Inlägg från: DevilsDaughter |Visa alla inlägg
  • DevilsDaughter

BF mars 2017

Jj85: ja att blöda tycker jag är väldigt obehagligt och det vill jag inte göra. Kommer därför inte ha sex nu.

Kubresultatet är mer en sannolikhetssiffra för att få ett barn med kromosomfel. Nipt är en ganska ny metod där man tar blod från mamman och i blodet kan hitta fostrets dna. Man får då också reda på könet. Jag tycker att det räcker gott med kub om man har en bra läkare som utför ultraljudet. Vi har stort förtroende för en läkare som utförde kub under vår förra graviditet, om han fortfarande hade utfört kub så hade vi nog gjort det då det är mkt billigare och han är så säker på sin sak. Men han gör bara nipt nu så då kör vi på det. En del tycker att det är väldigt onödigt av oss att göra nipt då vi inte har någon ökad risk. Men vi gör det inte för att vi är oroliga utan för att vi vill göra vad vi kan för att få ett friskt barn. Av samma anledning har vi haft andningslarm på bebisen, inte för att vi är oroliga att bebisen ska sluta andas utan för att det faktiskt finns barn som dör av psbd och ett andningslarm kan ev förhindra det.

a runt 18 veckor brukar man göra rul. Tror jag kommer va i 18+0.

ja bävar faktiskt lite inför resan.. hur man ska stå ut i värmen och få i sig tillräckligt när man inte lyckas med det här. Åt pommes idag från mc donalds. Somnade när jag kom hem. Vaknade sen och kräktes upp allt. Vet att jag borde dricka nu, helst vätskeersättning men det har jag verkligen varken lust el ork till :(

Elin: hej! Skönt att du var ledig ändå under den värsta illamåendetiden! Brukar för många lätta efter v 12:)

Millan: förstår absolut att du vill få ett snitt även om det är underbart att föda vaginalt. Snitt har ju sina fördelar också :)

• DevilsDaughter

JJ85: Tror det kommer att gå jättebra för er på KUB! Det är väldigt ovanligt att det ger dåliga siffror. Du är ju ung också och inte i någon riskgrupp.
    Håller med om att illamåendet är såå jobbigt! Hur mår du under dagen? Jag har begränsat mitt matintag väldigt vilket känns jobbigt. Jag saknar att äta och att VILJA få i mig maten! Helst av allt vill jag inte äta alls, vill bara ligga nerbäddad i sängen och sova bort så mycket av tiden jag bara kan och gå upp regelbundet för att kräkas. Men har såå dåligt samvete mot man och barn så försöker verkligen vara med lite och få i mig mat för att klara av att vara uppe, men ärligt talat ligger jag större delen av dagen och det känns som en ond cirkel som jag inte kan komma ur. Vi har ju ändå fyra barn och jag märker att min man börjar tröttna nu. Måste försöka skärpa mig. 

Vi gjorde vårt NIPT i onsdags och det var helt underbart! Läkaren är så himla bra! Han är så engagerad och en riktigt jordnära person. Var så underbart att se bebisen på UL, trodde mer man bara skulle se en klump men såg ju huvud armar och benen som sprattlade så det var mkt mer än vi förväntade oss. Eftersom det var första gången vi såg bebisen så var det en lättnad att se att det faktiskt var något där. 

Någon här som önskar något särskilt kön? Vissa tycker ju det är förbjudet att tänka så, men de flesta känner ju ändå en liten önskan. Innan jag blev gravid så kände jag att det inte spelar någon roll. Har man en gång fött barn så vet man hur speciellt det är och då är könet ganska oviktigt egentligen. Dock har vi tre flickor och en pojke och märker nu att hela min omgivning verkligen tjatar in att de verkligen hoppas på en pojke nu. Även min man hoppas på det.
    Jag känner mig lite ledsen över detta då själva graviditeten och barnet är så speciellt för mig och det känns som att om det inte är en pojke jag väntar så kommer min omgivning inte att tycka alls att det är så roligt detta. Så har kommit på mig själv med att känna att jag verkligen hoppas på pojke för att jag vill känna att andra också ska glädjas över min graviditet och inte bara jag.. Hur skevt är inte det då det verkligen egentligen för mig inte spelar någon roll. Om två veckor får vi veta kön då vi får svaret på NIPT-testet. 

