• Moorii

nedräkning till bf

Jag hakar gärna på här, har bf 12 dagar efter dig, 19/7 :) idag 35+3.

Jag bor i Göteborg och för mig är detta första barnet, en liten pojke :) min man har en son sen tidigare som är 6 år. Jag har ingen aning om när den här lille parveln vill komma ut, men hoppas på lite tidigare, skapligt less nu :P skönt att kunna jobba så länge! Vad jobbar du med? Jag har varit hemma sen början av april, inte så kul..

• Moorii
    juulimamma skrev 2016-06-18 16:50:00 följande:

Jag jobbar inom hotell/restaurang så det är mycket kundkontakt och man kan inte gå o sätta sig när man vill eller hur länge man vill så det ska bli jätteskönt att gå hem i veckan. Har börjat få lite onda sammandragningar men har bara haft det på jobbet så det är i samband med stress som det kommer. Vad säger bonussonen om en liten bror? Han måste vara jätteglad :) förstår att du är less, jag med men visst är det skönt att det är lite svalare väder ute nu. Blev helt slut av värmen och fick knappt på mig skorna för man var så uppsvälld! Hur kommer det sig att du gick hem i april redan?

Nej, det är ju rätt tufft ändå! Jobbigt med sammandragningarna :/ tur du ska gå hem snart!

Jo, han tycker det ska bli roligt, han pratar lite om det ibland, men oftast är det inte så intressant. Antagligen för att det nog är svårt att förstå att en liten bebis snart kommer och sen så har det ju tagit väldigt lång tid från det att vi berättade.. Tråkigt för en 6-åring ;) han kommer nog tycka ungefär samma när han kommit, kul till en början, men sen är det nog inte så intressant med en liten en som bara sover, skriker, äter och bajsar :P

Ja, verkligen! Sitter ändå i shorts och linne, med balkongdörren öppen och golvfläkten på, men det är helt klart mer uthärdligt ;)

Jag började få ont av foglossning och eftersom jag jobbat som kock och stod upp tolv timmar om dagen, lyfte tungt och stressade mycket så gick det bara inte längre. Blev sjukskriven tills dess min graviditetspenning började.

Vad tycker din dotter om ett syskon då? :)
  • Moorii
    juulimamma skrev 2016-06-18 20:47:10 följande:

Förstår att du inte orkar jobba som kock med foglossning och höggravid. Det är ju jättetungt jobb. Har det blivit bättre med foglossningen sedan du slutade jobba?

Dottern kramar och pussar på magen och pratar mycket om bebisen men tror inte riktigt att hon förstår vad det innebär när bebisen väl kommer sen. Att den ska vara kvar här o så. Men det känns som att hon har blivit mycket mer mammig sedan jag gick ner i tid och även lite mer "bebisaktig" vet inte om det är någon tillgällig fas eller om det har något o göra med bebisen som ska komma.

Jo, i början var det ju stor skillnad eftersom jag kunde vila när jag kände för det. Efter vecka 30 blev det dock värre, och det är lite olika från dag till dag hur aktiv jag kan vara.

Oj, det var lite intressant tycker jag! Min mans son, som alltså är 6 år, fyller 7, har reagerat exakt likadant! Han pratar som en bebis och ska klänga på sin pappa och ständigt ha uppmärksamhet. I början försökte vi säga åt honom, för han är ju en rätt stor kille ändå, men vi insåg att det antagligen har att göra med att det ska komma en bebis. Vi vet inte hur det kommer sig att han reagerar just på det viset, men nu när du beskrev hur din dotter reagerar, så blev jag mer övertygad om att det har med bebisen att göra. Märkligt hur beteendet kan vara så lika fast det skiljer nästan fyra år emellan dom! Förhoppningsvis är det övergående iallafall.
  • Moorii
    juulimamma skrev 2016-06-18 22:19:19 följande:

Jag la till er sista men jag sitter med mobilen så jag orkar inte lägga till alla :), fyll gärna på.

Gladatjejen86 välkommen!!

