Inlägg från: Mackan87 |Visa alla inlägg
  • Mackan87

Fråga till er veterinärer!

Jag är inte själv veterinär så jag känner inte att jag ska/kan svara på din fråga,men är du själv veterinär eller kan mycket om kaniner? Behöver fråga någon om råd gällande en fritt gående halvvild kanin på vår gård men hittar inget bra på nätet :)

• Mackan87

Ok va snällt att jag får klämma mig in på din tråd - tack! Vet egentligen inte mkt alls om kaniner.

Det är så att jag och sambon flyttade till ett hus i vintras, just efter den kallaste perioden (nedåt -30 grader). Detta hus hyr vi bara. Efter ett par veckor upptäcker vi att det bor en kanin under huset och efter lite detektivarbete får vi veta att de förra hyresgästerna hade en kanin som smet när de flyttat dit. Hur kaninen överlevde när det var som kallast är ett mirakel! Vi gav den sedan mat och vatten (och kunde även få klappa på honom när han var som hungrigast) och det märks att han känner sig rätt trygg med oss även fast han inte kan kallas tam. Hur som helst så har jag nu två frågor:

1) Av olika skäl skulle vi eventuellt vilja/vara tvingade att ta emot en katt. Förhoppningsvis behöver vi det inte eftersom vi inte vill flytta en vuxen katt inte bara en gång utan två, när vi sedan köper ett eget hus. Men hur kommer detta påverka kaninen? Är rädd att han blir skrämd.

2) När vi flyttar till eget hus är jag rädd att kaninen åter blir ensam utan någon som stödfodrar honom. Spontant vill jag ta med honom till nya huset men är rädd att han inte skulle klara sig på en ny, okänd plats. Vill inte sätta honom i bur! Hur ska vi göra?

• Mackan87
    gahadas skrev 2016-07-13 09:38:58 följande:

Klart det är lagligt, varför skulle det inte vara det?

Har avlivat både hund, katt och kanin hemma. Klart det är sorgligt när husdjur dör, men det går snabbt och smärtfritt och djuren får vara trygga i sin hemmiljö.

Klart jag älskat mina husdjur, men jag är också praktisk.

Håller helt klart med om att det är bättre för djuret att vara i sin hemmiljö vid avlivning. Vi har avlivat flera hästar hemma på gården tex, men då har vi tagit ut en veterinär som gjort det eftersom vi själva inte har varken kunskapen att avliva eller den känslomässiga förmågan att ta livet av en kär familjemedlem.
Svar på tråden Fråga till er veterinärer!