• Smlan

IVF med start i september 2016

Hej,

Undrar om det är i denna tråd jag kan få lite svar gällande mitt FSH-värde? Vi har inte riktigt försökt ett år ännu men jag har fått förändrad menscykel, från 31 dagar till 27 dagar på ca 6 månader. Sen är mensen inte röd längre utan brun och inte så kraftig. Jag kan inte ens ha tampong mini. I alla fall så gjorde de tester och jag fick svar att mitt FSH är 9,4. Allt under 10 ska ju vara normalt men med tanke på min förändrade mens undrar jag ändå om detta hänger ihop och gör att vi har svårt att få barn. Är det någon som sitter inne med lite kunskap om detta? Vad har ni för FSH? Någon som haft nära mitt och kan säga vad er läkare sa? Skulle vara sjukt tacksam för input. Jag är 33 år för övrigt.

• Smlan

Tack för svar! Anar dock att vi pratar om olika värden. FSH ska väl mäta äggreserven om jag inte är helt ute och cyklar. Tänkte att man nog mäter den när man gör utredning inför IVF.

Niaa skrev 2016-08-25 22:20:32 följande:

Jag har haft problem med mitt FSH värde och har medicinerats med levaxin i lite mer än ett år nu. Mina värden låg från början på någonstans mellan 5-7 vilket i sig inte är dåligt men har man en önskan om att bli gravid ska man helst ligga under 2.0. Det kan enligt mina läkare ta lite tid att hitta rätt dos för att stabilisera sina värden men idag ligger jag bra och efter senaste provet för någon vecka sedan ligger jag stabilt på 1,4 - en bra siffra för fertiliteten alltså :) råder dock lite blandade uppfattningar on huruvida FSH värdet verkligen påverkar fertiliteten i stort. Som jag fått förklarat för mig gör höga värden dig inte infertil men dom är inte optimala för att lyckas åstadkomma en graviditet. Så var på dina läkare och kolla värdena med jämna mellanrum! När man väl kommit så långt som till IVF vill man ju såklart att oddsen för att lyckas ska vara så höga som möjligt!

Svar på tråden IVF med start i september 2016