Inlägg från: kebabtallrik |Visa alla inlägg
  • kebabtallrik

Sova hela natten.

Vår grabb är nu 2.5 månad. Han somnar efter någon timmes skrikande och kämpande runt 22.00 på kvällarna, sen vaknar han runt 02.00 och 05.00 för mat för att sedan vakna för dagen mellan 07.00 - 09.00. 
    Tycker det funkar helt okej som det är nu, jag sover mellan 22 - 05 för att sedan låta frugan sova ostört mellan 05 - 11.00 innan jag börjar jobba. Dock ser vi fram emot lite vuxentid på kvällarna (hade grabben somnat 19 utan en timmes kämpande hade det varit gött) samt att kunna sova tillsammans igen. 

Vi är medvetna om att det kan ta ett tag till innan det händer men är bara intresserad av hur "det" hände för er? Gick det från en dag till en annan eller vad det en gradvis förbättring? Om det förstnämda, hur sov ert barn innan "det" hände? Hade vår grabb börjat skippa 02.00 matningen så hade ju saker blivit mkt lättare sömnmässigt=)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-06-25 21:29
    Och med "hela natten" menar jag nödvändigtvis inte att de aldrig vaknar på natten, men att de inte vaknar för mat. Med andra ord så räknar jag inte med 4åringar som kommer och kryper ner mellan föräldrarna t.ex.

• Svar på tråden Sova hela natten.
  • kebabtallrik
    amalie79 skrev 2016-06-26 10:10:03 följande:
    Er situation är ju toppen! Jag tycker vår son sovit mkt sedan ca 1-2 månader och då har han somnat mellan 23:30 och 01 och sovit 4-6 timmar. Nu är han snart ett halvår och sover oftast ungefär 22/23-05, mat och somnar om till 7:30 , sen ibland sover han en vända till. Och då får vi sova mycket mer än de flesta andra vi träffar med jämngamla barn.

Din fru verkar sova jättemycket, nu förutsätter jag ju iof att hon sover vid de tillfällen då sonen inte vaknar för mat. Då blir det 22-02, 4 timmar, typ halv tre- 5, 2 1/2 timme, och sen från 5-11. Det är ju halva dygnet.

Men hon kanske har svårt att sova däremellan? Har själv svårt för styckad sömn. Jag mådde bättre av att vara vaken med sonen till midnatt o ha sovmorgon än att lägga mig medan sambon var uppe på kvällen o sen vakna för mat
    ja, jag håller med, vi har det ganska bra jämfört med andra, speciellt frun:P Jag har fördelen att jobba hemifrån så styr mina tider själv, därav kan frun få sova ordentligt på förmiddagen. Hon har dock lite svårt att sova mellan måltiderna då vår grabb bökar/låter ganska mkt när han sover. Jag har sagt åt henne att använda öronproppar, vilket jag gör när jag tar över frampå småtimmarna, fungerar bra, man störs inte av bökandet men hör ändå om han vaknar. Men hon är rädd att hon ändå inte ska höra om det är något=)
  • kebabtallrik
    amalie79 skrev 2016-06-26 10:10:03 följande:
    Er situation är ju toppen! Jag tycker vår son sovit mkt sedan ca 1-2 månader och då har han somnat mellan 23:30 och 01 och sovit 4-6 timmar. Nu är han snart ett halvår och sover oftast ungefär 22/23-05, mat och somnar om till 7:30 , sen ibland sover han en vända till. Och då får vi sova mycket mer än de flesta andra vi träffar med jämngamla barn.

Din fru verkar sova jättemycket, nu förutsätter jag ju iof att hon sover vid de tillfällen då sonen inte vaknar för mat. Då blir det 22-02, 4 timmar, typ halv tre- 5, 2 1/2 timme, och sen från 5-11. Det är ju halva dygnet.

Men hon kanske har svårt att sova däremellan? Har själv svårt för styckad sömn. Jag mådde bättre av att vara vaken med sonen till midnatt o ha sovmorgon än att lägga mig medan sambon var uppe på kvällen o sen vakna för mat
    Tillägg till mitt svar ovan: 
    Så det är väl mer ett lyxproblem. Vi ser fram emot att kunna ha lite egentid på kvällarna samt att sova tillsammans igen=)
  • kebabtallrik

Vad oflyt många i tråden verkat ha. har för mig jag läst att 57% eller något liknande sover "hela natten" (8h) i sträck vid 6 månader.

• kebabtallrik
    Gravitation skrev 2016-06-26 14:46:02 följande:
    Jo tjena, var har du läst det?

Egentid, jo men ert barn är endast 2,5 månad!
    Har inte urlen sparad, men det var någon undersökning som var gjord på XXXX antal barn där man dokumenterade deras första levnadsår. Förstår dock inte vad som är så konstigt med det? Googla barns sömn så står det ju på varenda sajt att många barn sover genom natten vid 6 månader, och det måste ju bygga på något eller är det bara taget i luften?
  • kebabtallrik
    Vinterrosen skrev 2016-06-26 15:10:04 följande:

Egentid när barnet är 2,5 mån är nog bara att glömma. Men vid 4 mån kan man börja få till lite rutiner, men inte det lättaste.

Prioritera sömnen istället för egen tid, för egentid får ni senare när bebisen blir lite äldre.

Ta det lugnt, det kommer.

hehe jo vi har inte räknat med egentid på ett tag, tycker bara det är intressant att höra andras erfarenheter=)
Svar på tråden Sova hela natten.