• L1na89

I väntan på remissbedömning

Hej

Efter en äggledarinflammation och en operation då dem tog bort båda äggledarna väntar man nu på en remissbedömning från Huddinge sjukhus så man kan påbörja denna ivf karusell.

Någon mer därute som är i samma båt eller har varit och vill delade sig?

• Svar på tråden I väntan på remissbedömning
  • Yonne

Hej, jag är i ungefär samma sits. Ofrivillig barnlösa på grund av manlig faktor. Vi väntar remissbedömnig från Karolinska i Huddinge så vi kan oberopa vårdgarantin. Jag och min man har nu väntat i 70 dagar på bedömning. På bekräftelsebrevet Huddinge skickade stod att bedömningen skulle ta ca sex veckor. Men har hört att det periodvis tar 12 veckor. Så det verkar variera. Talade just med den gynekolog som gjort utredningen som säger att de inte fått svar på april-remisserna. Kanske många remisser just nu. Funderar på när det är dags att kontakta Huddinge och fråga hur det går. Hur länge har ni väntat? Skulle också vilja höra om andras erfarenheter!

• L1na89

Vi har väntat i åtta veckor nu, jag tänkte också att det säkert är normalt att det kan ta längre tid ibland om dem har mycket att göra men tänkte ringa dem nu i veckan, så man vet mer säkert vad som händer Drömmer
    Man vill ju gärna ha ett ungefärligt datum också  så vet hur länge man får vänta.

Ovissheten är den jobbigaste!

• Yonne

Då har vi väntat ungefär lika länge. Hoppas vi får svar snart. All denna väntan; 3 månader väntan till utredning, 3 månader till bedömning och sedan lång väntan till behandling. Sedan ännu mera väntan. Man får ju öva sitt tålamod. Har ni bestämt om ni ska vänta på behandling på Karolinska eller ska ni åberopa vårdgarantin? Hör gärna av dig vad de säger när du ringer. Jag kanske också kontaktar dem snart. Det har ju ändå gått 10 veckor nu. De verkar i alla fall ha öppet några veckor till så man kanske hinner få svar innan sommaren. Känns ändå lite skönt att höra att fler väntat lika läge på bedömning. Lite orolig att de har glömt bort oss.

• FruA78

Hej! Jag skulle ringa till Huddinge på en gång och inte vänta längre. Jag väntade på att få min remiss bedömd i slutet av januari ringde när det gått fem veckor och frågade hur de låg till sa att jag ville åberopa vårdgarantin. De sa då att jag kunde ringa till vårdgarantin på en gång så tar de de kontakt med Huddinge som då kommer att prioritera era remisser. Det är inte okej att behöva vänta så länge som ni har gjort. Önskar er lycka till!

• L1na89

Ja , mycket väntan är det. Vet inte hur vi ska göra med vårdgarantin eftersom det bara gått en månad sen jag opererades, vet inte om jag behöver "extra" tid på mig innan behandlingen.

Men jag ringer Huddinge och hör med dem och sen kanske man ringer vårdgarantin och hör med dem också så får vi se hur det går.

• Yonne

Tack för informationen FruA. Jag kanske gör så att jag kontaktar vårdgarantikansliet. Fast nu är det sommar och alla kliniker är på väg att stänga? Eller finns det någon sommaröppen klinik? Hur snabbt fick du tid efter att du kontaktade vårdgaranti? Vilken klinik kom dut till och var de bra?

L1na, lycka till när du ringer Karolinska. Hoppas att det går snabbt att återhämta sig från operationen så ni kan kimma igång med behandling snart.

• L1na89

På KS sa dem att pågrund av att flera läkare vart sjukskrivna har handläggningstiden förlängts till 8-10 veckor istället.
    Så kommer ringa vårdgarantikansliet också så kanske det går lite fortare.

• Yonne

Tack för uppdatering vad KS sa. Då borde vi ju få svar när som helst. Fast jag vet att vi var tvungna att göra kompletterade undersökningar efter att remissen skickades så kanske är det 10 veckor från när resultatet på dessa skickats till Karolinska. Svårt detta! Ska nog ringa K på måndag eller kanske maken får göra det. Tycker att vår gynekolog var virrig så är orolig att hen missade undersökningar man måste göra. Glad midsommar!

• Yonne

Nu kom äntligen remissbekräftelsen! Jag har känt mig lite nere påsistone så detta var skönt innan midsommar. Remissen skickades lite senare än vad jag trodde så väntetiden till bedömning blev 9,5 veckor. Du borde få svar när som helst L1na89.

Nu ska vi skicka in en blankett om att vi fortfarande vill ha IVF och sedan är det bara vänta till kallelse om 6-8 månader eller vårdgaranti. Ska ringa direkt på måndag. Små små milstolpar :)

• L1na89

Vi fick den också igår!