Har ni packat bbväska än? Det är mitt projekt just nu, packat lite snacks och hygienartiklar. Ska tvätta upp bebiskläderna som ska i väskan imorgon

Har packat sakerna till bebis och det mesta till mig själv, förutom lite mer kläder och snacks och så. Mannen får packa det han behöver själv :)

7/7 juulimamma

14/7 Timoteja

19/7 Moorii

27/7 gladatjejen86
  • Moorii
    Med dinosaurie skrev 2016-06-18 22:48:44 följande:

Hej! Jag har hela 34 dagar kvar, jag hoppas jag får vara med här ändå! Jag har BF 22 juli och har en 3-årig liten tjej hemma. Jag har mått relativt bra under stora delar av graviditeten, men kraschat lite nu senaste veckan med blodtrycksstegring, trötthet och väldig förvirring. På måndag ska jag kontakta bm och diskutera sjukskrivning, men vet inte vad jag vill och mår bäst av egentligen. Jag har massor av sd emellanåt, oftast inte smärtsamma men kan komma med ett par minuters mellanrum i en halvtimme eller så, är det något ni andra varit med om?

Klart du får vara med! :)

Tycker det verkar vara en bra idé att försöka få sjukskrivning, låter som att du behöver vila och ta det lugnt!

Har precis som du väldigt täta sd emellanåt, men det ska inte vara nån fara. Pratade med förlossningen när det var som värst, och den bm sa att så länge dom inte gör ont och är regelbundna så är det ingen fara. Skönt det!
  • Moorii
    Lillknodd skrev 2016-06-18 22:55:50 följande:

Hej, jag hakar på :D

Bor i mellansverige med sambo och son på 20månader, har BF 10/7 men vet inte kön. Men är mycket otåligare den här gången, trots att det är 3v kvar så får hen gärna komma nu! ;)

Jag har så svårt att somna på kvällarna(vilket jag annars aldrig har) och sen är jag desto tröttare på dagarna, irriterande!

Haha ja BBväskan har jag funderat länge på men inte kommit till skott än! Kom på i veckan att det var på tiden att köpa lite bebiskläder, nu ska jag bara komma mig för att tvätta dom också..

Hur mår ni? :)

Välkommen! :)

Spännande! Vi kunde inte hålla oss, så vi vet att vi väntar en pojke :) har också sömnproblem, det är inte kul :/ jag somnar däremot lätt, men inatt drömde jag en massa konstigt (tex att sonen var född, men jag kom inte ihåg hur det hände..väldigt orealistiskt :P), vaknade till säkert 15-20 ggr och vände på mig. Lyckades boxa till mannen ett par gånger under dessa vändningar, han blev helt förskräckt stackarn ^^

Jag är extremt less på att vara gravid, har ont av foglossning, så uttråkad av att gå hemma.. Så jag går mest omkring och önskar att lillen kommer ut två veckor tidigt :) hur har din graviditet varit så långt?
  • Moorii
    Lillknodd skrev 2016-06-19 22:43:52 följande:

Åh så drygt! Haha ja man är ju inte den smidigaste just nu heller. Jag får iaf sova när jag väl somnat förutom vaknar för toalettbesök eller när sonen tappat nappen. Ja det är väldigt konstiga drömmar nu :P

Usch, måste vara så jobbigt med foglossning, förstår att du är less! Måste vara så jobbigt att vara rastlös men ha för ont och trött för att göra något.

Vi har varit sjuka senaste veckorna (mest sonen) så har varit tvungen att hålla oss hemma, klättrar också på väggarna! Jag har varit hemma sen början av maj pga tungt arbete, men har mått oförskämt bra hela tiden. Tröttheten har väl kommit ganska mycket nu sista månaden, känner av fogarna lite om det varit en extra aktiv dag men jag kan verkligen inte klaga.

Förra gången intalade jag mig hela tiden att jag skulle gå över två veckor och var väl kanske därför inte alls lika otålig (gick över 2dagar men det startade på rätt datum så kändes inte som jag gick över något). Nu letar jag tecken hela tiden fast det är tre veckor kvar, haha känner mig löjlig.

Har dom senaste dagarna behövt gör nr 2 flera gånger/dag, och haft lite mensvärk av och till, så ett litet hopp tänds att det börjar hända något, fast jag vet att det kan vara så flera veckor innan ;) sist började allt med slemproppen på natten och sen ihållande mensvärk ca 1/2dygn innan värkarna började. Så varje gång jag känner mensvärk tror jag det ska börja haha!

