• finee

IVF med start i september 2016

Hej på er!

Tänkte först att jag inte passade in i tråden eftersom planen var FET nu i augusti (och det är en septembertråd). Men eftersom min mens kom igår så kommer jag antagligen få utslag på ÄL-stickan en måndag. Det betyder att jag inte kan sätta in vår blastocyst sex dagar senare eftersom det är en söndag och kliniken är söndagsstängd. Så förmodligen blir det FET i september istället och då kanske jag kan vara med i den här septembertråden i alla fall! (Om det inte blir ÄL fel dag igen, har 28 el 29 dagars cykel). Egentligen hoppas jag ju att ÄL inte ska komma då den brukar, så att det ändå kan bli FET nu i augusti... men, men.

Det är i alla fall min första FET. Har tre blastocyster i frysen. Gjorde första IVF:en i maj. Plussade, men fick ett mycket tidigt missfall/kemisk graviditet. Blev helt knäckt och känner mig orolig att det aldrig ska funka. Vi är oförklarligt barnlösa och jag är rädd att det ska vara något immunproblem.

Hoppas att vi alla här inne ska lyckas! Kram <3

• finee
    Sjöblomman skrev 2016-08-10 20:08:16 följande:

Välkommen!

Håller tummarna för att ÄL kommer när du vill.

Och så klart att det ska bli plus.

Tack! Håller tummarna för plus för dig också!!
    FruA78 skrev 2016-08-10 21:10:55 följande:

Beklagar missfallet. Har haft tre missfall i rad nu och även om vi sett hjärtat slå två gånger så har det ändå slutat i missfall. Orkar verkligen inte med mer missfall nu. Har gjort en missfallsutredning men ännu inte fått svar. Om de inte hittad något fel så tror jag det beror på immunförsvaret, är också oförklarligt barnlös. Kommer försöka få vara med i intralipidstudien hos Ivfklinken i Falun. Men behöver då byta klink och ev. betala själva. Har bara gjort ett ivf försök via landstinget och har två till försök kvar samt 5 blastocyster i frusen. Håller tummarna att det ska gå hela vägen för oss.

Verkligen tråkigt att höra att du fått flera missfall. Hoppas det går vägen detta försök. Så jobbigt att inte veta vad som felar, när det är oförklarigt. Ska ni byta klinik redan nu i september, eller kör ni något landstingsfinansierat till?
  • finee
    FruA78 skrev 2016-08-10 22:26:52 följande:

Tack så mycket. Vi ska till vår klink den via landstinget den 19/8 för att se vad de kan erbjuda för medicinering. Om de endast erbjuder progresteron så kör vi inget FET utan kommer då vända oss till Falun. Så vi får se om det blir FET eller ett nytt IVF försök. Fick min första mens efter missfallet i måndags så om det blir ett helt nytt försök börjar jag i början av september. Körde korta programmet sist och det fungerade bra. Kommer ni köra ostimulerat FET?

Ok. Hoppas er klinik kan erbjuda vad ni vill ha så att ni slipper betala själva.

Vi kommer att köra ostimulerat FET.
  • finee
    Filli89 skrev 2016-08-15 10:40:56 följande:

Jag vet inte så jätte mkt kring resultatet men har en nära vän som tror på det väldigt mkt. Hon la ner upp till 6000 kr inför sitt sista landstingsfinanserade försök och blev gravid halvs vägs nu. Jag vet inte om det är det som hjälpt Dock: men hon var även inne på temperaturen i livmodern att äta och dricka varmt osv. Fick en bok av en henne som

Heter the infertlity cure, handlar om allt mellan vad man ska äta,dricka, njurar,lever,luteal fas, endometrios, pco/s, ja du allt möjligt.

Har dock inte läst i den för jag har insett att Ju mer kunskap ja får om vad som eventuellt kan vara fel på ens kropp desto sämre mår jag. Men kolla in den boken där står det även om akupunktur.

Känner VERKLIGEN igen mig i det där att må sämre ju mer man läser om potentiella fel man kan ha som orsakar ens barnlöshet. Vi är oförklarligt barnlösa och jag "nappar" på allt, och blir att må väldigt dåligt. Så nu har jag försökt att inte läsa något mer. För att spara energi...

Grattis till lyckat äggplock förresten! Nu håller vi tummarna för att de befruktas bra och delar sig fint
  • finee
    Filli89 skrev 2016-08-15 18:43:34 följande:

Ja Gud Ja, har insett det mer o mer ju längre tid de tagit att bli gravid, läser man en massa som mår psykiskt dåligt av. Ibland känner ja BA att min kunskap om vissa saker går emot mig och mitt välmående därför vill jag inte tex sätta mig för mkt in i allt detta med imunförsvaret tex, kan bara tänka mig huvudvärken när man inser att de aldrig tar slut.

