• Hejhopp132

IVF med start i september 2016

Hej allihopa. Nykomling i både tråden och ivfbubblan. Satt tillbaka 1 ägg i torsdags och ruvar för fullt (rd 4). Vårat första efterlängtade försök, men det känns inte verkligt.. Lite som en testomgång och att det kommer krävas 3-4 ggr för att lyckas.. Dagarna går ganska bra än så länge , nätterna dock är fulla av konstiga drömmar om ämnet och jag vaknar orolig och trött.

Jag tycker ni alla är fantastiska som kämpar???? Kram till er!

• Hejhopp132
    Emmis84 skrev 2016-09-19 06:29:06 följande:

Exakt så jag känner också .. jag är på rv 3 och detta är även min första IVF. Vi får följas åt

Jag vågar inte hoppas för mycket då många går igen denna process flera ggr. Det är som du säger, känns som en testgång.

Är du också extremt trött? Jobbar på som vanligt?

Fick ni några ägg till frysen?

Kram <3

Vilken tur att du känner lika, trodde jag var knäpp som tänkte att det inte känns på riktigt..

Jag har lite svårt att urskilja vad som är vad, jag blev lätt överstimulerade innan äp och hade ont och var svullen och öm vilket resulterade i trötthet. Mitt äp var fruktansvärt smärtsamt, jag tror att jag är extra känslig eller liknande, fick dubbla mängder smärtlindring men det hjälpte inte, jag hade panik, sköterskorna hade panik och min stakars sambo fick sig en chock och svimmade påväg tillbaka till rummet. Hela den upplevelsen plus öm och svullen efter äp genererade åter igen i trötthet och oro. Nu efter att Grynet är på plats är sömnen lite sämre men visst, jag upplever lite mer trötthet än vanligt. Satt precis på jobbet och tänkte "vad matt jag är" innan jag läste ditt svar..

5 ägg vid äp, 2 befruktade. Ett har satts in det andra långodlas, återstår att se om det klarar sig till frysen!

Känner du av äggstockarna fortfarande? Eller uppsvälldkänsla?

Jag är lite orolig att min överstimulering inte lagt sig riktigt. Vid äp såg de vätska i buken, fortfarande kvar vid insättning men inte mer iaf..

Kram
  • Hejhopp132
    Sops skrev 2016-09-19 06:25:06 följande:

Välkommen! Håller tummarna för att ni inte behöver göra fler försök

Tack!! Jag håller tummarna för dig och dina 2 gryn också!
  • Hejhopp132
    Emmis84 skrev 2016-09-19 11:20:10 följande:

Jag förstör din oro. Min upplevelse av ivf- karusellen har inte heller varit så bra.

Jag känner fortfarande av äggstockarna. :-/

Jag känner mig fortfarande öm och är som sagt galet trött.

Idag är första dagen tillbaka på jobb och jag känner bara för att gråta. ( extra känsligt för minsta lilla)

Jag jobbar som undersköterska och det är inte en lugn stund. Stressen här tar kål på mig på ett sätt som det inte har gjort tidigare.

Folk säger till mig att ta det lugnt på jobb men det går inte att ta det lugnt på ett sånt här jobb.

Smärtan och svullnaden blir inte bättre av detta och jag är rädd att detta kommer riskera min ev graviditet.

Jag hade tänkt att ta en dag i sönder men nu vill jag bara ringa min husläkare och förklara läget.

Hur många äggblåsor hade du? Jag fick ut 13 ägg och 8 av dom befruktades. Desto fler äggblåsor desto större risk för kraftig överstimulering.

Känner du av någon andfåddhet? Väger du dig varje dag? Detta fick jag till mig då jag också oroa mig för överstimulering som inte gav med sig..

Min första dag på jobbet idag, jobbar personligassistent och har mycket lyft i jobbet. Försöker lyssna på rå att leva på som vanligt men klart att man oroar sig när det handlar om något så osäkert och värdefullt! Jag förstår att du är rädd att det ska påverka, är din chef informerad? Finns det möjlighet till andra arbetsuppgifter nu i början? Stress är svårt att få bukt på, jobbar på det varje dag! Prata med din husläkare och se vad han säger kanske vore bra!

Jag hade ca 15 i varje plus några små på torsdagen. De flesta var klara att tas ut redan då men fick lov att vänta till måndagen då många hade blivit förstora. Fick bara ut 5????

Jag väger och mäter mig då och då, har gått upp lite men kan inte säga att det är pga överstimulering än.. Hur ska man veta ????