Har du känt av något? :)

Mm, drömmarna är väldigt märkliga :P ja, precis, det blir väldigt tröttsamt i längden. Önskade jag kunde dra ut och jogga eller så. Pratade med min mamma ikväll och hon sa att jag borde vara ute och röra på mig, för kondition är minsann viktigt att ha till förlossningen. Hon hade aldrig foglossning, så hon fattar inte hur ont jag har och tycker antagligen bara jag är lat..

Jaså, men vad skönt! Jag var hyfsat rörlig fram till vecka 29, sen började det bli tungt. Nu knakar och krasar det i ländrygg/svanskota när jag går, får halta lite när jag kliver upp från sittande, för att få ordning på det. Jaja, "bara" 4,5 vecka kvar :P vad tråkigt att ni varit så mycket sjuka :/ hoppas ni får vara friska framöver!

Äsch, är väl inte konstigt att man letar tecken, gör jag med till viss del, även om jag knappt vet vad jag ska leta efter ^^ gick du inte över med första så kanske chansen är rätt stor att du inte gör det med denna heller?

Spännande! :) jo, jag känner som du av mensvärk ibland, men det är inget kraftigt och inget annat har hänt tyvärr. Fast han ska ju helst stanna inne iallafall i två veckor till :) ska bli intressant att se hur förlossningen börjar, om vattnet går eller inte, om slemproppen lossnar osv. Mest nyfiken är jag nog på hur lång tid allt kommer ta. Hur lång tid tog det för dig från att du kom in på BB?
  • Moorii
    Lillknodd skrev 2016-06-20 13:43:29 följande:

Haha ja lätt för henne att säga som varken har bebis i magen eller foglossning! Av det lilla jag känt av fogarna så lider jag stort med er som har riktig foglossning. Usch läskigt med knak och kras! Men förhoppningsvis får du en lättare förlossning, även om det är en klen tröst.

Nej förhoppningsvis slipper jag gå över, men varken mamma eller syrran fick före BF så tror nog jag åtminstone går hela tiden. Vad jag förstått det så är det lite ärftligt. Syrran fick till o med bli igångsatt med sin nr 2, så jag får väl ställa in mig på 5 veckor ist för 3 för att inte bli allt för besviken ;)

Ja man har ju ingen aning hur det börjar! Eller hur lång tid det ska ta.. Varje förlossning är ju unik så jag är också nyfiken på hur det blir den här gången, även om jag har lite ångest över smärtan.. Vi kom in ca 1-halv 2 på natten och han kom tjugo i 12 på dagen. Men hade varit in natten innan också men då var jag öppen för lite så fick åka hem med sömntablett och nån tablett som stannade av värkarna så jag fick vila lite.

Är du nervös inför något speciellt? :)

Ja, man kan ju alltid hoppas att man får nånting för det :) idag har jag haft löjligt ont, kan inte ens gå som vanligt längre, eller sätta mig utan att det gör ont. Jaja, det är övergående, det är en himla tur!

Har också hört det och hoppas på att det stämmer då min mamma inte gick över med nåt av sina fem barn. Samtidigt kan jag ju ha ärvt från pappas sida och den vet jag ingenting om.. Så kanske ska räkna med att gå över, så är allt innan det bara positivt ;) håller tummarna för att du slipper det även denna gång!

Jaså, man glömmer alltså inte helt hur ont det gör, typiskt :P usch, nej den biten ser jag väl inte fram emot direkt. Åh, drygt att bli hemskickad, fast det var väl bra i det fallet, så du fick vila lite innan det satte igång på riktigt!