Kännet helt samma. Jag har aktivt INTE satt mig in gällande immunförsvaret. Vet att jag inte kommer orka åka till Aten. Men sedan nu en period under sommaren råkade jag ändå googla lite, och fick naturligtvis panik. Ångrar mig! Så nu är det läsförbud gällande immunförsvaret! Är ni också oförklarligt barnlös? Tänker att för min del har det tyvärr spelat roll gällande det här att söka massa information. Eller inte, kanske hade jag gjort samma oavsett..?
  • finee
    Tatami skrev 2016-08-23 16:50:07 följande:

Ja jätteskönt! Dock besviken över att det andra embryot "dog" sen imorse, så inget till frysen.

Lång historia, som även har att göra med mitt första, avbrutna, ivf-försök. Verkar som läkarna på kliniken är lite oense om ett visst hormonvärde (prolaktin), som de dessutom tycker olika om i Sverige jämfört med Danmark. När folk säger så olika saker så är jag typen som tar reda på saker själv. Eftersom det handlade om ett proteins funktion och jag forskar på proteiners funktion så läste jag på. Min gyn hemma sa dessutom att mitt måttligt förhöjda värde inte var ett problem i sig, eftersom det inte orsakade några biologiska symtom. Jag betalade för ett paket om 3 ivf. Jag frågade innan om de skulle kåta mig göra 3 ivf utan att strula igen, och de sa ja. Nu idag fick jag höra att jag inte får göra fler försök utan läkarintyg. Det blir nog inte så svårt att fixa, men hela grejen minskar min tillit till dem som klinik.

Jag tar Lutinus, progesteron-vaggisar, var 8:e timme. Det är nog rätt vanligt.

Så jobbigt när man hör olika! Man vet inte vad man ska tro. Jag hade väldigt högt prolaktinvärde, men absolut inga som helst symptom av det. Men jag fick medicinera ned prolaktinet innan vi fick starta med IVF nu i våras. Har jag förstått det rätt att du fått köra på med IVF trots förhöjt värde, bara för att du inte har några symptom på förhöjt prolaktin?

Håller tummarna att ni inte behöver fler försök
  • finee
    Tatami skrev 2016-08-24 00:53:13 följande:

Ja visst är det jobbigt. Det är i såna lägen det är skönt att kunna litegrann själv och veta vilka man ska prata med. Mitt prolaktin var bara lite förhöjt, precis över gränsvärdet. Och inga symtom. Till ganska nyligen har man gjort ett till test vid högt prolaktin utan symtom som kallas makroprolaktin, men tydligen gör man inte det längre. Men det är så att prolaktin ibland kan vara falskt högt och det har skrivits en del i vetenskaplig litteratur om just prolaktin och utvärdering vid ivf.

Jah fick köra ändå. Både för den första läkaren jag träffade i Danmark och för min svenska gyn och hans kollegor som han rådfrågade.

Hur upptäckte du att du hade högt prolaktin?

Jag har också läst om det där med makroprolaktin. Typ att man har högt värde men att det är biologiskt inaktivt. Tänker att det passar in på mig. Jag hade jättehögt (91, mätt med den skalan där det ska ligga mellan 3-23), men absolut INGA symptom. Det upptäcktes under själva IVF-utredningen. Men eftersom jag inte hade några symptom av det så trodde inte läkaren att det kunde förklara barnlösheten. Ev kunde det göra det liite svårare för embryot att fästa, men det var ganska oklart. Kunskapsläget verkar inte helt klart, tolkar jag det som då.
  • finee
    Tatami skrev 2016-08-24 21:15:27 följande:

91 är ju ganska högt. Jag tog tre prover, som låg i intervallet 34-42 på samma skala. Så du har ju klart högre än jag då, men min gyn i Sverige sa iaf att man normalt inte mäter prolaktin på kvinnan i samband med fertilitetsutredning om det inte finns biologiska symtom (som oregelbunden mens/utebliven ägglossning tex).

Det råder som du säger informationsbrist och det beror på att man inte forskat tillräckligt på prolaktin och fertilitet. Det jag hittade i vetenskapliga artiklar var att förutom det uppenbara problemet med utebliven ägglossning så kunde slemhinnan vara för tunn för att vara fruktsam för ägget, och det kan påverka ni permalink på östrogen. Båda dessa saker går att kontrollera. Är de ok borde alltså inte högt prolaktin i sig vara ett problem för fertilitet. Däremot kan det vara dåligt på andra sätt så det är såklart bra att kolla upp. Men jag fokuserade på fertilitet när jag sökte i litteraturen.

