Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Barn och alkohol - för eller emot.

Hannahaha skrev 2016-06-11 12:28:15 följande:
    Och än en gång förstår du inte. Barnen! Barnen ska bestämma det. Inte föräldrarna som säger att de kan hantera alkohol. Poängen är att det bara krävs en enda incident, en enda lite för högljudd eller fnittrig person (förälder) en gång. Min pappa tex, han blev aldrig våldsam eller ramlade eller vinglade eller bråkade när jag var liten. Däremot pratade han, och hans vänner, högt och skrattade mycket och var vaken mycket längre och reglerna för min del slappades av litegrann och bara det kunde göra mig obekväm, särskilt om vi kanske sov hos nån annan eller var ute och reste osv. Vid jul och midsommar kände jag bara usch när alkoholen kom fram, även om så bara för ett par glas vin. Jag kopplade ju ihop vinflaskan med förändring och därmed otrygghet. Och ÄVEN om ett par glas vin bara resulterade i några extra timmars prat och lite slappare regler så blev det obekvämt och otryggt för MIG. Så det räcker liksom med att det blir lite fel en enda gång och sen blir det, för barnet, kanske jobbigt varje gång. Barn fungerar ofta så. Visst kan skit hända även när man är totalt nykter, men det är bullshit att man inte ens skulle förändras det allra minsta lilla efter två-tre glas vin.
    Jag kan säga att du kommer med bullshit när du hävdar att folk får personlighetsförändring
    efter 2-3 glas.

Ta min fosterfar för exempel, som jag växte upp med var en person som var dumsnäll när han var nykter, och han var även dumsnäll när han var aspackad.
    Han förändrades aldrig i sin personlighet ens när han var full de enda han förändrade var att han var lite vingligare och han gjorde roliga kommentera kring sin vinglighet.
    Så det är  direkt skitsnack du kommer med att hävda att folk förändras i personligheten efter 2-3 glas och blir elakare och/eller ignorera barnen etc vad du har skrivit i dina inlägg.

Du kan inte säga att jag har direkt fel för jag använde mig av din logik och din argumentationsteknik d.v.s anekdotisk bevisföring och "en person är samma som alla andra personer". 

Fundera och reflektera i stället på varför du inte hantera att acceptera och förstå att folk är olika och reagera olika på alkohol i stället för att ha säga att folk kommer med skitsnack bara för att det inte stämmer med dina SUBJEKTIVA upplever du hade som barn, över att de inte får personlighetsförändring efter 2-3 glas.

Mina upplevelser jag hade som barn har du ingen rätt att säga att jag har fel i heller för de är lika sanna för mig, som dina upplevelser är för dig.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Kim Possible skrev 2016-06-11 22:12:36 följande:
    Det finna en hel del jag gör som mina barn ibland tycker är lite jobbigt och pinsamt, allt från att jag lämnar på skola (kliver ej ur bilen iofs) i foppatofflor, morgonrock och håret i lilla My-knut till att yoga på gräsmattan (trots att ingen mer än barnet ser), drar dåliga skämt, pussar offentligt, kallar dem "min bebis" (jag vet, jag måste sluta med det!), mm mm mm, men att jag som tex nu har tagit två glas vin (första upphällt kl 18), har aldrig varit en issue. Och tro mig, jag har frågat! Första gången när jag läste denna debatt här på FL typ 2006. De är helt oförstående och skakar mest på huvudet. Att det finns barn som far illa av att föräldrarna dricker alkohol är tragiskt, men man hjälper inte de barnen genom att förbjuda alla föräldrar att dricka alkohol, inte heller genom att moralisera.
  • EnAnonumius
    Hannahaha skrev 2016-06-15 13:02:52 följande:
    Ja jag lär knappast bli en dålig förälder för att jag inte dricker med mina barn.
    Nej har aldrig sett någon hävda att man blir en dålig förälder bara för att man struntar i alkoholhaltiga drycker i barns närvaro.