Har di gått upp? Osäker på anfåddheten, gör du ?
  • Hejhopp132
    Regnbågsdröm skrev 2016-09-19 14:51:27 följande:

Andra ultraljudet idag. Blir plock på onsdag! Blev dock fruktansvärt nervös nu. Allt går ju upp och ner i den här processen, med känslorna och allt.. Just nu väldigt rädd för att misslyckas igen. Rädd för att inte äggblåsorna var tillräckligt stora och att äggen då ska vara omogna.. Ja, ni fattar. Har någon lite pepp över så kasta det gärna på mig. Kram till alla som kämpar! Om en timme kanske jag är mer hoppfull. Som sagt, upp och ner Ägglossningssprutan ikväll! Jävligt skönt att slippa menopur och synarela, haha! Hoppas det är för evigt!

Men åh, så spännande ju, förhoppningsvis är blåsorna perfekta som jag antar läkaren hållet med om eftersom du ska göra äp! Snart finns det en möjlighet att kunna bli gravid och det är ju helt fantastiskt! Kämpa på och lycka till med sista sprutan :)
  • Hejhopp132
    Emmis84 skrev 2016-09-19 14:44:23 följande:

Ah då har du lika tungt jobb som jag.. :-/

Hade du 15 blåsor på vardera äggstock? Det är många blåsor. Om du känner dig osäker eller orolig kontakta akut- gyn eller din ivf- klinik. Var går du?

Jag upplevde i helgen att jag var lätt andfådd så fort jag gjorde något. Det har dock försvunnit till idag.

Jag började ta vikten direkt när sköterskan påpeka det. Dom ska annars väga in vid ÄP. Ringer du in till kliniken kan du förhör dig med dom om din vikt. Jämföra vikt innan ÄP och nu. Har du ca 1 kg viktuppgång per dag ska du söka vård.

Min chef vet inget om detta. Jag vill gärna hålla det så också. Berättar jag för henne så kommer snart hela skaran veta. Det kommer mer kännas som en press än ett stöd. Har du berättar för din chef och kolleger?

Ja det var många, och stora. Jag känner mig rätt lugn just nu, känner att jag kan kontrolera hur kroppen är just nu iaf. Bara svårt att urskilja vad som är vad när det hugger till eller ja nått annat av alla konstigheter man utsätts för. Ska väga mig i morgonbitti igen, 3 dagar sen sist (har varit borta på bröllop och jobb så inte haft möjlighet att väga mig).

Min chef och närmsta kollegor är informerade och ställer upp om jag behöver vara ledig osv.. Men jobbet är ju detsamma då jag jobbar själv med personen. Vissa lyft kändes sämre än andra, man får verkligen tänka till! jag förstår hur du menar med att vet en vet alla, speciellt inom vården! Hoppas du hittar en lösning!

Jag går i Västerås. Du?
  • Hejhopp132
    Regnbågsdröm skrev 2016-09-19 16:10:35 följande:

Tack för dem orden. Jag hoppas du har rätt i att allt är som det ska. Vet ni om blåsorna växer lite till av ovitrelle ägglossningsspruta också?

Hur långt har du kommit i behandlingen? Stor kram!

Jag tror att äggen fortsätter växa lite, och såklart mognar till dig!

Jag är på 5:e ruvardagen .. :)
  • Hejhopp132
    Akira Öken skrev 2016-09-19 18:33:34 följande:

Nu är snart även vi med i "gänget". Jag har en tid bokad i veckan för att få instruktioner om hur medicinen ska tas. ????

Va spännande Akira! Skriv ner alla frågor du har och ställ dom till sjuksköterskan eller läkaren så får du svar på allt du vill veta. Säkrast så. Alla vi har olika läkare och mottagningar vilket gör att våra kunskaper skiljer sig lite och då kan du bli lite osäker istället för trygg. Lyssna på ditt Fertilitetsteam och kör på det! Lucka till! Kram
  • Hejhopp132
    Regnbågsdröm skrev 2016-09-19 21:09:18 följande:

Tack. Jag hoppas det är så Så jag får ut många mogna ägg!

Härligt! Håller alla tummar! Men var det du som skrev att du jobbar som assistent? Du ska inte bära så nära efter äggplock. Inte för embryots skull, utan för dig och dina äggstockars. Jag blir alltid tillsagd att inte lyfta över fem kilo första veckorna, pga att äggstockarna är svullna.

