• Sjöblomman

IVF med start i september 2016

Tiiffany skrev 2016-08-05 14:24:15 följande:
    Jaha okej. Jag kommer iaf ringa på måndag och be om att få stå på återbudslista. Hur lång tid tog det för dig att få komma på första mötet? 
    Jag orkade inte med den där kön och så är det på fel sida om stan för oss. Så vi har gått privat hela tiden.
    Första besöket för utredning var i september 2014 och sen fick vi svar två veckor senare. Efter det tog det en månad innan första insättning. Så det var en stor fördel med privat, allt går så fort om man vill. Självklart kan man pausa också om man vill, ibland kan man behöva det.

Vi skickade in remiss till IVF via landstinget och fick svar om att de fått vår anmälan, ca 3 veckor efter att den skickats. Sen tog det 1 månad innan brevet om köplats kom, 6-8 månader skulle det ta, så vi valde att avvakta kön och fortsätta privat. Hoppas att det tar sig nu, annars får vi nog ta landstinget av ekonomiska skäl.
  • Sjöblomman
    Regnbågsdröm skrev 2016-08-06 12:00:42 följande:
    Varför vill du envist göra i Huddinge? Om de har kö och erbjuder en annan tid någon annanstans fortare.. Och du skriver att du inte orkar vänta? Då förstår jag inte vad problemet är? Ta en privat klinik istället då om de erbjuder er det
    Alltså... Det är inte jag som vill göra i Huddinge, men det förstod du va?
  • Sjöblomman
    Regnbågsdröm skrev 2016-08-08 16:10:53 följande:
    Väntas mens på måndag Sjöblomman? Vi kommer ligga rätt lika i tid nu, då vi båda kör långt protokoll ju Jag börjar med synarela 16 augusti!
    Nej, jag fick mens i torsdags. Men kliniken öppnade efter sommarsemestern igår (måndag), så det var först nu jag kunde ringa och få tid för synarela.
    Spraystart blir 24/8, blodprov för att kolla nedregleringen 7/9 och sen får jag se vad det provet säger.
    Äntligen en plan! Och kul att vi är nära.
  • Sjöblomman
    Akira Öken skrev 2016-08-09 00:57:33 följande:

Hej Filli89!

Välkommen till tråden!

Just nu går det inte så bra för oss. Vi kanske skiljer oss istället. ????

Oj! Inte kul att höra. Hoppas det löser sig på ett sätt som känns bra för er båda!
  • Sjöblomman
    Regnbågsdröm skrev 2016-08-09 11:16:14 följande:
    Jaha, du menade så. Vi ringer alltid in på en telefonsvarare, sen får man svar via brev om man får börja eller inte. Men då ligger vi som sagt ändå rätt lika. Det gillas Kram till er!
    Aha! Ja, på Sophiahemmet ringer man och lämnar sitt nr och sen ringer de upp för besked samma dag. Skönt då jag ofta känner mig nervös och vill få saker bekräftat.

Kram tillbaka!
  • Sjöblomman
    Filli89 skrev 2016-08-09 11:43:01 följande:
    Du låter inte hård dock var det hennes synpunkt på klinken så att så allvarligt är det ju inte, ja tog det som kom först, och hade Huddinge dykt upp först så hade jag tagit det för ja vill ju ha barn i slutändan. Hennes synpunkt kom dessutom efter ja börjat på st Göran så de gjorde ingen effekt så utan det var bara bra o höra andras åsikter. Sen så har ju olika klinker olika rykten och det får man ju inte blunda för även om man inte ska lita på rykten alltför blint.

Ja håller tyvär inte med dig gällande att man ska ha olika på alla besök. Ivf är en känslomässig process i sig. Att man sen ska ha hundra olika läkare på de, som knappt känner en lr vet ens historia känns lite väl okänsligt tycker jag, för man behöver de där känslomässiga stödet och att bilda en relation och tillit till sin läkare vilket man inte kan göra om man får en ny varje gång, och dessutom så vet jah med säkerhet att när en läkare "känner dig" och din man på en lite mer personligare plan så gör de det där lilla extra för att ni ska lyckas, till skillnad från en som aldrig träffat dig förut som bara gör de som finns på papper och inget mer med det, så just df är kontinuitet något viktigt för mig sen kanske du ser annorlunda på saken, och på st Göran har ja gjort ivf två gånger denna gång min tredje o ja har haft samma ALLA läkare inför varje besök för de är endast tre läkare som jobbar där.

Gällande att ha manliga läkare så är alla olika. För mig är det obekvämt att ha en man som ska in mellan mina ben.OM jag har valet så vill jag helst ha en kvinna, men som sagt alla är olika i vad de är bekväma med så vi får väl Agree to dissagree som de så fint heter.
    På Sophiahemmet är de fyra läkare. Det man kan bestämma är vem man vill gå till vid planerade besök så som tex samtal. När man är i behandling blir det den läkare som har den rollen just då. De roterar på VUL/nybesök/ÄP, ET, FET så man får den som har stationen helt enkelt. Dock upplever jag att alla "känner oss" och gör ett bra jobb och är lyhörda.
    Två kvinnor och två män, för min del går jag helst till den äldre mannen. Vi har bra personkemi.
  • Sjöblomman
    Tiiffany skrev 2016-08-10 17:06:49 följande:

Jag ringde vårdgarantikansliet igår och hon skickar mig från kön i huddinge till St göran som går mycket snabbare. Jag måste få vård inom 3 månader enligt vårdgarantin. När jag frågade henne när 3 månader börjar så sa hon att tiden redan börjat ticka. Menar hon att från det datumet jag fick bekräftelse att jag står i kö eller när börjar 3 månader att gälla?

Bra! Datumet då remissen skickades från utredande läkare. Så nu går det fort!
  • Sjöblomman
    Trädgårdstomten skrev 2016-08-10 08:53:42 följande:

Håller på med ivf. Äggplock igår, så nu extremt nervös väntan på att se om något blev befruktat. Blev "bara" 3 ägg men behövs ju bara 1 för graviditet :) håller hoppet uppe

Lycka till!
  • Sjöblomman
    Filli89 skrev 2016-08-10 18:05:53 följande:
    Aah de är väl de som är de tråkiga med fem dagars att man kanske aldrig får något till frysen, dessutom är inte all forskning överens om att 5 dagars skulle ge större chans för en graviditet. Fick 3 dagars vid ET som ledde till graviditet och 5 dagars vid fet som det blev minus på så de är lite klurigt. Ja hoppas i alla fall att alla som vill ha barn får det <3
    Den bästa platsen för ett embryo är i livmodern. Det som skulle göra att blastocyst har större chans är att man har haft fler dagar på sig att se vilket/vilka embryon som är "bäst".
    Men det betyder ju tyvärr inte att en blastocyst alltid blir en graviditet och ett 2-dagars skulle troligen ha blivit en fin blastocyst om man fortsatt odla innan man satte in, om det leder till graviditet alltså.

Lurigt det där! Man önskar att de kunde se direkt att det blir en graviditet.
Svar på tråden IVF med start i september 2016