• LeaAndersson44

Fråga till er veterinärer!

Hej!

Jag har länge grubblat över en fråga.
    Vi säger såhär, familjen Berg har en kanin som blivit lätt sjuk och behöver en operation. Det är enkel operation som inte tar över 10 minuter MEN problemet är att familjen inte har råd till en operation, de har bara råd till en avlivning. Du märker att familjen älskar sin kanin men att de inte har något annat val.
    Vad skulle ni veterinärer ha gjort? Avlivat kaninen eller gjort operationen gratis?

• Svar på tråden Fråga till er veterinärer!
  • Mackan87

Jag är inte själv veterinär så jag känner inte att jag ska/kan svara på din fråga,men är du själv veterinär eller kan mycket om kaniner? Behöver fråga någon om råd gällande en fritt gående halvvild kanin på vår gård men hittar inget bra på nätet :)

• LeaAndersson44
    Mackan87 skrev 2016-07-13 06:23:13 följande:

Jag är inte själv veterinär så jag känner inte att jag ska/kan svara på din fråga,men är du själv veterinär eller kan mycket om kaniner? Behöver fråga någon om råd gällande en fritt gående halvvild kanin på vår gård men hittar inget bra på nätet :)

Nej, tyvär
    Jag är ingen veterinär.
    Men om du vill så kan du ställa frågan här och vänta på svar:)
  • Mackan87

Ok va snällt att jag får klämma mig in på din tråd - tack! Vet egentligen inte mkt alls om kaniner.

Det är så att jag och sambon flyttade till ett hus i vintras, just efter den kallaste perioden (nedåt -30 grader). Detta hus hyr vi bara. Efter ett par veckor upptäcker vi att det bor en kanin under huset och efter lite detektivarbete får vi veta att de förra hyresgästerna hade en kanin som smet när de flyttat dit. Hur kaninen överlevde när det var som kallast är ett mirakel! Vi gav den sedan mat och vatten (och kunde även få klappa på honom när han var som hungrigast) och det märks att han känner sig rätt trygg med oss även fast han inte kan kallas tam. Hur som helst så har jag nu två frågor:

1) Av olika skäl skulle vi eventuellt vilja/vara tvingade att ta emot en katt. Förhoppningsvis behöver vi det inte eftersom vi inte vill flytta en vuxen katt inte bara en gång utan två, när vi sedan köper ett eget hus. Men hur kommer detta påverka kaninen? Är rädd att han blir skrämd.

2) När vi flyttar till eget hus är jag rädd att kaninen åter blir ensam utan någon som stödfodrar honom. Spontant vill jag ta med honom till nya huset men är rädd att han inte skulle klara sig på en ny, okänd plats. Vill inte sätta honom i bur! Hur ska vi göra?

• viseversa

Jag tror ingen jobbar gratis. Så den avlivas. Har ju hänt många gånger att älskade djur avlivats pga att ägaren inte har råd med operation. Även enkla operationer är dyra. Sen ska man inte ha djur om man inte har råd med den vård dom behöver enligt mig.,

• gahadas

En kanin hade jag avlivat hemma trots att jag hade råd med operation

• viseversa
    gahadas skrev 2016-07-13 08:28:42 följande:

En kanin hade jag avlivat hemma trots att jag hade råd med operation

Det var inte frågan. Hade du avlivat ett djur själv hemma är det för det första knappast lagligt och sen snackade vi om ett älskat djur och du skulle inte älskat ditt djur om du gjort så trots att du haft råd med operation. Så vad ditt inlägg tillförde tråden förstår jag knappast.
  • gahadas
    viseversa skrev 2016-07-13 08:54:25 följande:
    Det var inte frågan. Hade du avlivat ett djur själv hemma är det för det första knappast lagligt och sen snackade vi om ett älskat djur och du skulle inte älskat ditt djur om du gjort så trots att du haft råd med operation. Så vad ditt inlägg tillförde tråden förstår jag knappast.
    Klart det är lagligt, varför skulle det inte vara det?

Har avlivat både hund, katt och kanin hemma. Klart det är sorgligt när husdjur dör, men det går snabbt och smärtfritt och djuren får vara trygga i sin hemmiljö.

Klart jag älskat mina husdjur, men jag är också praktisk.
  • viseversa
    gahadas skrev 2016-07-13 09:38:58 följande:

Har avlivat både hund, katt och kanin hemma. Klart det är sorgligt när husdjur dör, men det går snabbt och smärtfritt och djuren får vara trygga i sin hemmiljö.