Dock så är det som så att sitta med en dåres envishet och hävda att folk blir personlighetsförändring ev 2 MAX 3 glas vin och man skadar barnen är vanligt bland personer som vägrar att ta till sig att folk reagera olika på alkohol och vissa klara av att dricka 2 MAX 3 glas utan att personligheten för ändras. Det finns ju även alkisar som inte personlighetsförändras även om de super sig fulla men tydligen så skall de inte räknas heller. Det är även smaklöst att läsa att det kommer påhopp på folk, från viss, helt utan grund och helt substans, att hävda att de väljer alkohol före barnen. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Fylle) skrev 2016-06-15 10:13:37 följande:
    Jag tänker att gör vi alkoholen olaglig och klassar den för vad det faktiskt är så behövs inte dessa diskussioner, hur man nu än kan jämföra yoga på gräsmattan eller att uppleva skräck för att en dörr stänga med vuxna människor som dricker en laglig drog under kontroll eller inte.
    självklart spelar vår konsumtion av alkohol roll på Alla plan roll med tanke på hur vår alkohol konsumtion i detta land faktiskt ser ut.
    Då rekommenderar jag dig att aldrig åka till USA eller övriga (hela) Europa. Du skulle nog få stora nippran och anse att svenska alkoholkonsumtions vanor inte var någon "big deal" egentligen.  Vi svenskar håller på att importera kongenital alkoholkonsumtions vanor. 
  • EnAnonumius
    Hannahaha skrev 2016-06-15 15:02:30 följande:
    Fast han sa det ju helt själv, att om det inte passar att han dricker kan barnen gå. Så knappast utan grund.
    Jo vi vet att din pappa valde alkoholen före dig och dina syskon du har basunerat ut dina barndomsminnen om din alkispappa.

Och Ja jag har suttit och Läst ALLA Tom Aryas inlägg i tråden och jag har aldrig sett honom sitt och hävda att han väljer alkoholen före barnen. Det är du som lägger den tolkningen. Jag såg en adekvat fråga ställd till dig baserat på kontexten.

• EnAnonumius
    FDFMGA skrev 2016-06-15 19:54:54 följande:
    Aha, var det Tom Araya.

Om han har barn lär de vara vuxna - då förstår jag.
    Jupp.. Det var han det handlade om.
  • EnAnonumius
    Hannahaha skrev 2016-06-15 19:07:16 följande:
    Så om barnen är 15 och mår dåligt när pappa dricker är det okej att han bara tycker att de kan dra då?
    Och om du har läst Tom Aryas inlägg så skrev han ALDRIG när (vilka tider) han drack heller.

Han kan lika gärna dricka en öl till maten. Och för dem som har bra koll på alkohol och förbränning vet att mat hjälper till att förbränna alkoholen snabbare så man blir knappt påverkad. Det är därför det är tillåtet att dricka en mellan-/lättöl till maten och sedan gå ut och sätta sig att köra bil efteråt då det inte ger utslag på mätaren eller blodprov och alkohol fungerar också som en smakbärare.
  • EnAnonumius
    FDFMGA skrev 2016-06-15 21:14:23 följande:
    Ja, jag läste inlägget sen. Jag tolkar det ungefär som att barnen inte behöver sitta kvar vid bordet om de hellre vill göra något annat.

Det verkar rimligt. "Jag skulle aldrig säga till mina barn: "Nej, ni får inte gå ut med Karins hund, pappa har nämligen inte druckit upp sitt vin än" Skrattande
    Ser att du tog samma tolkning som mig på Tom inlägg.

Ja det hade ju sett något ut att sitta och säga en sådan sak till barnen. *asg*
  • EnAnonumius
    Hannahaha skrev 2016-06-15 21:31:23 följande:
    Min poäng kvarstår ändå alltid; mår barnet dåligt av att föräldern dricker så borde föräldern sluta istället för att bestämma att barnet inte mår dåligt av det.
    Men grattis du lyckades säga EMOT dig själv på en enda mening.

Är din verkliga poäng att visa på att du klara av självmotsägelser på en enda mening?

Det som ÄR märkligt är att ingen, absolut INGEN i denna tråden har sagt att man skall ignorera barnet om barnet anser att att de tycker det är tråkigt att mamma och pappa dricker. Ändå sitter du och upprepat med en dåres envishet och anklagar folk detta både direkt och indirekt upprepat att de struntar i hur barnen mår bara för att de tar sig ett max 2 glas någon gång ibland.

• EnAnonumius
    Hannahaha skrev 2016-06-15 22:25:23 följande:
    Men på riktigt? Är ni så här dumma på riktigt verkligen?
    Sitt inte och smickra dig själv på andras bekostnad.
    Jag är övertygad att den typen av smicker du smickrar dig själv om, på andras bekostnad är något man vill klara sig utan.
    Hannahaha skrev 2016-06-15 22:26:03 följande:
    Och dig är det alltså kört för då sorgligt nog

Det är jävligt fult att projicera. Har inte din mamma och pappa lärt dig det?

Fast skall sanningen fram så har de flesta som diskuterat försökt att resonera förnuftigt och nyanserat med dig fattat att det är helt kört att få dig att fatta att du kommer inte med resonemang, utan bara försöker tvinga folk att äta dina subjektiva svartvita moralkakor.

De flesta har även fattat att det är kört för dig att få dig att förstå hur motsägelsefullt du resonerar, och många har även fattat att det är helt kört för dig att förstå att du sitter och kommer med anklagelser om/till dina meddebattörer som du saknar helt grund till att ha i grund och botten.

