• omentimme

Fiasko till möhippa

Jag ska försöka fatta mig kort. Jag blev kidnappad häromdagen och hade verkligen sett fram emot min hippa. Hade undanbett tre saker som verkligen gör mig obekväm och ger mig äkta ångest:

höjder, strippor/naket, och förnedring. Jag tycker inte sådant är kul och höjder kan få mig att svimma. 

Mina tre tärnor höll i planeringen och ärligt talat har det bara varit kaos från början då de kommit till mig så fort de ansett att något betett sig dåligt, istället för att ta de med varandra. Till slut fick jag ryta till att jag inte ville ha med detta att göra, att jag ville ha det som en överraskning, trots mitt ordentliga kontrollbehov. Allt det här handlar om två av mina bästa vänner, som ska vara mina tärnor. Den tredje gjorde så gott hon kunde men blev nedröstad. Mina två vänner har tidigare inte umgåtts frekvent, men nu är det som att de är oskiljaktiga och jag blir så ledsen. 

Jag upplever inte att jag betett mig dåligt på något sätt innan möhippan, jag har varit väldigt förstående och glad kring allt, men håll fast vid mina tre punkter; höjder, strippor/naket och förnedring. Gör vad helst vi annars vill! Jag hade fått önska och "fantisera" om vad jag ville göra och hade då sagt; bara jag får umgås med er, men spa hade varit mysigt och få träffa mina vänner liksom. Tilläggas ska är också att jag inte dricker sprit, för det funkar inte, och jag tycker att det är äckligt. Nu till själva händesleförloppet.

De kidnappade mig på jobbet och började med att tvinga i mig ett glas vodka... Inget att blanda med, fick skölja ner med vin. Jag kände att jag inte vlle vara en party pooper som inte gick med på vad de sa för jag var säker på att de ändå inte hade gått över gränsen med mina tre punkter. 

När vi kommer till platsen där möhippan ska hållas, 8 timmar senare, är jag odrägligt full. Jag försökte säga ifrån, några av mina vänner försökte säga ifrån för min skull, men det fanns ingen mercy alls. Då hade jag hunnit med några till glas vodka, och väldigt mycket vin. 
    In kommer en naken man. Helt, främmande naken. Vi ska tydligen måla av honom, och fine, lite kroki har jag ju inte dött av. Men det spårade ju ur därefter. Mina tärnor hade planerat att han - helt naken - skulle utföra aktiviteter med mig. Vi skulle smälla fem ballonger mellan oss, alltså trycka oss mot varandra, vi skulle gå skottkärra runt i vardagsrummet, skulle hålla om varandra och hoppa runt i vardagsrummet, skulle stå i sexpositioner och de andra skulle måla av oss och sedan skulle jag måla honom med fingerfärg. Då hetsade mina två bästa kompisar mig att måla hans snopp. Det vägrade jag, jag rör inte andra mäns könsorgan. Han hade dessutom börjat få erektion och jag ville i ärlighetens namn bara dö. När min fästman fick reda på det gick han i taket, och säga vad en vill om det, men jag hade heller inte blivit så glad om han vart tvungen att måla fingerfärg på en naken brud på sin svensexa. Jag försökte som sagt hålla minen och hade jag inte varit så full så hade jag aldrig gått med på det och crashat allt redan innan det hade börjat. Vaknade dagen efter och hade vita, suspekta fläckar på mina byxor och det kändes bara ännu värre. De snackade bara om hur mycket han måste älskat att få visa upp sig, att han säkert varit inne på toaletten och onanerat under tiden osv. 