Jaha, ok. Får du dessa saker kontrollerade? På vilket sätt i så fall?
  • finee

Hej alla! Jag har precis fått minus efter ostimulerat FET (tog bara Lutinus, men slutade med dem vid minus på stickan, innan mensen kommit). Är det någon som vet om man kan göra ett till FET direkt i nästa cykel, vud nästa ÄL om typ två veckor? Eller måste man vänta en cykel?

Grattis till er som plussat! Håller tummar för er som är mitt i försök just nu och hoppas att ni lyckas

• finee
    Sjöblomman skrev 2016-09-03 14:21:17 följande:

Tråkigt att höra!

Ja, du kan göra fet direkt i nästa cykel. De brukar vilja gör ett VUL först för att se att det ser bra ut.

Åh vad skönt att höra! Även fast man tagit Lutinus/progesteron alltså? Är bara så less på all väntan. Det enda väntan gör med mig är att jag gräver ned mig och blir mer missmodig Kram <3
  • finee
    Sjöblomman skrev 2016-09-03 15:09:53 följande:

Japp. Så har det varit för mig på Sophiahemmet. Har då tagit ovitrelle innan för att kontrollera ÄL och sen Lutinus 3 gånger om dagen.

Tack Sjöblomman att du svarade Ger mig lite hopp att det kanske är möjligt att komma igång med nya försök så fort som möjligt
  • finee
    Sjöblomman skrev 2016-09-03 17:42:23 följande:

Skönt att höra!

Vart går du?

Jag går i Falun på IVF-kliniken där. Så hoppas att de har samma rutiner som där du går, att det är ok med FET efter FET. Har två till blastisar i frysen Hoppas ju att det ska ta sig, men det känns tungt! Du sprayar nu va? När blir det insättning?
  • finee
    Sjöblomman skrev 2016-09-03 18:02:18 följande:

Ja, håller tummarna för er! Var det här också en blastocyst?

Ska ta blodprov på onsdag och hoppas på att jag får börja med sprutor då på kvällen. Sen tar det väl ca 1,5 vecka... Lite trögt nu tycker jag.

Japp, det var en blastocyst. Gjorde första färskförsöket i maj, fick fyra blastocyster. En sattes in - blev plus men tyvärr mycket tidigt missfall. Tre till frysen, och första FET nu blev också ett mkt svaagt plus på ÄL+13, men sen ett minus. Så tyvärr slutade det i en så kallad kemisk graviditet

Ok, så då har du typ två veckor kvar till ruvatstatus. Förstår att du tycker att det känns segt! Det är sååå segt, allt man gör är att vänta Hoppas det här blir ert sista försök, och blir det fler försök så får det vara syskonförsök! Kram <3
  • finee
    Regnbågsdröm skrev 2016-09-03 12:49:50 följande:

Det är väl minst lika jobbigt för honom? Jag tänker att det vore himla tragiskt om man inte får stöd av sin partner. Blir lika förvånad varje gång jag hör om folk som inte verkar vara ett team i behandlingen.

Kärlek till alla <3

Nu tänker du nog ganska normativt. Det behöver inte alls vara lika jobbigt för båda parter. Har ett kompispar som gjort IVF (de har en son nu). Det var mest han som ville ja barn, hon var ganska ok med att det inte blev några barn på den "traditionella" sängkammarvägen, men eftersom hans barnönskan var så stark så gick hon med på IVF. Hon berättade att han tog deras misslyckade försök så mycket värre än henne. Det var tufft för dem att mötas i varandras olika reaktioner. Men sen lyckades de i alla fall på andra FET-försöket och de fick sin son. Hon är nu helnöjd över att vara mamma och är jätteglad att hennes man puschade på att de skulle göra IVF.