En ledande fråga till dig.

Är det också kört att få dig att fatta att det är dumt att sitta och idka personpåhopp (som du lyckades att vara först ut med i tråden)?

.

• EnAnonumius
    Hannahaha skrev 2016-06-16 09:50:03 följande:
    Fast Tom Arya sa ju det, och i övrigt har jag inte sagt att nån skiter i sina barn för att de dricker men att OM de gör det så tycker jag att det är fel. Jag står också fast vid att jag tycker de verkar dumma eftersom de kommer in i en diskussion om alkohol och bara driver och pratar om surströmming osv.
    Du klankar på att andra inte läser dina inlägg.

Jag har sagt att jag har läst ALLA Toms Arya's inplägg och jag har INTE sett Tom hävda det DU påstår alls.
    Nu försöker DU enbart tjata på mig för att få mig TOLKA det på det sättet DU tolkar det på. 

Jag skall göra det lätt för mig och citera mig själv från inlägg #144 andra stycket av det inlägget det är lika aktuellt att påtala det har som när jag lade det från början.
    EnAnonumius skrev 2016-06-15 19:52:13 följande:
    Och Ja jag har suttit och Läst ALLA Tom Aryas inlägg i tråden och jag har aldrig sett honom sitt och hävda att han väljer alkoholen före barnen. Det är du som lägger den tolkningen. Jag såg en adekvat fråga ställd till dig baserat på kontexten.

• EnAnonumius
    Anonym (Fylle) skrev 2016-06-16 10:39:41 följande:
    Oseriösa inlägg till en oseriös drös av typer som sitter och glorifierar sig över någon dem anser vara svagare än sig själv..
    Men jag har fått fram någon poäng här & där.
    Har du fått fram poänger?

Som sagt jag har läst hela tråden och jag har inte sett en ende poäng från din sida. Inte någon. Så du får gärna PEKA på de poängerna som du påstår att du har lyckats att åstadkomma med.

Jag har även sett dig sitta och sammanblanda bruk och missbruk med. Allting kan missbrukas, det är ingen som säger emot att allting går att missbrukas. Jag själv är en missbrukare av kaffe och cigaretter.
    Dock så är det totalt poänglöst och idiotiskt att sitta och sammanblanda bruk med missbruk. Du hoppar ju på dem som klara av att BRUKAR alkohol och har sagt i klartext att de inte lyssnar eller bryr sig om sina barn. 

Jag själv är uppvuxen i missbrukarhem. Så jag vet hur ett missbruk är. Skillnaden är att min fosterfar var lika dumsnäll full som nykter, och nästan helt personlighetsförändringar.
    De enda personlighetsförändringar han hade var att han gjorde sig rolig över sin vinglighet och kunde upprepa sig själv. Så jag hade lika roligt med min fosterfar när han var full som när han var nykter.
    Skillnaden mellan DIG och mig är att jag inte sitter och använder mig av anekdotisk bevisföring heller som du väljer att göra upprepat också, i tråden och använder mig av "min kunskap från min barndom" när jag skall missionera för något, då jag vet att det har en mycket låg reliabilitet i praktiken och människor är individer i första hand och inte en grå homogen massa.

Som sagt, jag själv är uppvuxen med en missbrukare så klarar jag av att skilja på bruk och missbruk.
    Det var IRONISK nog min fosterfar som lärde mig den skillnaden både som full och nykter mellan just bruk och missbruk. Så även en missbrukare kan lära ut till barn om bruk och missbruk.

• EnAnonumius
    FDFMGA skrev 2016-06-16 11:48:53 följande:
    Du skulle ju inte besvara mina inlägg längre.

Samma typ av återfall som Hannahaha fick när hon påstod detsamma.

Lite mer ståndaktighet borde man kunna begära av moralens självutnämda väktareSolig
    He he ja snacka om solklart bevis på just missbruk egentligen.
    Missbrukaren säger ju "jag skall sluta med < fyll i valfri händelse/företeelse/konsumtion här >"  och så går det en liten tid så faller de tillbaka och fortsätter med det som de skulle sluta med.. 

• EnAnonumius
    Hannahaha skrev 2016-06-16 12:24:50 följande:
    Men vänta nu, nu har du nog snurrat in dig i den egen lilla bubbla. Lämnar dig där så får vi se om du nånsin tar dig ut.
    Eller så vill han GE dig en poäng. Jag lämnar dig där och låter dig fundera på DET en stund... 

Alternativt så tolkar du hans inlägg snurrigt som fan så som du har gjort med många av oss som har svarat dig.

Svar på tråden Barn och alkohol - för eller emot.