• rebeqqa

IVF på Sahlgrenska i början av 2017

Hej alla här inne.

Vår remiss för IVF är ivägskickad och nu börjar all väntan. Jag har nyligen fått diagnosen Pcos, aldrig varit gravid, ett år har gått utan att vi haft ett enda riktigt försök - då vi inte lyckas frambringa någon ägglossning. Vi får inte mina ägg att växa alls tyvärr. Utredningen är gjord och nu börjar all väntan. Vi är 27, finns gott om tid för oss men ack denna barnlängtan är inte lättare för det.

Tänkte kanske hitta andra som också ska genomgå IVF på Sahlgrenska om några månader. Vi räknar med att bli kallade Feb 2017 då det är 7-8mån väntetid som det ser ut nu.

• Svar på tråden IVF på Sahlgrenska i början av 2017
  • Juli1979

Hej!

Vår remiss är också skickad, och det ser ut att bli i början av nästa år för oss också på sahlgrenska.

Hoppas såklart att det blir ngt innan dess, men vi får se:) .

Jag blir 37 snart, så vi har inte lika mycket tid på oss. Jag har en tarmsjukdom som gör att jag har genomgått många stora magoperationer, vilket gör att jag har minskad fertilitet.

Började med levaxin idag, då jag har låg ämnesomsättning vilket tydligen också kan påverka fertiliteten.

Många hinder iväg tyvärr, men drömmen lever vidare :)

• Shatiri

Hej!

Ville bara säga att vårdgarantin gäller även för ivf. Ett tips är att kolla upp reglerna kring det. 7-8 månaders väntetid låter väldigt mycket. För övrigt gjorde jag två ivf 2014 på Sahlgrenska och när det drog över 3 månaders väntetid så ringde min man och tjatade på dem. Vet inte om just det hjälpte men vi fick en tid kort därefter.

• Juli1979

Hej Shatiri!

De tipsade på sahlgrenska att just ringa och ligga på när tre mån har gått, man kan ha tur att komma in tidigare då.

Vad det gäller vårdgarantin så tänkte jag kolla om man typ kan välja carlanderska i så fall. Vi diskuterade nämligen vårdgarantin när vi träffade läkaren senast, men att åka till ett annat landsting/annan stad känns inte aktuellt, då det är så många besök som ska göras och det är svårt med tanke på jobb och logistik.

Jag genomgick en stor op för drygt ett år sedan och har inte fått bli gravid på ett år. Så för vår del känns det ok att ge den naturliga vägen ett försök under hösten, så jag är inte helt knäckt över väntan. Sen har vi såklart tiden emot oss med tanke på ålder.

• Shatiri

Nej ni är verkligen unga i sammanhanget så ni har ju väldigt bra odds. Hoppas det löser sig för er.

Lycka till!

• rebeqqa
    Juli1979 skrev 2016-06-23 22:22:16 följande:

Hej!

Vår remiss är också skickad, och det ser ut att bli i början av nästa år för oss också på sahlgrenska.

Hoppas såklart att det blir ngt innan dess, men vi får se:) .

Jag blir 37 snart, så vi har inte lika mycket tid på oss. Jag har en tarmsjukdom som gör att jag har genomgått många stora magoperationer, vilket gör att jag har minskad fertilitet.

Började med levaxin idag, då jag har låg ämnesomsättning vilket tydligen också kan påverka fertiliteten.

Många hinder iväg tyvärr, men drömmen lever vidare :)

HEJ! Vad skönt med en till här i denna gruppen. Tråkigt att ni har sånna motgångar, precis som vi men det är ändå skönt i sammanhanget att man inte är helt ensam i det hela.

Jag kan förstå att du känner en stress över tiden, ja vi har ju inte den stressen på samma sätt riktigt då vi är unga båda två. Men vi är så redo, det är vår största längtan just nu - det är väl mest det som gör denna långa väntan så jobbig. Det samt att vi under tiden vi väntar inte känner oss speciellt hoppfulla att det kan gå ändå på något vis med hjälp av en stor dos tur.

• ankii

Hej!

Hoppar in i denna tråd. Tog ut min spiral i oktober 2013. Gravid feb 2015 som slutade i missfall v6. Därefter gjort utredning som visar PCO. Mannens spermieprov godkänt men den godkännande läkaren hade "sett bättre" prov.

Även vår remiss skickad till SU i juni. Idag har det gått 3 månader... Fick till mig att det var 8månader väntetid. Vi provar hormonstimulering i väntan på att bli kallade med tveksamma resultat. Kur 1 ingen ägglossning, kur 2 ägglossning utan befruktning och nu väntar vi på att se om kur tre leder till någon ägglossning.

Hur går det för er i forumet här? Har ni varit i kontakt något med SU?

• Selma17

Hej

Jag vill fråga om det finns någon som har en äggstock som ska eller gjörde IVF och lyckades ??

Hur många ägg fick ni ut??

Snälla svara????

• Nina05
    Selma17 skrev 2017-01-05 18:47:20 följande:

Hej

Jag vill fråga om det finns någon som har en äggstock som ska eller gjörde IVF och lyckades ??

Hur många ägg fick ni ut??

Snälla svara????

Det finns många med en äggstock som gör IVF och lyckas. Antal ägg är olika från person till person och även beroende på hur höga doser av medicinerna man får osv. Jag har två äggstockar och fick ut 4 ägg..
  • synonym

Hej! Såg att detta var en lite gammal tråd, men tänkte bara säga att om det är någon som har turen att bli gravid/har blivit genom IVF på sahlgranska så har jag startat en grupp specifikt för oss där vi kan dela med oss av våra erfarenheter:)

• zuces
    synonym skrev 2017-08-23 15:55:22 följande:

Hej! Såg att detta var en lite gammal tråd, men tänkte bara säga att om det är någon som har turen att bli gravid/har blivit genom IVF på sahlgranska så har jag startat en grupp specifikt för oss där vi kan dela med oss av våra erfarenheter:)

Hej! Jag skulle gärna vela vara med i den gruppen, hur gör jag? :)
  • synonym
    zuces skrev 2017-09-29 23:17:41 följande:
    Hej! Jag skulle gärna vela vara med i den gruppen, hur gör jag? :)
    Hej zuces!

Tråden heter "
    Gravid Göteborg efter IVF med bf 2018"
    Det är bara att komma över och skriva:)
    Vi har än så länge en tråd, men ev att vi startar en grupp på något annat vis längre fram.
Svar på tråden IVF på Sahlgrenska i början av 2017