Tänker att det faktiskt kan vara så att man kan göra IVF med olika förutsättningar relationellt och känslomässigt. Att det inte är "tragiskt", utan kanske bara mänskligt..? Alla reagerar olika i den kris det innebär med barnlöshet, och jag tycker inte man behöver döma någon bara för att man inte är en tillräckligt bra partner under den press IVF är. Inte bara "perfekta par" som stödjer varandra by the book är kvalificerade för IVF. Men visst är det mest optimala ett par med lika stark barnönskan som båda två kan stödja varandra jättefint. (OBS! Menar inte detta inlägg som ett påhopp! ).
  • finee

Och PS. Vissa har inte ens en partner, utan kör IVF på egen maskin i Danmark

• finee
    Regnbågsdröm skrev 2016-09-04 00:17:33 följande:

Självklart kan man reagera olika. Det är absolut inget märkligt. Det jag mest reagerar över är att så många verkar tycka att det är så himla fantastiskt när den andra parten "bryr sig" eller "finns där". Som om det vore mer regel än undantag att hen inte är engagerad alls. Det gör mig ledsen när jag ser det, gång på gång. Är man två så är det ju liksom en parbehandling. Då är väl det där stöttandet en självklarhet.

Aha, då förstår jag hur du tänkte Ungefär som att tack sin partner för självklarheter liksom. Förstår hur du menar!
  • finee
    Tatami skrev 2016-09-04 13:23:32 följande:

Idag har jag inte ont i brösten längre. Tog ett test som var planerat, för att se att det var starkare än tre dagar sedan. Det var jättesvagt... Så nu börjar jag förbereds mig mentalt på att det kan bli missfall :( Kanske blir fler ivf-trådar i framtiden....

Åh nej! Beklagar verkligen Kram<3
  • finee
    avin78 skrev 2016-09-09 16:42:44 följande:

Ett år sedan hade jag högt prolaktin , inan min första ivf, och jag fick bara levaxin och jag fick information att det har blivit ok ( för fösta ivf , mer än ett år sedan) ,

Nu är jag på tredje ivf och jag vet inte hur är min prolaktin , faktist??

Jag är lite orolig för den,

Jag hade hormon test för min thyroid( under aktive thyroid och det var på balans) , och jag undrar att hur det ska bli nu? Hur är min prolaktin?

Det är jätte konstig att rmc kollar inte för varje behandling :(

Det låter konstigt att de inte kollar prolaktinet igen. Fick du någon medicin mot för högt prolaktin? Till exemepl Pravidel? Det fick jag. Min klinik har kollat mitt prolaktin nu igen i augusti inför det här försöket som var.
  • finee
    avin78 skrev 2016-09-09 17:55:38 följande:

Nej , jag fick inget , och första gången jag fick bara levaxin, inget mer.

Jag hade olika prov utomlands, det visade där att min prolaktin är högt,

Hur lång tid tar att prolaktin går på balans?

Kanske det bror på många saker ,

Hur högt hade du? Det är väldigt individuellt hur fort prolaktinet går ned. För vissa tar det jättelång tid. För mig gick det på bara några veckor, så det var fort. Men det beror ju också på hur högt det var innan och vilken dos medicin man tar. Vissa klinker testar inte prolaktin. Det är fortfarande lite oklart hur det påverkar fertiliteten i de fall då man fortfarande har regelbunden ägglossning. Eventuellt blir livmodersslemhinnan lite sämre, men i IVF- sammanhang borde det inte vara nåt problem eftersom man kontrollerar den. Be din klinik ta ett prolaktinprov!
  • finee
    Tatami skrev 2016-09-09 18:39:17 följande:

506 mIU/L är ett ok värde. Det är högt men inom normalvatiationen. 736 är lite för högt men inte mkt. Det är vad jag har haft i värde vid mina tre prover i april-juni. Det som är viktigt att kolla är om du har biologiska symtom. Vätska ut brösten? Oregelbunden/gles/utebliven mens? Utebliven ägglossning? Tunn slemhinna i livmodern efter ägglossning? Om du inte har dessa problem kommer ett något förhöjt värde sannolikt inte påverka dina chanser att bli gravid med ivf. Detta säger min gyn som har pratat med kollegor och endokrinolog. Som biokemist måste jag säga att det låter logiskt.

Man kan också ha falskt högt värde för att det finns olika sorters prolaktin. Med de gamla analysmetoderna mäts alla typer av prolaktin, det som orsakar problem ihop med det som inte orsakar problem (om det finns av den sorten). En del lab har fått nya analysmetoder de senaste åren eller till och med nu alldeles nyss, och mäter numera enbart det prolaktin som orsakar problem. Det gör att resultatet blir mer pålitligt. Tyvärr vet många läkare ingenting om analysmetoderna i labben.

Mina värden i april-juni mättes med den gamla metoden, nu har de bytt på labbet, så nästa gång jag tar ett prov kommer endast de problematiska prolaktinet mätas :)

Bra skrivet Tatami!
Svar på tråden IVF med start i september 2016