Inlägg från: Harvester |Visa alla inlägg
  • Harvester

Fråga till er veterinärer!

Det finns många personer som har djur fast de inte har råd och det finns många av dem det är synd om.

Om jag skulle ge alla dem gratis vård skulle jag inte kunna försörja min familj.

Bara för att man jobbar med vård innebär det inte att man kan/vill jobba gratis, blir sjukt irriterad på den inställningen. "Men ni måste ju hjälpa mig, han är sjuk" och sen tycker folk att deras ekonomiska problem är något vi ska lösa åt dem...

Tycker ni att affären ska ge er mat, bensinmacken ge ut bensin, servitrisen dra av servisavgiften osv för att ni har ont om pengar också?

Nu är jag inte privatpraktiserande så jag får inte ge gratis vård och det är väl tur det eftersom jag ändå skulle ha svårt att säga nej till gråtande djurägare.

För övrigt är det ett brott mot djurskyddslagen att avliva djur hemma om man saknar utbildning för att göra det.

• Harvester

Här är de regler som gäller (kopierat från Jordbruksverkets hemsida):

Avlivning av andra sällskapsdjur

Du som har djur är skyldig att låta avliva svårt sjuka och skadade djur så snabbt som möjligt om de inte är behandlingsbara. Avlivning av djur ska ske på ett sätt som gör att djuret inte utsätts för onödigt lidande.

Du måste välja en avlivningsmetod som antingen omedelbart dödar djuret eller som gör att djuret blir medvetslöst och dör innan det återfår medvetandet. Djur som är skadade, har svårt att gå eller röra på sig ska avlivas på plats utan att först flyttas. Om veterinären snabbt kan komma till djuret slipper djuret lida under transport till veterinärklinik.

Metoder för avlivning

Den vanligaste metoden att avliva sällskapsdjur är att låta en veterinär avliva djuret genom en överdos av narkosmedel. För flera sällskapsdjur finns andra metoder som är tillåtna, dock endast under förutsättning att den person som genomför avlivningen uppfyller kompetenskraven. Du får bara avliva ditt djur själv om du är väl förtrogen med den aktuella avlivningsmetoden.

Läs mer om de bestämmelser som gäller vid avlivning i Jordbruksverkets föreskrifter och allmänna råd om slakt och annan avlivning av djur som du hittar till höger.

Här kan du läsa mer om hur du ska ta hand om döda djur efter avlivning.

Huvudskott

10 § Hundar och katter som har skadat sig eller av annan anledning har en kraftigt inskränkt rörelsefrihet får avlivas i enlighet med nedanstående tabell. Även katter som har fångats i fälla får avlivas i enlighet med nedanstående tabell.

Hundar och katter får avlivas med kulvapen eller hagelgevär, som är tillåtna för jakt eller avlivningsändamål, i enlighet med kraven i nedanstående tabell. Djuret ska skjutas så att hjärnan träffas och skadas på ett sådant sätt att djuret omedelbart förlorar medvetandet. Medvetandet får inte återkomma.

Svar på tråden Fråga till er veterinärer!