Inlägg från: Med dinosaurie |Visa alla inlägg
  • Med dinosaurie

nedräkning till bf

Hej! Jag har hela 34 dagar kvar, jag hoppas jag får vara med här ändå! Jag har BF 22 juli och har en 3-årig liten tjej hemma. Jag har mått relativt bra under stora delar av graviditeten, men kraschat lite nu senaste veckan med blodtrycksstegring, trötthet och väldig förvirring. På måndag ska jag kontakta bm och diskutera sjukskrivning, men vet inte vad jag vill och mår bäst av egentligen. Jag har massor av sd emellanåt, oftast inte smärtsamma men kan komma med ett par minuters mellanrum i en halvtimme eller så, är det något ni andra varit med om?

• Med dinosaurie

Så roligt att läsa lite om andras vardag och historier i samma situation! Jätterolig tråd!

Själv tänkte jag börja med att gnälla av mig lite. Senaste dagarna har jag spenderat flera timmar om dagen på sjukhuset, inte för att nån bebis är på väg ut utan för att jag inte mått bra. UVI + stress verkar vara slutledningen i alla fall så nu ska jag vara hemma resten av veckan och äter antibiotika så sen blir det nog bra.

Oj vad mycket saker ni har i BB-väskan! Har nog inte tänkt på hälften ens! Jättebra med lite tips. Senaste gången avskydde jag BB nåt otroligt, delvis pga personalen men framför allt pga själva rummet, så är det lika illa igen så packar jag nog igen och åker hem så fort som möjligt! Men jag har hört bättre saker från många bekanta så det verkar ha med tur och otur, vilket rum man hamnar i att göra.

• Med dinosaurie

Usch vad jobbigt för er att inte kunna sova om nätterna! Själv vaknar jag också och måste gå upp, men somnar snabbt igen, det är jag jätteglad för. Svårt nog att få ihop en vettig mängd bra sömn ändå ju.

Jag jobbar fortfarande, dock inte denna vecka då jag sjukskrivit mig. Jag jobbar 24 h per vecka så långt ifrån heltid, och det är jag glad för. Jag började detta jobb för 6 veckor sedan så allt är fortfarande lite nytt. Får se om jag hinner med de två veckor jag har kvar sen, innan dotterns dagis stänger och jag och vi tar sommarledigt. Jag avslutade en utbildning förra veckan så det har varit lite mycket på sistone med examensarbete, nytt jobb och lite annat, så jag tror att det ska gå bra de veckor jag har kvar, men har så bra arbetskamrater som peppar mig att ta det lugnt och att de är fullt beredda på att jag inte kommer tillbaka och så vidare. Det är jätteskönt med den stöttningen. Det är klart att jag vet att jag har rätt att sluta jobba om jag mår dåligt, men det känns ändå bra att de är så tydliga med att de inte ser några problem med det, nu när jag är så ny och allt.

Problemet med BB-rummet var framför allt möblerna. Sängen var nån form av smal brits som inte gick att få ned i tillräckligt lågt läge för att jag skulle kunna komma upp utan att klättra (inte skönt med stygn!). Dottern fick inte plats där, så jag fick sitta och amma, i rummets enda stol, en smal, hög karmstol med smala träkarmar som jag inte kunde lägga armarna mot när jag skulle amma så fick sitta med dem högt upp i luften och fick enorm spänningshuvudvärk varje gång. Full lysrörsbelysning eller inget ljus alls då sänglampan var trasig. Svinkallt eller kokhett  i rummet (troligtvis pga att vädret ändrade sig så drastiskt, det var plusgrader när vi kom och -20 när vi åkte två dagar senare). Och otrevlig personal på det, som gnällde på att jag låg och sov eftermiddagen efter förlossningen! Sambon var bara där och sov av olika anledningar så jag var olycklig och ensam och hade ganska svårt att glädja mig ordentligt åt min lilla unge. Gräsligt!

Usch vad jag gnäller! Förlossningen var däremot mycket bättre och det känns ju betydligt viktigare! Jag kommer ju inte undan förlossningen denna gång, men kan ju skippa BB om allt är bra! 29 dagar kvar nu!

Har ni långt till närmaste Förlossning och hur har ni tänkt ta er dit? Juulimamma, vad har ni för planer för syskonet när det är dags att åka in?

• Med dinosaurie

Vi har ungefär 20 minuter Förlossningen så det känns okej, senast bodde vi närmare och hade bara ett parminuter så det var bättre! MASSOR av rondeller och andra jobbiga vägbitar dit, det ser jag inte fram emot mitt i värkarna!

Förra gången åkte vi in vid 8 på kvällen och hon föddes på natten. Jag har också någon tanke om att man ska föda barn på natten, inte på dagen, vet inte var det kommer ifrån! Jobbigt nu på sommaren när det bara är mörkt några timmar, det gäller att passa på, haha...