Antingen har jag missat det eller så har jag inte fått info om det Jag kände i kroppen att det inte var som vanligt så jag tog det lungt! Nu ledig i några dagar iaf. Tusen tack för infon, ska försöka lösa det på bästa sätt närmast veckorna!
  • Hejhopp132
    Tiiffany skrev 2016-09-20 07:45:26 följande:

Jag vet inte hur jag ska säga detta, jag är i total chock! Igår ringde jag till Huddinge så jag såg att mina flytningar hade ändrat färg samt att det rann lite brun vätska som när mensen brukar börja. Tanken är att jag imorgon ska börja med spruta 1. Imorse tog jag av mig tampongen och den var helt vit. Då täkte jag ne nu tar jag ett gravtest så att jag kan ringa huddinge och be dem kolla vad som är fel. Det stod Gravid 2-3!!! jag här heeeeeelt chockad. Sist vi blev gravida var 2015 oktober och sedan dess har vårt liv varit upp och ner med undersökningar och operation. Just nu vill jag bara njuta av tiden och ringa huddinge. Förhoppningsvis får jag en tid i v7 för VUL och få höra hjärtljud med tanke på tidigare missfall 

Grattis!! Va härligt! Njut av fulla muggar ! Kram
  • Hejhopp132

RD 6 och allt känns misslyckat.. Dock inga indikationer på det..

Saken är väl egentligen den att jag önskar något tecken som får mig att våga tro att det gått vägen.

13 dagar till testdag..

• Hejhopp132
    Sjöblomman skrev 2016-09-20 15:10:16 följande:

Vilken dag börjar ni med Lutinus?

På min klinik har det tidigare varit dag 2 efter ÄP, men nu har de ändrat till dag 3.

Dag 2 började jag.. Kan det bero på vilken dag du sätter tillbaka ägg?
  • Hejhopp132

RD 13..

Igår fick jag en ljusrosa flytning på trosskyddet och blev orolig, försökte tänka positivt då jag läst att det inte behöver vara någon fara. Nu på morgonen hade det gått över till en mer blodig dock inte mensliknande flutning. Jag blev jätte orolig/ledsen och rotade fram en gravidsticka från Apoteket och den visade "ej gravid"

Så, ja.. Fail i den här icke familjen ????

Vad gör man nu? Hur berättar jag för min sambo som igår för första gången tog på magen och sa till mig hur lycklig han är osv.. Ringer man kliniken och försöker vara" käck" och positiv så man snart får göra igen?

• Hejhopp132
    Sjöblomman skrev 2016-09-27 23:11:21 följande:

Ja, det viktiga är att det känns rätt för dem som det berör.

Men det är väl lite som att skulle vi gravida naturligt så skulle inte min man stå bredvid varje månad vid testet. Så då kör vi den linjen nu också. Så som vi vill ha det helt enkelt.

Tack för eran omtanke! Jag fick panik när jag började blöda tidigt på morgonen, min sambo hade precis somnat efter att ha jobbat natt och jag tog testet själv. Känslan att det tog emot att berätta var nog för att det är mig "felet" finns hos och jag vill så gärna bli kvitt det.. Vi är starka ihop och det gick bra att berätta. Vi spenderade dagen i sängen och bara kramades, det var vad vi behövde! Idag har jag medelat kliniken och längtar till att få börja på nytt!
  • Hejhopp132
    vinterbebis12 skrev 2016-10-03 18:38:28 följande:

Behöver er hjälp: någon som tagit Pregnyl istället för Ovitrelle som Ägglossningsspruta? Jag har inte fått ngn dos, måste ha blivit ett missförstånd med kliniken. På receptet fanns två förpackningar med styrka 5000.

Jag fick också 2 förp minns dock inte mängd med 5000 låter bekant! Båda skall tas! Blanda blanda vätska med pulver sen rar du den blandningen i nästa rör med pulver, du behöver alltså inte båda rören med vätska.

Läs noga på etiketterna Apoteket att på, därborta totala intaget stå(10.000) om du är osäker ring kliniken!
  • Hejhopp132
    Regnbågsdröm skrev 2016-10-03 07:10:29 följande:

Som ett jävla brev på posten och som ett hån kommer blödningen dag 11. Igen. Samma scenario varje gång. Jag går sönder fullständigt. Det är nog dags att börja inse att det inte blir något barn för oss.

Jag är så ledsen för eran skull! Snälla ge inte upp, jag hoppas att ni orkar kämpa vidare om ett tag! Kram
Svar på tråden IVF med start i september 2016