Dag två, jag fick göra en jätterolig sånginspelning och var så glad, men de söp mig under bordet, och jag kunde inte vara med på finalen; festa med kändisar på en jättenice klubb där de hade fixat VIP, fyrverkerier och allt för mig. Kunde inte vara med för jag hann bli bakis innan det var dags att gå (14 timmar efter att de hade börjat tvinga i mig vodka igen). Förstod att inte alla kunde skippa detta då det redan var fixat och betalt för, men mina två bästa vänner gick alltså ut. Bad inte om ursäkt för att de hällt i mig vodka och 55% shottar under dagen. Är inte så mycket för att festa, men då jag efter fick höra att det var en "HEEEELT MAGISK KVÄLL, DU SKULLE VART MED, SÅ HIMLA DRÖMMIG, KAN DU FATTA, BÄSTA KVÄLLEEEEN!", så kändes det väldigt jobbigt och jag kände mig väldigt väldigt... åsidosatt och nedprioriterad, att jag skulle få höra att jag missat festen of their lives liksom, att jag inte var där. Jag bad att få åka hem tidigare då de flesta trillat in vid klockan 5-6 på morgonen och jag vaknade vid 8-9, efter att ha sagt ifrån kring det här med att det var "den bästa kvällen", för jag tyckte det kändes så tråkigt att få det uppkört i ansiktet. Då var det jag som var elak för att "jag inte vill att mina vänner ska få vara glada", "jag vill inte att mina vänner ska få ha kul." Och jag fick absolut inte åka hem tidigare, för vi skulle ju äta myslunch. Slutade med att de sov till 14 och därefter inte kunde fungera för att de var arga på mig, jag var irriterad på dem och jag drog iväg med en annan kompis och hittade på nåt, för att de var så fruktansvärt bakis och trötta. 

Min slutsats är att möhippan var ett event för dem, inte för mig. Det gick ut på att förnedra mig, att jag skulle göra och säga roliga saker pga att jag var så full, att jag skulle bära runt en sexdocka på stan. Ingenstans fanns tanken att det kanske var roligare för mig att minnas min möhippa. Nu minns jag inte mycket mer än det allra värsta, och att jag missade halva hippan för att jag hann bli bakis innan det var dags att festa. Vet inte alls vad jag ska göra med allt det här, bröllopet är nästa vecka men jag har bara gråtit konstant i två dagar. Vill inte ha dem där, min sambo vill inte ha dem där. Vet inte vad vi ska göra. 

• Svar på tråden Fiasko till möhippa
  • Anonym (undrar)
    Ascendere skrev 2016-07-26 15:14:43 följande:
    Jobbigt, gissar jag. Kontrollfreaks kan ju också vara rätt jobbiga själva till exempel mot sina kollegor, och det är väl där någonstans komiken uppstår, kontrollfreaket som normalt försöker kontrollera allt och alla tappar själv kontrollen, liksom. 

Men visst, jag köper att det sammantaget var jobbigt för TS, tror dock hon kommer att kunna skratta åt det om några år.
    Okej. Du förstår tydligen inte så jag ska försöka förklara.

Att vi är kontrollfreaks är just för att det känns extra illa för oss att förlora kontrollen, mot vad det gör för en "normal" person. Att bli fråntagen kontroll känns värre för oss än för andra. Någon med litet behov av kontroll kanske kan skaka en sådan här händelse av sig. Ett kontrollfreak kan inte det.

Att utsätta någon för det den är rädd för - oavsett om det är djupt vatten, höga höjder, spindlar eller brist på kontroll - och sedan skratta åt att personen far illa är otroligt elakt.

Har man problem med ett kontrollfreak på arbetsplatsen så är det där man ska ta tag i problemet. Det är inte okej att hämnas genom att plåga personen.
  • molly50
    Ascendere skrev 2016-07-26 13:49:49 följande:
    Nej alltså, jag menar inte att mobba ts, och visst kan jag hålla med om att vännerna varit taskiga, men hela situationen är ändå väldigt dråplig, ts vill ha en lugn dag på spa med vännerna och får istället dricka ren vodka och tafsa på en naken krokimodell med erektion, någonstans i spänningsfältet mellan dessa två ytterligheter, eller mellan önskan och verklighet om man så vill, uppstår komiken. 

Sedan kan jag inte förneka att det även finns något tilltalande i att se ett kontrollfreak för en gångs skull helt förlora kontrollen och tvingas konfrontera helt nya utflippade situationer där hon normalt inte skulle ha hamnat. 
    Du kanske kan se komik i det TS vänner gjorde. Men det kan uppenbarligen inte TS.
    Därför tycker jag att det är onödigt med sådana kommentarer där man försöker lyfta fram någon slags komik i det hela.
    Jag har humor. Det är inte det.
    Men jag ser ingen humor i att förnedra någon annan mot hennes vilja.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Påven Johanna skrev 2016-07-26 15:19:57 följande:
    Ja, det var också larvigt, faktiskt helt i linje med att inte ta en vuxens största privilegium i akt och själv bestämma vad man vill dricka och inte och vilka snoppar man vill titta på - och eventuellt måla - och inte. 

