla behöver inte bli så vid berusning. Min man dricker 1-6 öl lugnt och fint och förändras istället mer i hyn och ja. Men ett barn kan säkerligen uppfattat även dem förändringen som jobbig.

Jag däremot ska Inte dricka vare sig framför eller någon annanstans för jag har inte koll!

Tycker ändå nolltolerans inför barn är vettigt och jag kommer utöva det. Min man får lov att njuta sina öl då och då och jag måste lita på att det funkar och att hans sätt och dricka är normalt.
  • Anonym (Fylle)
    Hannahaha skrev 2016-06-11 12:33:23 följande:

Ja, det är ju lite det jag vill komma fram till. Att jag hoppas att alla frågar sina barn eller ser efter hur de känner inför drickandet. Det kan ju vara så att de upplevt obehag vid drickande med nån annan och då känner lika när föräldrarna dricker. Tycker liksom bara det är viktigt att man inte bestämmer att det ska vara okej utan att barnet får frågan.

Jag kommer ändå inte dricka med mina barn, antar att jag har upplevelser i bagaget som gör att jag fattar det beslutet och därmed "antar" åt andra hållet istället-att mina barn INTE är okej med alkoholen. Men sen pratar jag inte direkt om ett glas vin till maten heller utan snarare ett par i några vänners sällskap, för man vet verkligen aldrig hur det kan bli.

Jag må överdriva kanske men ja ... Så är det.

När något har varit så verkligt och jobbigt som dem gånger du berättar om så kan det vara svårt att skilja på sin egna sorg och andras. Du tror att alla barn skulle uppfatta samma situationer som likadant som du gjorde och du tror att det som skulle ha funkat för dig och hjälpt dig, samma hade funkar för andra?!
  • Anonym (Fylle)
    Anonym (Parasoll) skrev 2016-06-12 11:47:29 följande:

Jag brukar säga att så länge man uppför sig trevligt och är glad och rolig att umgås med så är man berusad. Det är först när man blir otrevlig, högljudd eller gör bort sig som man är full.

Min styvfar hade alkoholproblem så jag vet mycket väl hur det är att ha ett fyllo i huset. Ostabil hållning, enträget malande, gråtmildhet, slagsmål på stan och sönderrivna kläder, långa "förklaringar" mitt i natten-kanske innan jag hade ett viktigt prov i skolan. Jag hittade ibland flaskor gömda bakom soffor och i garderober för att mamma försökte freda den stackars flaskan sherry vi hade till sås och svampstuvning ibland, och någon kaffelikör. Men allt slank ner om det hittades.

Argast blev jag när jag varit i Frankrike och köpt fina viner på plats på ett vinslott, dessa skulle lagras i åtta år för att serveras på min 30-årsdag. Och dom tog fanskapet. Den gången var det nära att jag sa upp bekantskapen med både honom och min svaga mor, som inte förmådde sätta några krav på den behandling eller terapi som han så väl hade behövt.

Trots detta (eller kanske just därför) har jag inga problem att skilja mellan bruk och missbruk. Jag får ingen ångest av att människor dricker socialt och det finns vanligen inga större beteendeproblem med att mogna mänskor tar en drink och ett glas vin en lördagkväll, eller äter en stor trerättersmiddag med kanske totalt 5 glas av någon spritdryck under ett helt bröllop eller längre fest. Det blir lite segt dagen efter kanske, men det kan man vara även efter en tuff arbetsvecka.

Det finns gott om människor som dricker får black puts men som uttåg fortf uppfattas som helt normala. Själva minns dem ingenting dagen efter! Snea på fylla behöver definitivt inte betyda göra bort sig duktigt genom bråk och att ramla osv .
  • Anonym (Fylle)
    FDFMGA skrev 2016-06-13 21:07:06 följande:

Ja, vad är det man brukar säga: Mot dumheten kämpar själva gudarna förgäves.

Och här är det ju bara vanliga dödliga men ansvarsfulla föräldrar som tackar nej till moralkakor - fast sannolikt utan förhoppning att nå fram till bagaren.

Herregud vad tröttsam man kan va!
  • Anonym (Fylle)

Jag tänker att gör vi alkoholen olaglig och klassar den för vad det faktiskt är så behövs inte dessa diskussioner, hur man nu än kan jämföra yoga på gräsmattan eller att uppleva skräck för att en dörr stänga med vuxna människor som dricker en laglig drog under kontroll eller inte.

självklart spelar vår konsumtion av alkohol roll på Alla plan roll med tanke på hur vår alkohol konsumtion i detta land faktiskt ser ut.

• Anonym (Fylle)

Jag röker en joint då och då och jag svär, jag förändras inte Alls!

Synd det är olagligt bara.

• Anonym (Fylle)
    FDFMGA skrev 2016-06-15 18:07:07 följande:

Var det din pappa som sa så?

Men enligt dig var han ju alkoholmissbrukare.