Hur avlivar du dom då?
  • Harvester

Det finns många personer som har djur fast de inte har råd och det finns många av dem det är synd om.

Om jag skulle ge alla dem gratis vård skulle jag inte kunna försörja min familj.

Bara för att man jobbar med vård innebär det inte att man kan/vill jobba gratis, blir sjukt irriterad på den inställningen. "Men ni måste ju hjälpa mig, han är sjuk" och sen tycker folk att deras ekonomiska problem är något vi ska lösa åt dem...

Tycker ni att affären ska ge er mat, bensinmacken ge ut bensin, servitrisen dra av servisavgiften osv för att ni har ont om pengar också?

Nu är jag inte privatpraktiserande så jag får inte ge gratis vård och det är väl tur det eftersom jag ändå skulle ha svårt att säga nej till gråtande djurägare.

För övrigt är det ett brott mot djurskyddslagen att avliva djur hemma om man saknar utbildning för att göra det.

• viseversa
    Harvester skrev 2016-07-13 09:57:24 följande:

Det finns många personer som har djur fast de inte har råd och det finns många av dem det är synd om.

Om jag skulle ge alla dem gratis vård skulle jag inte kunna försörja min familj.

Bara för att man jobbar med vård innebär det inte att man kan/vill jobba gratis, blir sjukt irriterad på den inställningen. "Men ni måste ju hjälpa mig, han är sjuk" och sen tycker folk att deras ekonomiska problem är något vi ska lösa åt dem...

Tycker ni att affären ska ge er mat, bensinmacken ge ut bensin, servitrisen dra av servisavgiften osv för att ni har ont om pengar också?

Nu är jag inte privatpraktiserande så jag får inte ge gratis vård och det är väl tur det eftersom jag ändå skulle ha svårt att säga nej till gråtande djurägare.

För övrigt är det ett brott mot djurskyddslagen att avliva djur hemma om man saknar utbildning för att göra det.

Precis det jag sa. Men personen ovan påstår att man visst får avliva djur själv. Skrämmande hur okunniga vissa är.
  • viseversa

Och JO det är olagligt.
  • Mackan87

Håller helt klart med om att det är bättre för djuret att vara i sin hemmiljö vid avlivning. Vi har avlivat flera hästar hemma på gården tex, men då har vi tagit ut en veterinär som gjort det eftersom vi själva inte har varken kunskapen att avliva eller den känslomässiga förmågan att ta livet av en kär familjemedlem.
  • gahadas
    viseversa skrev 2016-07-13 10:06:02 följande:
    Och JO det är olagligt.
    Nej det är det inte. Nackskott med hagel
  • Harvester

Här är de regler som gäller (kopierat från Jordbruksverkets hemsida):

Avlivning av andra sällskapsdjur

Du som har djur är skyldig att låta avliva svårt sjuka och skadade djur så snabbt som möjligt om de inte är behandlingsbara. Avlivning av djur ska ske på ett sätt som gör att djuret inte utsätts för onödigt lidande.

Du måste välja en avlivningsmetod som antingen omedelbart dödar djuret eller som gör att djuret blir medvetslöst och dör innan det återfår medvetandet. Djur som är skadade, har svårt att gå eller röra på sig ska avlivas på plats utan att först flyttas. Om veterinären snabbt kan komma till djuret slipper djuret lida under transport till veterinärklinik.

Metoder för avlivning

Den vanligaste metoden att avliva sällskapsdjur är att låta en veterinär avliva djuret genom en överdos av narkosmedel. För flera sällskapsdjur finns andra metoder som är tillåtna, dock endast under förutsättning att den person som genomför avlivningen uppfyller kompetenskraven. Du får bara avliva ditt djur själv om du är väl förtrogen med den aktuella avlivningsmetoden.

Läs mer om de bestämmelser som gäller vid avlivning i Jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd om slakt och annan avlivning av djur som du hittar till höger.

Här kan du läsa mer om hur du ska ta hand om döda djur efter avlivning.

Huvudskott

10 § Hundar och katter som har skadat sig eller av annan anledning har en kraftigt inskränkt rörelsefrihet får avlivas i enlighet med nedanstående tabell. Även katter som har fångats i fälla får avlivas i enlighet med nedanstående tabell.

Hundar och katter får avlivas med kulvapen eller hagelgevär, som är tillåtna för jakt eller avlivningsändamål, i enlighet med kraven i nedanstående tabell. Djuret ska skjutas så att hjärnan träffas och skadas på ett sådant sätt att djuret omedelbart förlorar medvetandet. Medvetandet får inte återkomma.

Svar på tråden Fråga till er veterinärer!