Precis man får ta en bit i taget. Man kommer hinna samla på sig en massa frågor iaf ????

Har också känt mig lite stressad av att inte få så mycket informationsp känns väldigt skönt att den kom nu.

Nu får vi njuta av midsommar i lugn och ro!

Glad midsommar!

• Yonne

Tänk att vi fick svar samma dag. De måste försökt jobba bort remisshögen innan sommaren. Skönt i alla fall att ha en hållpunkt klar. De flesta IVF-kliniker har sommarstängt har jag förstått eller är det någon annan som vet om någon klinik i landet har öppet?

Glad midsommar!

• Tiiffany

Hej!

Jag har fått 2st  brev hittills. Det andra brevet stod det att kötiden är 6-8 månader men antar att det inte är det brevet som innehåller bedömning. Remiss skickades 30/5 och sen det datumet har det idag gått 8 veckor, Borde kanske få en bekräftelse när dem är tillbaka på semester? 

• Yonne

Tiiffa­ny. Grattis till att du står i kö! :) Jag har också fått dessa brev först ett brev där de stod att de fått remissen och sedan ett brev där de bekräftade att vi står i kö. På andra brevet stod att vår kötid räknas från april så nu har vi stått i kö i 100 dagar. Man skulle även skicka in ett papper om att man vill stå i kö som vi skickade in direkt. Tror inte man kommer att få fler brev innan de skickar kallelsen till förstabesök. Fast jag vet inte 100%. De hade väl inte så länge semesterstängt har jag för mig så man skulle kanske kunna ringa och fråga.

• Tiiffany
    Yonne skrev 2016-07-25 12:09:15 följande:

Tiiffa­ny. Grattis till att du står i kö! :) Jag har också fått dessa brev först ett brev där de stod att de fått remissen och sedan ett brev där de bekräftade att vi står i kö. På andra brevet stod att vår kötid räknas från april så nu har vi stått i kö i 100 dagar. Man skulle även skicka in ett papper om att man vill stå i kö som vi skickade in direkt. Tror inte man kommer att få fler brev innan de skickar kallelsen till förstabesök. Fast jag vet inte 100%. De hade väl inte så länge semesterstängt har jag för mig så man skulle kanske kunna ringa och fråga.

Jag hoppas det innebär att dem redan bedömt och att vi står i kö :D Såg inte att det står Ni står i kö, utan det stod att dem ska behandla remissen och väntetiden är 6-8 månader. Jag har slängt iväg ett mail, dem är tillbaka 8e augusti när min semester börjar :) 
  • L1na89

Nu ska man bara fördriva tiden till årsskiftet!

Tiffany: fick du något svar? Du borde kanske fått ett till brev nu att dem behandlat din remiss.

Som yonne sa så vill dem ha lite medicinsk information som man får skicka in, och en bekräftelse på att man fortfarande vill göra en behandling.

• Tiiffany

Jag åberopade vårdgaranti för 2 veckor sedan och har stått i kö för ivf sedan 30/5. De borde skicka en kallelse till mig när som helst

L1na89 skrev 2016-08-23 20:29:07 följande:

Nu ska man bara fördriva tiden till årsskiftet!

Tiffany: fick du något svar? Du borde kanske fått ett till brev nu att dem behandlat din remiss.

Som yonne sa så vill dem ha lite medicinsk information som man får skicka in, och en bekräftelse på att man fortfarande vill göra en behandling.

• Yonne

Tiiffa­ny. Är det IVF-kliniken vid S:t Göran? Hoppas du går kallelse snart så du kommer igång.

L1na89. Grattis till att du står på väntelista! 6 månader kommer gå snabbt. Har ni sett att vårdval inom ivf införs i Stockholm och der borde väl förkorta väntetiden? stockholm.kristdemokraterna.se/nu-infors-vardval-ivf/

• L1na89

Får hoppas det ????

Vi har valt att inte ta vårdgarantin då jag blir klar med plugget till sommaren, gör inget att vi får vänta lite extra då tyckte vi.

• Tiiffany

Idag fick jag det magiska samtalet! Har fått första kallelse 7/9 vilket gör att vi börjar med behandlingen nu i september! (:

• Yonne

L1na89. Lycka till med din skola! Vi skippade också vårdgaranti men valt att hoppa av väntelistan i Stockholm och börjat om i nytt landsting. Vi ska ändå flytta dit snart. Kommer nog också komma igång runt årskiftet. Helt ok för oss att vänta, känns ändå lite skönt att landa efter utredningen.

Tiiffa­ny. Härligt att du fick börja så snart. Lycka till.

Svar på tråden I väntan på remissbedömning