Mammaresan skrev 2016-07-16 21:43:47 följande:
Tack. Kul att du gymmar! Vad kör du för något och hur ofta? Jag startade ju igång och har tränat på gymmet i ett par veckor (några veckor har det varit oftare än andra) men vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig nu. Vad kör du på gymmet? Kör styrketräning med vikter där, undrar om jag kan fortsätta öka på vikterna men vara lite extra lyhörd liksom.
Tack! Skönt att jag inte är ensam om att ha känt stick/hugg. Det är som du beskriver det mest obehagligt och försvinner lika snabbt som det kom.
Jag tränar styrketräning ca 4-5 ggr/v och har gjort sedan 2010 kör en eller två muskelgrupper per pass. Jag tränade styrketräning fram till v 38 förra graviditeten och anpassade passen både viktmässigt och intensitet ju längre tiden gick men satte pb då och då och ökade vikterna litegrann i början av graviditeten. Men då hade jag tränat i 2 år tidigare regelbundet innan jag blev gravid så min kropp klarade av det, dvs kroppen var van vid vikterna och tekniken.
Det många säger är att fortsätt med det som du känner går bra, undvik vissa pressövningar ju längre tiden går, och sluta träna renodlade magövningar som påverkar de raka bukmuskulaturen då delningen börjar (ca v 16). Men det känner du när det börjar bli obehagligt. Körde t ex inte latsdrag när bukmusklerna delade sig för jag tyckte det kändes obehagligt.
Har du tränat en del innan så kör på som det känns bra men modifiera passen allt eftersom. Har du nyligen börjat på gymmet så kör som meningen innan men satsa på bra kontakt, kontroll och teknink istället för att jaga vikter.
Egentligen är det inte en tid under graviditeten då man ska jaga vikter eller sätta pb men det beror väl lite på ens bakgrund.
Kan tipsa om sidan mamma.fit där det står mycket matnyttigt. Hur mina pass ser ut rent uppläggningsmässigt pass för pass skulle vara så långt att skriva här haha
Lycka till :)