Här handlar det om bruk av alkohol - en diskussion du går in i till synes helt utifrån dina erfarenheter och utan någon som helst förståelse att andra har andra erfarenheter och därigenom kan ha ett förhållningssätt till alkohol som inte är så traumatiskt betingat.

Men menar hon inte i grund och botten att alla föräldrar borde kommunicera med sina barn, speciellt gällandes alkohol som om inte både i föräldrahemmet utan även utanför kan vara något vettigt att tillsammans med sina barn reflektera över?!

Visst hon kanske tycks prata mycket utifrån sina egna erfarenheter men din respons till henne vittnar mig mer som en person som helt enkelt vägrar tillåta sin självinsikt säga dig något annat än att du har rätt.

Hur dina barn har tolkat ditt sätt att dricka eller bemöta din omgivning är väl tillsammans med hela deras uppväxt och utav att vara barn till just dig som kommer visa sig överlag utmed deras år på denna jord.

Det ligger en nyans av nonchalism över dina argument.

Men vad vet jag. Du kommer troligtvis ha ännu en kvicktänkt replik på mitt inlägg.

Men Grattis till din så enormt välfungerande familj mannen!
  • Anonym (Fylle)
    FDFMGA skrev 2016-06-15 19:11:14 följande:

Ja, det är klart att vi föräldrar inte bara har rätt, vi har även rätten att avgöra vad våra barn ska få uppleva av vuxenvärldens umgängesvanor.

Huruvida min familj är välfungerande eller inte har jag inte gått in på här, jag har bara konstaterat att alkohol inte utgör något problem vare sig ur ett vuxen- eller ett barnperspektiv för vår familj.

Varför är alla moralpredikanter så stryktäckt insinuanta, förresten?  Den ingrediensen gör att moralkakorna blir extra motbjudande för den som de ska krängas till, enligt min uppfattning.

Dina barn är ingen förlängning av dig. Du kan till en viss del kanske konkret avgöra vad dina barn ska uppleva från vuxenvärlden, om du befinner dig i samma situation men du kan omöjligt och aldrig veta hur det kommer påverka/forma och utveckla dem. Speciellt i alla situationer där du inte närvarar.
  • Anonym (Fylle)
    FDFMGA skrev 2016-06-15 21:09:56 följande:

Aha, du börjar förstå vad så många här i tråden har försökt förklara.

Helt korrekt, en förälder kan aldrig helt och fullt se världen genom sina barns ögon. Ett dilemma kanske eftersom vi vill att de ska formas till så trygga vuxna som möjligt. Men föräldrar känner definitivt sina barn bättre än vad moralkakebagarnas riksförbund gör.

Det är därför folk tackar nej till moralkakorna, alkoholvanor och umgänge där alkohol förekommer är knappast vad måttlighetsbrukare anser att deras barn kan ta framtida skada av.

Haha jag smäller av.. Okej touche för nu ska jag se Frankrike - Albanien!
  • Anonym (Fylle)
    Aniiee skrev 2016-06-15 22:55:30 följande:

Har du slutat slå dina barn?

Fan yrar du om?!
  • Anonym (Fylle)

[quote=76715203][quote-nick]Aniiee skrev 2016-06-15 23:28:49 följande:[/quote-nick]Bestäm dig, annonym eller nick? Det är lite fult att blanda hej vilt i samma tråd.[

Varför då, för att du tycker det eller du kanske vet några väl valda familjeliv's regler som jag kanske missat?!

• Anonym (Fylle)
    Aniiee skrev 2016-06-16 00:06:16 följande:

För att det är genomskinligt och du skämmer ut dig.

Tycker jag inte.. Du däremot har ju med tiden visat sidor man bara blir så avtänd på men du är ju du och jag är som tur är inte du. Istället för stt stå för dig själv ska du försöka få mig må dåligt.
  • Anonym (Fylle)

Jag är inte Hanna ,, hallå vi skriver ju helt olika.

• Anonym (Fylle)
    FDFMGA skrev 2016-06-16 10:32:48 följande:

Spelar väl ingen roll. Dina inlägg är oftast så flummiga att de blir obegripliga. Du skriver att du inte förändras när du röker på - enligt min uppfattning kan narkotikamissbruk orsaka permanenta skador.

Här kommer ett exempel på ett flummigt inlägg där du förmodligen anser att det du skrev var välgenomtänkt och klokt men där det skrivna i själva verket är så flummigt att det inte ens går att tyda.Och här kommer din synpunkt på narkotika.

Oseriösa inlägg till en oseriös drös av typer som sitter och glorifierar sig över någon dem anser vara svagare än sig själv..

Men jag har fått fram någon poäng här & där.
  • Anonym (Fylle)
    Hannahaha skrev 2016-06-16 11:22:07 följande:

Nu är det ju du som är totalt humorlös, jag insåg åtminstone att Fylle troligen var ironisk med sitt snack om röka.

Tack! Och precis.
Svar på tråden Barn och alkohol - för eller emot.