Jag undrar hur tydlig ts egentligen varit med sina önskemål från början. Ja, jag vet att det står att hon undanbett sig höga höjder, naket och förnedring men det är inte utan att jag ställer mig tvekande till hur klart hon förmått förmedla detta i och med att hon inte ens kan säga nej till att dricka sprit hon inte vill ha. Kanske trodde de likaledes barnsliga väninnorna att hon inte menade så mycket med sina villkor/önskemål heller. Dessutom var ju ts med på dag 2 trots att dag 1 innehöll både sprit och naken karl. Kanske var besvikelsen trots allt inte så stor som den senare, innan trådstarten, blev. 
    Det vet vi visserligen inte. Det är sant.
    Men oavsett vilket så säger TS att hennes vänner visste vad hon inte ville bli utsatt för på sin möhippa. Men de respekterade ändå inte det.
    Och att supa någon under bordet så de inte minns något är inte ok oavsett.
    Att TS inte var med dag 2 var ju för att hon var så bakfull.
    Mattias och Hannah.
  • Tecum
    molly50 skrev 2016-07-26 16:34:05 följande:
    Du kanske kan se komik i det TS vänner gjorde. Men det kan uppenbarligen inte TS.
    Därför tycker jag att det är onödigt med sådana kommentarer där man försöker lyfta fram någon slags komik i det hela.
    Jag har humor. Det är inte det.
    Men jag ser ingen humor i att förnedra någon annan mot hennes vilja.
    Bra skrivet!
  • elin1989
    Ascendere skrev 2016-07-26 15:14:43 följande:

Jobbigt, gissar jag. Kontrollfreaks kan ju också vara rätt jobbiga själva till exempel mot sina kollegor, och det är väl där någonstans komiken uppstår, kontrollfreaket som normalt försöker kontrollera allt och alla tappar själv kontrollen, liksom. 

Men visst, jag köper att det sammantaget var jobbigt för TS, tror dock hon kommer att kunna skratta åt det om några år.

Men nu var det ju hennes möhippa? Det ska väl ändå vara roligt för bruden, inte för andra som något sorts antropologiskt experiment...
  • elin1989

Om TS sa ifrån ordentligt innan att hon verkligen inte ville ha naket eller förnedring och vännerna valde att göra det ändå så skulle jag skippa de vännerna från och med nu och de skulle inte vara bjudna till bröllopet. Om de inte förstod att TS menade allvar med att hon inte ville ha den typen av aktiviteter så kanske man får ha lite överseende. Om TS väljer att dricka ren vodka så är det hennes eget val dock tycker jag, om de nu inte faktiskt fysiskt tvingade henne. Ingen kan ju hälla i en vuxen person vodka om de inte godkänner det själva.

• Påven Johanna
    molly50 skrev 2016-07-26 16:40:23 följande:
    Det vet vi visserligen inte. Det är sant.
    Men oavsett vilket så säger TS att hennes vänner visste vad hon inte ville bli utsatt för på sin möhippa. Men de respekterade ändå inte det.
    Och att supa någon under bordet så de inte minns något är inte ok oavsett.
    Att TS inte var med dag 2 var ju för att hon var så bakfull.
    Man kan inte supa någon under bordet som inte själv vill dricka sprit. Och ts var med dag 2, hon missade däremot vad hon kallar finalen av dagen för att hon själv druckit för mycket. Det är det som är min poäng. 

Med mindre än att ts var fastbunden och fick vodkan i sig genom tratt så blev hon inte tvingad. Det är oerhört larvigt att påstå något sådant. Hon blev erbjuden sprit och valde att dricka den.
  • Ascendere
    elin1989 skrev 2016-07-26 16:56:31 följande:

Men nu var det ju hennes möhippa? Det ska väl ändå vara roligt för bruden, inte för andra som något sorts antropologiskt experiment...

Jag förstår att det inte var roligt för ts. Jag tyckte dock den absurda situationen bjöd på en massa komiska poänger. Visserligen på ts bekostnad, men fortfarande roligt dock. Men tråkigt för ts.
  • nernu

Jag förstår att du är ledsen och det är riktigt riktigt dålig stil. Beroende på hur intresserad du är av att behålla vänskapen i framtiden hade jag nog valt att säga att de inte är välkomna på festen.

MEN varför i hela friden drack du spriten? Du är en vuxen människa??? Att de hetsade dig är absolut ingne ursäkt. Pinsamt...

Svar på tråden Fiasko till möhippa