• DevilsDaughter

Hubbabubba: Såklart du får! Jag har BF i slutet av mars men är övertygad om att barnet kommer i april :) Funderade ett tag på att vara med i apriltråden men gjorde inte det. Men vet ju aldrig riktigt när barnet kommer. 

• DevilsDaughter

Amalian: jo jag känner igen ditt nick också! Ja kul att va med i samma igen!

Jag skrev ett långt inlägg igårkväll men det raderades och sen va jag för trött för att skriva om..

Jj85: tycker att du ska försöka att inte oroa dig över din ålder! Du är långt ifrån ökad risk pga åldern, men alltid oroar man sig över något och det hör väl liksom till ;).

Har varit i kontakt med läkare och detta tillståndet är inte farligt, bebisen tar det den behöver..

jag har också svårt för kött och äter det typ inte alls längre. Tråkigt..

Häxan: får jag fråga vad för piller du fått? Jag tar lergigan comp och de hjälper en del men mår fortfarande väldigt illa. Gällande att ta reda på kän.. Med de tre första barnen så tog vi inte reda på kön innan och tyckte att det var en enorm överraskning på förlossningen. Men när vi väntade fjärde tog vi reda på könet på kub v 12 och den förlossningen var ju minst lika underbar och det var en bra känsla att veta vad vi väntade. Insåg då att den där överraskningskänslan har man ju även om man vet vad det är. Precis efter förlossningen så är det alltid så mycket att ta till sig och tar man reda på könet innan så har man redan tagit till sig en sak. Mannen och jag var helt överens att ta reda på könet denna gången också. Tycker också det är kul att veta om det är pojknamn eller flicknamn man ska rikta in sig på. Ja och så allt som ska inhandlas också.

• DevilsDaughter

Inelg: såklart du får! Förstår att du bär på mycket oro med det du varit med om. Helt underbart att dagens metoder fungerar så bra! Blev du gravid på vanligt sätt de gånger du fick mf och ma? Hur kommer det sig att ni sedan gjorde ivf? Har du fått hjälpmedel för att få behålla denna gången? Du behöver såklart inte svara om du inte vill, förstår om du bara vill fokusera på graviditeten nu!

• DevilsDaughter

Jj85: tror deträcker att du typ får i dig ägg eller ngt annat med protein. Det är ju under en kort period antar att det kommer gå över snart. Är också köttälskare i vanliga fall.

Jessica: vad kul att du fick så bra siffror! Jag fick 1:1500 med tredje barnet, var orolig hela graviditeten för att det skulle vara något fel då siffrorna var högre än de som bara var baserade på min ålder. Var dock baserat endast på blodprovsdelen i kub få vårt landsting inte utför blodprovet. Med fjärde och nu femte barnet har vi sökt fosterdiagnostik utanför vårt landsting då det är så värdelöst här.

Inelg: tack för svaren. Häftigt att kunna bli gravid på fryst sådär! Fryses ägget ner direkt efter befruktning eller hur funkar det? Har du passerat där du fått ma förut? Får du tätare koller för att se så att allt står rätt till?

• DevilsDaughter

flikkan: Var med om precis samma med tredje barnet, efter 6 veckor ville jag veta hur det stod till och allt såg bra ut. Jag gick också och tänkte hela tiden att jag väntade missfall.
    Är det imorgon då du ska kolla?

• DevilsDaughter

Jj85: Ähh tycker du kan titta på vagnar och bilstolar så mycket du vill men kanske vänta lite med att köpa? Inhandlar man allt tidigt så blir resten av tiden väldigt dryg sen. 

Häxansurtant: Jag äter ju lergigan comp och har samma verkan som du beskriver. Idag fick jag även primperan utskrivet men har inte testat det ännu. Hur upplever du dem? Jag känner att lergiganen slutar verkar efter 3,5-4 timmar och då kommer krökningarna på besked.. Och jag mår ju aldrig bra utan mår ju fortfarande dåligt hela tiden.. Hur kombinerar du lergiganen och primperanen ? Mycket mycket av varje tar du varje dag?

• DevilsDaughter

Jj85: Min nästa milstolpe är 12+0 då missfallsrisken minskar betydligt. Nästa blir 20+0= halvvägs, nästa 24 veckor ca då bebis kan klara sig utanför magen ;) Man får ha lite delmål under graviditeten. När jag är gravid så blir jag lätt väldigt otålig och allt handlar om hur mkt som är kvar av graviditeten. 

Svar på tråden BF mars 2017