Hmm, är nog mest orolig över att något ska gå snett, att jag måste göra akut snitt eller så. Annars är det nog inget särskilt! Jo, att min man inte ska få sova över, det hade jag tyckt var fruktansvärt. Hur var det för er med den saken?
  • Moorii
    juulimamma skrev 2016-06-21 17:22:53 följande:

Jag är iprincip klar med bb-väskan nu. Har packat:

* 3 bodys

* 3 byxor

* strumpor

* mössa

* bebisfilt

* lipsyl

* nässpray

* nappar

* festisar

* vattenflaska

* energibars till killen och ett par chokladbitar

* mobilladdare

* tandborstar och tandkräm

* deo

* schampoo, balsam & duschcreme

* hudcreme

* bröstvårtskydd och creme (hade det kvar från första barnet)

* underkläder till mig och pappan

*bvc papperna ligger redan i väskan

Har inte packat än kläder till mig själv att åka hem i och smink men det är ju inte jätteviktigt man har ju kläder på sig när man åker dit. Har jag glömt nått?

Sen är det leg o mobil man inte får glömma i sista stund. Jag är rädd att den här förlossningen kommer gå fort så jag försöker ha då mycket som möjligt iordning.

Ang att sova kvar för pappan till barnet så sa min barnmorska att det är bäst att ställa in sig på att pappan inte dår plats o sen är det bara jättebra om han får det. Är tydligen högsäsong att få barn nu. Min kille fick stanna kvar sist, jag hoppas verkligen att han får det nu med.

Har någon satt ut babyskyddet i bilen än? Vi ska väll göra det här i dagarna hade vi tänkt.

Vilken bra lista! :) enda jag kan komma på är väl inneskor /tofflor och ombyte till dig, typ mjukisbyxor och lös tröja, amningsbh, någon amningstopp? Om du ska amma dvd :)

Vi ska hyra babyskydd på bb, tyckte det verkade smidigt :)
  • Moorii
    Lillknodd skrev 2016-06-21 13:01:00 följande:

Men fy vilken pers! Lider verkligen med dig :( smärta som tar så mycket på orken också, det som redan är en bristvara när man är höggravid. Ta hand om dig och vila, även om jag förstår att man blir tokig av att inte göra något heller. Hoppas du får en bättre dag idag!

Ja det är en förbannelse det där BF-datumet ;) är ju bara 5% som kommer "rätt" datum, men är ju så lätt att stirra sig blind på det och räkna ner. Blev datumet mycket ändrat efter UL? Vi hade 6/7 först enligt mensen men blev ändrat till 10/7 efter RUL.

Det är så himla olika hur man upplever och minns smärta! Dom flesta verkar "förtränga" smärtan väldigt fort vilket är skönt för dom! ;) jag har förträngt hur jobbig latensfasen var, men smärtan från själva utdrivningsskedet har etsas sig fast. Tror det blev så för jag var så inställd på att bara krysta typ 20min, för alla jag pratade med hade det gått så fort. Men fick hålla på 1,5 timme, vilket är helt normalt, men just då kändes det som att krysta ett dygn och tror det var därför smärtan etablerade sig så pass i minnet. Tur att det är värt det efter :D

Oj visste inte ens att partnern kunde bli nekad att sova över?! Jag har tagit för givet att han får vara kvar. Det var iallafall inget problem för oss, vi blev kvar en natt förra gången för att jag hade förlorat lite mycket blod. Det kostar ju däremot för partnern att vara kvar, och han får ingen mat, men det är iofs förståerligt. Minns inte men typ 250kr/natt eller nåt kanske det var.

Tack för omtanken! Har traskat runt lite på stan idag, bland annat köpt det vin jag och mannen ska fira med efter bebis är född, för att ha nåt gott att se fram emot ;) har också varit sugen på Serrano skinka, så det och lite goda ostar blir det också att köpa hem. Det gick ok med lederna iallafall, får vagga fram och tillbaka för att inte belasta dom för mycket.. Ser nog roligt ut :P

Ja, de backade oss en hel vecka, från 12/7 till 19/7. Ska bli intressant att se vilket datum som stämmer bäst! :) vilket tror du på mest för egen del?

Åh, huva, låter så brutalt! Är väldigt svårt att föreställa sig hur ont detta kommer göra, men det är nog lika bra det :P ja, belöningen är ju oslagbar :)

Jo, det kan hända tyvärr, jag hoppas inte vi har den oturen :/ hörde det, åt det kostar, men det är det värt alla gånger! Hur gjorde ni med mat till honom?
Svar på tråden nedräkning till bf