Smileycat skrev 2016-08-06 04:05:03 följande:
När och hur berättar man för syskonen...?
Jobbigt, vi kommer förmodligen få frågor snart av folk runtomkring. Vill då inte ljuga.. Men vill ju att barnen ska veta före i så fall..
Jobbigt..
Jag började så fort jag plussade att förbereda barnen. Förhållandet med killen är ganska nytt och vi bor inte tillsammans..än. Började berätta att vi kommer vilja flytta ihop så småning om och att jag inte vet om det blir här eller i hus. Dom tycker om honom så det såg dom som positivt. Sa också att jag och Mr R är sugen på att skaffa en bebis, det tyckte dom också lät bra.
Sen väntade jag till nästa gång jag träffade dom och sa då att jag hade något att berätta. Att det är en bebis i min mage. "VAAAA, ÄR DET SANT!!!!" jublade dom. Kände också att snart börjar andra runt om prata om det. Men har också förklarat att barnet är yttepytte och att man aldrig vet om allt hamnar på rätt plats och om barnet inte blir friskt så slutar det växa. Men om allt blir rätt så kommer det en bebis i mars. Dom köper det helt och berättar själv till andra att om allt går bra så kommer det en bebis sen. =)
Jag förbereder alltid nya händelser här, så dom hinner vänja sig vid tanken. Skulle aldrig från ingenstans kunna bara släppa bomben att "Nu kommer det en bebis".