Förra gången drog värkarna igång vid 2 på natten och höll på hela dagen utan att vara allt för farliga. Vid 4 på eftermiddagen började det kännas allvarligt och vid 8 åkte vi in.1,5 timmar med CTG, sen in på rummet en liten stund innan jag fick duscha, den bästa smärtlindringen jag kan tänka mig! I duschen gick vattnet (praktiskt) och då drog krystvärkarna igång. Sedan måste det ha tagit ett par timmar, tidsuppfattningen är väldigt dålig efter CTG:n. Jag hade krystvärkar men hon var nog inte riktigt på gång ändå för vi var ensamma väldigt länge, det hade vi nog inte varit om hon varit på väg ut. Och ut kom hon strax före 3. På det hela taget en mycket bra förlossning tycker jag. Jag reagerade på hur lätt det är att föda barn, eller vad man ska säga. Jag hade ju också uppenbarligen en väldigt okomplicerad förlossning så jag förstår att inte alla skulle hålla med mig, men jag tycker att även om det var väldigt ansträngande, jobbigt, uttröttande och gjorde ont som 17 så var det aldrig SVÅRT. Kroppen visste vad den skulle göra liksom. Någon annan som också tänkt den tanken av er omföderskor?

• Med dinosaurie

Gbs känner jag inte till alls, vad innebär det utom antibiotika vid förlossningen?

Problemet med BB var både rummet och personalen. Bor du nära två sjukhus/förlossningar, eller väljer du bort det från förra förlossningen trots att det blir större avstånd?

• Med dinosaurie

Nokitus, oj vad mycket konstigheter det finns! Alltid bra när de har koll från sjukvårdens sida och man känner stt man kan vara lugn.

Lillknodd, jag har också rätt mycket kontrollbehov i vanliga fall men lyckades släppa mycket på det då, som tur är. Jag fick lustgas, vilket jag inte tyckte hjälpte så mycket och gav halsbränna, men var skönt att ha nåt att klamra sig fast vid ändå. Sen morfin nån gång i slutet tror jag. EDA var och är fullkommligt uteslutet för jag är så väldigt nålrädd. Det jag vill satsa mest på denna gång är dusch eller bad, gör det hjälpte otroligt mycket förra gången. Min största rädsla inför förlossningen, av allt ofarligt, är att behöva få nål i handen tror jag, allt annat ordnar sig!

Jobbigt att "missa" krystvärkarna och behöva komma på själv hur man gör!

• Med dinosaurie

Juulimamma, så spännande, inget jag riktigt känner igen när det inte kommer med sammandragningar men verkar ju vara ett vanligt tecken att nåt är på gång? Om det däremot inte är nåt på gång hoppas jag det går över snabbt för dig, inget kul att ha ont "i onödan". Sammandragningar?

• Med dinosaurie

Är det inga bebisar här inne som vill titta ut i Juni?! Hur mår ni alla, förkylningar med mera över?

Jag har slutat jobba och det känns så bra! Jag skulle vilja fortsätta ett par veckor till men kom fram till att jag bara skulle oroa mig för bebisen hela tiden, och vill gärna ha lite energi till min dotter också så att hon kan få en bra start på syskonlivet. Det är ju en stor sak att bli syster, större än att bli andragångsmamma tror jag! Nu mår jag bättre och lite mindre sammandragningar. Däremot lite ont i mage/rygg under morgonen nu så jag hoppas att det är ett tidigt litet tecken.

Det slog mig plötsligt igår, bebisen kan ju komma när som helst! Jag har varit beredd på det länge, men inte på det här med osäkerheten runt förlossningen, när den ska dra igång! Jag gillar att planera och det får man ju inte. Så nu ska jag försöka vara mer beredd på att det kan vara vilken dag som helst. Tyvärr har vi en husgäst i en vecka och min sambo är bortrest ett dygn eller så, så helst inte just då... Och så har vi en konsert inbokad 8 juli också. Haha, tror jag får ge bebisen ett schema i alla fall!

Lillknodd, mina sammandragningar håller i sig i mellan 30 sek och 1,5 min ungefär. Ibland superstarka och ibland inte så farligt. Väldigt varierande.

• Med dinosaurie

Nu har jag åkt på GBS också, så trött på det här! Min största rädsla för förlossningen, av sånt som inte är farligt såklart, är nålar och nu är det ingen chans att slippa få en infart i handen. Det känns så jobbigt, tillräckligt mycket problem utan att behöva gå och tänka på det hela tiden! Jag är galet spruträdd och har nu hunnit med 7 blodprov samt ett antal stick i fingret under denna graviditet och nu detta!

I övrigt verkar ju GBS inte så farligt när det upptäcks innan förlossning så det är klart att jag är glad för det, och att bebisen verkar må bra och allt, så självklart vet jag att det kunde vara många tusen gånger värre, men just nu känner jag mig bara knäckt.

• Med dinosaurie

Juulimamma, GBS är grupp b streptokocker i urinen. Jag hade aldrig hört talas om det förrän i denna tråd och så fick jag veta av BM att jag hade det några dagar senare! Inte farligt för mamman tydligen men kan vara farligt för bebis om man inte får antibiotika under förlossningen. Jo det kommer ju ordna sig med förlossning ändå men jag har verkligen inte varit minsta bekymrad för det förrän nu, pga nål i handen. När dottern föddes var jag ärligt talat inte superintresserad av henne förrän jag var färdigsydd och alltså inga fler nålar, innan dess var jag liksom inte ens glad, bara stressad. Men visst ordnar det sig egentligen.

Nokitus, usch vad jobbigt det låter! Håller alla tummar jag kan att det drar igång för dig snart!

Min mage har sjunkit ytterligare idag tycker jag, och huvudet trycker otroligt mycket nedåt, så jag hoppas jag med, även om det är 3 veckor kvar.

Svar på tråden nedräkning till bf