• Cyanea

gravid eller inte?

Om du hade ägglossning när du trodde och inte får plus på stickan är du mest troligt inte gravid. Symptom är tyvärr inget bra tecken på graviditet då så gott som alla kan bero på annat än graviditet. 

Du kan ju ha ägglossat senare än du trodde. I så fall kan mensen bli sen för att sedan komma några dagar efter beräknat eller så kan man plussa senare än "BIM". Kommer ingen mens i veckan - pröva att testa igen. 

Lycka till! 

• Cyanea
    Ahoo skrev 2016-08-02 12:42:19 följande:
    Hej!

Ursäkta sent svar!

Är på BIM + 22 nu. Tog ett gravtest för 1.5 vecka sen, negativt. Så lagt det på is att testa och vänta ut istället. Ska ha haft ägglossning nu och testat med stickorna som visat två streck i flera dagar.. Så vi ha kört på. Googlat men får inget riktigt svar om man kan ha ägglossning fast än man inte haft mens denna månad? Vet du?
    Tänk på att det oftast är två streck på testerna, även om de är negativa. Teststrecket ska vara minst lika starkt som kontrollstrecket eller starkare för att räknas som positivt. Har det varit det? 

Jajamen, det går toppen att ägglossa utan att ha haft mens. Lycka till :)
  • Cyanea
    AnonymEå skrev 2016-08-02 13:59:11 följande:

Kanske kan få lite hjälp här ?:) tog två test imorse direkt jag vaknade . Visade svaga streck men som syns i alla ljus å vinklar . Men eftersom det var så svagt å när jag hade tänkt på det tog jag ett till . Syndes ingenting alls på det . Testerna är från graviditetskoll. Kan det va så att hormonerna i morgonurinet var starkare eller är det deras test som e fel ?

hCG är oftast starkast i morgonurin, så ja - det är vanligt att bara plussa på morgonurin om det är väldigt tidigt. Testa igen om ett par dagar. Lycka till!
  • Cyanea

Jag ser svaga streck men är osäker på om det är plus eller inte. Som sagt - ge det ett par dagar och testa igen i morgonurin så bör det synas tydligare om du är gravid. 

• Cyanea
    SaraVandelay skrev 2016-08-02 17:03:37 följande:

Nu är det visst lite ihopblandning gällande olika test. För graviditetstest behöver strecket inte va lika starkt som teststrecket för att va positivt. Ett mkt svagt streck är också positivt. Gällande ägglossningstest är det först positivt när det är lika starkt eller starkare än kontrollstrecket. jag säger att de där testen visar på att du är gravid!!!

Det är ÄL-testerna jag skriver om som ska ha minst lika starka streck. Och det är två helt olika personer som frågar om ÄL-tester och som har lagt upp bilder på gravtest. Jag har svarat dem i olika poster. 
  • Cyanea
    Ahoo skrev 2016-08-03 07:40:32 följande:
    Tagit 4 test nu under perioden som jag ska ha haft ägglossning. Först va den ljus, senare på dagen mörkare och dagen efter mörkare än innan men inte lika starkt som kontrollstrecket. Och idag är det en streck som knappt syns. Så ha ingen aning om hur jag ska tolka det hela. Alla måste ju ha varit negativa då? Blir knäpp av allt detta.

Åh va bra! :)
    Ahoo skrev 2016-08-03 08:52:32 följande:
    Skulle ha ägglossning den 30 juli, och de är ju 4 dagar sen. Tog ett ägglossningstest imorse igen. Trodde inte det skulle bli ett streck men jo visst blev det de. Men kan ägglossningstest visa de så långt efter själva ägglossningen? Om den nu va? Nu kanske jag snurrar till allt men.. Vill så gärna tro att de kan vara en graviditet.
    Om strecket var lika starkt som kontrollstrecket eller ännu starkare har det visat positivt. Annars är det negativt, även om det är tydlig färg i teststrecket. Sen är ÄL-tester inte 100% säkra, man kan ägglossa trots att de inte visar fullt utslag och de kan visa fullt utslag utan att man ägglossar. Men det är en hint i alla fall :) 

ÄL-tester visar ofta dubbla streck resten av cykeln från det att man ägglossat tills man har mens. Det snappar upp flera olika hormoner, det är bland annat därför det kan visa positivt när man är gravid. Därför är det lika bra att sluta testa när man tror att ägglossningen varit, man kommer liksom förmodligen fortsätta få hyfsat starka streck i flera dagar till. 

Lycka till :) 

• Cyanea
    Ahoo skrev 2016-08-04 11:04:46 följande:
    Va på Gyn idag, testade positivt! :)
    Härligt, grattis! Då var det nog stegring eftersom du fick ägglossning. Lycka till nu :) 
  • Cyanea
    Helenahorn skrev 2016-10-02 12:01:54 följande:

Hej, jag har ett problem!

Jag har haft oskyddat sex med min pojkvän (då han kommit i mig) och har inte haft mens sen 96dagar tillbaka nu. Jag har haft ont i ryggen, fick en blödning i duschen som sedan försvann direkt, mått lite illa (typ som åksjuka) och varit extremt sötsugen, speciellt på choklad.

Jag gjorde ett hemmatest för ca 3 veckor sen och ett för 3-4 dagar sedan, men både visar negativt.

Så jag undrar ifall man ändå kan vara gravid eller att mensen är jätte sen? Är det någon som har fått ett sent +? Isåfall hur sent?

Är nämligen bara 16, fyller 17 snart, så skulle vilja veta snabbt ifall jag är gravid, för vet inte om jag ska göra abort eller inte.

Tacksam för svar!

Det är extremt ovanligt att inte plussa så här sent efter befruktning. I regel får man klart positivt test 14 dygn efter ägglossning. Du har ju testat betydligt senare än så, så då borde det vara lugnt. Mensen kan bli försenad av olika anledningar utan att något är fel. 

Ta gärna kontakt med din ungdomsmottagning så kan de förhoppningsvis hjälpa dig bättre med t.ex. preventivmedel och eventuellt göra ultraljud för säkerhets skull så man till 100% kan utesluta graviditet. 

Lycka till! 
Svar på tråden gravid eller inte?