• Vilja01

Min sjövilda 3 åring

Jag har en sjövild treåring som har mycket svårt att sitta still. Vad vi som föräldrar säger verkar inte heller ha någon påverkan/effekt på denna lilla kille med en hel myrstack i brallan vilket gör av vi nu mer eller mindre undviker sociala sammanhang då detta oftast bara blir jobbigt och i vissa fall pinsamt. Undrar ofta vad vi gör för fel då vi upplever att (och andra hela tiden påpekar) att han är så mycket mer aktiv än andra barn, inte lyssnar mm. Någon som har tips på hur man gör med uppskruvade barn med stark vilja och jävlar anamma? Tänker att han i framtiden kommer att bli något stort eftersom han har så mycket driv, men just nu är det bara svårt..

• Svar på tråden Min sjövilda 3 åring
  • Vilja01

[quote=76714187][quote-nick]Rocket Mania skrev 2016-06-15 17:46:45 följande:[/quote-nick]Sätt in ungen på gymnastik så får han utlopp för (lite av) sin energi!

Du har helt rätt i att det säkert blir något av honom, ungar med driv i blir ofta det.

Och det är inget FEL på honom, det är fel på folk som inte fattar att ungar är olika. Vissa är rent utsagt skitjobbiga i perioder och går inte att uppfostra, det är bara att göra det bästa av situationen!

Tack snälla för din kommentar! Vi tycker inte heller att det är något fel på honom även om folk gärna pratar bokstavsdiagnoser. Han är världens finaste, sympatiskaste unge! Ska kolla möjligheterna för gympa:)

• Vilja01

Min lille vill gärna prata men kan inte riktigt än och det leder så klart till frustration för honom. Vi går hos logoped och försöker teckna till honom för att hjälpa honom att sätta ord på saker han inte ännu kan säga.

Det är ju så mycket roligare att springa runt runt och hoppa upp och ner till exempel;))

Phillippa skrev 2016-06-15 20:46:32 följande:

Jag har en likadan liten kille! Han blir tre år i september.

Han kan inte vara stilla om han inte sitter vid en iPad. Efter förskolan får han ha iPad för att kunna varva ner.

Det är mycket skrik och gap på honom när det inte blir exakt som han vill.

Han pratar men kan vara lite svår att förstå ibland. Pratar din lille bra?

• Vilja01

Skönt att höra att man inte är ensam! Och skönt att höra att det bara blir bättre:) Han är som sagt en helt briljant unge och jag kan inte säga annat än att jag önskade att jag hade hans energi många gånger;))

Annelie 76 skrev 2016-06-15 23:01:52 följande:

Jag har en kille på 4,5 år som också har myror i byxorna. Jag kan ju säga det att (iaf min) det blir lite bättre med tiden. De mognar och växer de också.

Jag försöker ligga steget före hela tiden, tycker det hjälper. Tala om vad som ska hända och vad jag vill att han ska göra. Påminna då och då. Kramas mycket och försöka att inte bli arg för ofta.

• Vilja01

Hur gjorde ni i sociala situationer? Fick ni också onda ögat av människor runt om som tycker att man ska ha pli på sina barn, att de måste lära sig att sitta i ring och sjunga sånger, sitta ner vid middagar osv?

lövet2 skrev 2016-06-15 23:29:59 följande:

En del är vildare än andra. Min äldste var aldrig stilla - inte ens vid matbordet. Vi tog bort hans stol till slut, och så fick han stå och trampa runt medan han åt. I tonåren vände det och han blev den slöaste killen på jorden. Ville inte göra något annat än att sitta vid sin dator och aldrig kliva upp. Det jämnade ut sig till slut, men det var först framåt 20 år. Numera är han lite lagom aktiv men tycker fortfarande bäst om att göra - ingenting.

• Vilja01

Så skönt att slippa dagis där de envisas med att försöka få alla barnen att passa in i samma form. Vi är ju även olika som vuxna så jag kan inte förstå varför man inte får vara olika som barn! Tror också att vi får undvika att utsätta honom för situationer som han inte är mogen för än:)

lövet2 skrev 2016-06-16 22:11:41 följande:

Han gick tack och lov inte på dagis, så han behövde inte göra sådana saker. När han väl började förskoleklass, så klarade han av att vara stilla åtminstone korta stunder. Vid 3 år gjorde han inte det, så vi undvek att utsätta honom för sociala situationer som var för svåra. Han följde inte med och handlade och vi tog inte med honom hem till någon som förväntade sig tysta och stillsamma barn.

Svar på tråden Min sjövilda 3 åring